
A Leporolt akták - Perben a XX. századdal című kötet negyven bírósági ügyön át mutatja be történelmünket az első világháborútól a rendszerváltozás utáni évekig.
MEGVESZEM
A műkincsek meglovasítása a sajtót is megzavarta, mert hol képlopásról, hol meg képrablásról írtak. Nos, a közbeszédben a lopást és a rablást valóban elég gyakran egymás szinonimájaként használják, noha jogilag két különböző bűncselekményről van szó, aminek megítélése is eltérő a büntetőjogban. A lopás vagyon elleni bűncselekmény, amelynek tettese azért vesz el idegen dolgot mástól, hogy azt jogtalanul eltulajdonítsa. A rablás ellenben egyértelműen erőszakos bűncselekménynek számít, mert nem csupán az eltulajdonított dologra van hatással, hanem a sértett személyére is. Erőszak alatt pedig olyan fizikai erő kifejtését kell érteni, amely alkalmas a megtámadott személy ellenállásának leküzdésére.
Bostonban azért történt rablás, mert a rendőrnek öltözött elkövetők, akik azt állítottak, hogy bejelentésre szálltak ki, a műtárgyak jogtalan eltulajdonítása előtt megkötözték a két biztonsági őrt, beragasztották a szájukat, és a pincébe zárták őket.
Csak összehasonlításképp: a magyar bíróságok egy hasonló súlyú, tehát különösen nagy értékre elkövetett lopásért legfeljebb tíz évet, rablásért ezzel szemben akár tizenöt év szabadságvesztést is ki tudnának szabni. Azért nem mindegy.
A rablók cseppet sem kapkodtak, összesen 81 percet töltöttek a múzeumban. Az álrendőröket beengedő őr később elárulta, hogy magában Bob Dylan I Shall Be Released számát énekelte nyolc órán keresztül újra és újra, miközben várta, hogy társával együtt kiszabadítsák őket. A megkötözött őröket végül reggel negyed kilenckor vették észre a takarítók, de addigra a rablók már messze jártak.
Az elrabolt tizenhárom műalkotás között volt Rembrandt egyetlen ismert tengerábrázolása, a Krisztus a Galileai-tenger viharában, valamint Jan Vermeernek az A koncert című képe – egyike a holland festő 36 ismert képének –, ami becslések szerint önmagában 250 millió dollárt ér, és a valaha ellopott legértékesebb festménynek tartják. A nagyobb vásznakat egyszerűen kivágták a keretükből.
Utólag kiderült, hogy ennél is jóval nagyobb kárt okozhattak volna a rablók, akik például egy Rembrandt-önarcképet leemeltek a falról, de valamilyen oknál fogva mégsem vitték magukkal, ahogy nem nyúltak Raffaelo egyetlen művéhez sem.
Helyettük magukhoz vettek egy kínai serleget meg egy Napóleonhoz kötődő sasos díszt. Ezzel együtt az elvitt Rembrandt-, Vermeer-, Manet- és Degas-művek összértéke meghaladja a félmilliárd dollárt (hozzávetőlegesen a 180 milliárd forintot).
A bostoni Isabella Stewart Gardner Múzeum egészen különleges hely, legkevésbé sem hasonlít egy átlagos múzeumhoz. Névadója egy dúsgazdag amerikai örökösnő volt, aki a világ egyik legértékesebb magángyűjteményét hozta létre 1903-ban egy velencei stílusú palotában, amelyet kiváló ízléssel úgy rendezett be, mintha az csak egy pompás otthon lenne, ahol a látogató a művekkel nem steril múzeumi környezetben, hanem intim hangulatú enteriőrökben találkozik.
Az 1924-ben elhunyt Gardner végrendeletében kikötötte, hogy a műalkotásokat mindenképpen egyben kell tartani. A hölgy akarata szerint a múzeumnak olyannak kell maradnia, amilyennek az alapító megálmodta, mert ha a kurátorok megszegik a rendelkezését, az egész gyűjteményt el kell árverezni Párizsban, és az árát átadni a Harvard Egyetemnek. Ez a magyarázata annak, hogy az elrabolt festmények képkeretei a mai napig az eredeti helyükön lógnak.
Több elmélet is keringett az évtizedek során arról, hogy kik állhattak a rablás mögött, a kisstílű tolvajoktól kezdve egészen ír bűnbandákig. Ott volt például mindjárt Rick Abath, aki beengedte az álrendőröket a bejárati ajtón. Nyilvánvalóan nem kellett volna felvenni biztonsági őrnek a 23 éves, hippiéletet élő, füvező fiút, akinek az volt az egyik mániája, hogy érthetetlen okokból folyton nyitogatta a múzeum külső ajtaját. A nyomozók komolyan fontolóra vették, hogy Abath az elkövetők bűnsegédje volt, és fel is merült a viselkedésével kapcsolatban néhány gyanús tény, de aztán elvetették ezt a szálat is.
Az FBI a rablás 23. évfordulóján, 2013. március 18-án sajtótájékoztatón jelentette be, hogy azonosították az elkövetőket, de a nevüket nem hozták nyilvánosságra. Mindketten a keleti parti szervezett bűnözéshez voltak köthetők, és a bejelentés idején már meghaltak. Az elkövetőket azonban szakértők egyértelműen azonosították a Merlino-banda két tagjával: egyiküket egy személyautó csomagtartójában találták meg agyonlőve, míg társa a drog áldozata lett.
A műalkotások viszont szőrén-szálán eltűntek, és azóta is keresik a hatóságok.
A nyomozók annyit tudtak kideríteni, hogy a festményeket a rablás után Bostonból Connecticut államba és Philadelphia térségébe vitték, és a 2000-es évek legelején Philadelphiában eladásra kínálták fel őket. Ám további sorsukról semmit nem tudnak.
Maga a bűncselekmény már elévült, ezért az esetleges bűntársak és bűnsegédek sem vonhatók felelősségre, nem állíthatók bíróság elé. Ugyanakkor az elrabolt műalkotások birtoklása, rejtegetése továbbra is büntetendő cselekménynek számít, bár a hatóságok a képek visszaszerzése érdekében hajlandóak lennének alkut kötni a büntetés enyhítéséről vagy elengedéséről.
De hiába él még mindig a múzeum által felajánlott több millió dolláros nyomravezetői díj, kevés az esély arra, hogy a tizenhárom műkincs valaha is előkerül. Művészkörökben ugyanis annyira ismert alkotásokról van szó, hogy lehetetlen őket a feketepiacon az értéküknek megfelelő áron eladni.
A Leporolt akták - Perben a XX. századdal című kötet negyven bírósági ügyön át mutatja be történelmünket az első világháborútól a rendszerváltozás utáni évekig.
MEGVESZEM