Bár a norma szerint az idősebb emberekkel kellő tisztelettel és türelemmel illik beszélni, a közösségi média nem kíméli a szüleink és nagyszüleink korosztályát. Legalábbis a felhasználók biztosan nem, ugyanis a baby boomer korosztályról szóló TikTok-videók közel fele, 49,3 százaléka amellett, hogy bizonyos sztereotípiákat felnagyít, negatív kritikát fogalmaz meg róluk.
Az „Ezek a mai fiatalok!” felkiáltást vélhetően minden korosztály tagjai hallhatták gyerekkorukban, majd felnőttként jó eséllyel ugyanígy kritizálták a legfiatalabb korosztályt, a közösségi médiában azonban mintha teljesen megfordult volna ez a trend, és a felhasználók már a „bezzeg az én időmben” sorokat szajkózó, szülő és nagyszülő korú embereket támadják – sokszor teljesen ok nélkül.
Így jött létre az „ok boomer” kifejezés is, amely az elmúlt években az internetes közösségekben meglehetősen népszerűvé vált, célozva arra, hogy a véleményét kifejtő idősebb korosztály tagjai semmihez sem értenek, csak végeláthatatlanul panaszkodnak, és mindenkire próbálják ráerőltetni az igazukat és a véleményüket.
Bár ez a fajta, időseket támadó trend már úgy tűnt, idejét múlttá vált, a legfiatalosabb közösségi platformnak tartott TikTokon újra célkeresztbe került a baby boomer, azaz az 1946 és 1964 között született korosztály.
Egy új elemzés szerint, amely 673, boomerekről szóló, a platformon közzétett videót vizsgált meg – amelyeket együttesen egyébként már több mint egymilliárd ember látott –, arra az eredményre jutott, hogy
ezen tartalmak 49,3 százaléka negatív, életkort célzó kritikát és sztereotípiákat tartalmaz.
Az ilyen videók gyakran azt állítják, hogy az idősek régimódi nézetekkel rendelkeznek, emiatt hátráltatják a társadalom fejlődését, ráadásul azt sugallják, hogy az idősebbek tönkretették a gazdaságot vagy a környezetet, és példákat hoznak fel arra, hogy hogyan viselkednek a fiatalokkal szemben.
Ugyan maga a boomer kifejezés azt jelöli, hogy a második világháborút követően megugrott a születések száma, a kutatók szerint a fiatalok egy része számára ez az idős emberekre utal, akiket negatív tulajdonságokkal ruháznak fel, és rossz színben tüntetnek fel.
Az 1900-as években az idősebb felnőtteket nagyon pozitívan ábrázolták, egyfajta hősként ünnepelték őket. Az elmúlt 50 évben az öregedésről alkotott nézet drámaian megváltozott, és ez most a TikTokon is elterjedt. Minden második videó, amit a baby boomer korosztályról készítenek, becsmérlő, sértő és sztereotip
– magyarázta a Szingapúri Nemzeti Egyetem tanulmányának vezető szerzője.
A PLOS One folyóiratban megjelent tanulmány készítése során a kutatók egy arcfelismerő szoftvert alkalmaztak a milleniálok és a a Z generációba tartozó, 16 és 40 év közötti emberek azonosítására, akik videókat készítettek boomerekről.
A videókat a TikTokon a „boomer” és az „ok boomer” hashtagek használatával találták meg – utóbbit gyakran használják az idősebb korosztály kritizálására, amiért állítólag
visszatartják a társadalmi fejlődést olyan kérdésekben, mint a gender és a szexualitás.
A tanulmány kimutatta, hogy a boomerekről szóló TikTok-videók hétszer nagyobb valószínűséggel negatív hangvételűek, mintsem olyan tartalmak, amelyben pozitívan beszélnek a korcsoport tagjairól. Az időseket becsmérlő tartalmak ráadásul nyolcszor nagyobb valószínűséggel játszanak el újra boomerekkel történt valós szituációkat, a videókban szereplő fiatalok pedig gyakran említik meg azt, hogy az idősek miként utaltak rájuk: technológiafüggőnek, megszállottnak, nagyképűnek, elkényeztetettnek vagy túlérzékenynek nevezték őket.
Ironikus módon a szerzők megjegyzik, a legújabb bizonyítékok azt mutatják, hogy
azok a fiatalok, akik a nemek és a fajok egyenlőségéért küzdenek, nagyobb valószínűséggel előítéletesek az idősekkel szemben, mint mások.
A kutatás egy nemrégiben készült tanulmány nyomán készült, amely szerint az idősebb felnőttekről szóló negatív videók, mémek vagy írások hatszor nagyobb mennyiségben vannak jelen a közösségi platformokon, mint a pozitív hangvételűek.
Fontos volt megvizsgálni a TikTokot, mert rendkívül népszerű a fiatalok körében, és ezeken a felületeken általában felerősödnek bizonyos negatív vélemények. Remélhetőleg, ha megértjük, mi áll ezen sztereotípiák mögött, meg tudjuk akadályozni őket
– tette hozzá a tanulmány vezetője, dr. Reuben Ng.
A tanulmány végül azt a következtetést is levonja, hogy azok a videók, amelyek az idősek jó tulajdonságait emelik ki, kevésbé valószínű, hogy a mai kor trendjeinek megfelelő tartalmak, ezért fontos felhívni a figyelmet az olyan pozitív tulajdonságokra is, mint az idősek tapasztalata, tudása, kedvessége vagy őszintesége.
(Borítókép: Nasir Kachroo / NurPhoto / Getty Images)