Az ember, aki ott volt
További Fortepan cikkek
Tamási Miklós a frissen megjelent anyagot bemutató, személyes hangvételű Fortepan-hírlevélben így ír Urbán Tamásról:
„2010 óta évente 10-15 ezer fotót publikálunk a Fortepanon. Vannak szerzők, akik rövidebb-hosszabb ideig pörögnek a fejemben, beszélgetünk a képeikről, velem jönnek-mennek, vagy én velük. Schoch Frigyes, Kotnyek Antal, Nagy Gyula és Berkó Pál különböző okokból, de hosszú időre beköltöztek az életembe. De a legtovább Urbán Tamás képeivel éltem. Nem csak azért, mert darabszámra is óriási életműről van szó – több tízezer kockáról. És nem csak azért, mert fotói, riportjai százfelé visznek, tolnak, rántanak el és le. Inkább azért, mert ezekkel a képekkel szeretnék emlékezni a véget nem érő 70-es, 80-as évekre. Így lett volna jó látni a világot. A felszínét: a Dolly Roll zenekar fehér zokniban az őszies Duna-parton; a közepét: egy hótorlaszba szorult mentőkocsi valahol a nógrádi kisfalvak között; és a mélyét: amputált betegek fejen állnak egy tornateremben. Tamás helyettünk dokumentált és tudósított a Kádár-korszak mozgalmairól (tömegoszlatást gyakorló munkásőrök, az apparátus tagjai, koravén KISZ-aktivisták), szubkultúráiról (hand-made szerkós punkok, újhullámosok, alternatívok a Kassák Klubban) és elfelejtett szereplőiről (fiatalkorú elítéltek, szipusok, mozgássérültek a Balatonnál – életükben először). De ez felsorolva túl tárgyszerű, hiányzik belőle az érzelmes, groteszk, együttérző vagy tárgyszerű szerző. Hiányoznak belőle a Fekete Bárányok-koncert porban őrjöngő csövesei, a baleseti sebészet stopliscipős kisfiúja, a mentőállomás karácsonyesti ügyeletese, a bedeszkázott ajtós pszichiátriai osztály drogosai.
Tamás évek óta készül erre a megjelenésre. Lassan tíz éve keresi, rendszerezi, szkenneli a fotóit. Baromi jó fotónaplókban dokumentálta a kész anyagokat, a belépőkkel, igazolványokkal, strand- és buszjegyekkel, óvszercsomagolással és bírósági idézésekkel együtt. Most, hogy a 80-as évek is fent van a Fortepanon, biztosan az lesz az első reakciója: milyen kár, hogy nem maradt meg minden anyaga. Elvesztek, elkallódtak, összekeveredtek a negatívok, mennyi minden hiányzik. Mert sokkal több volt, mert egy ember életébe, az övébe legalábbis sokkal több fért. Még száz helyszín és riport, még száz koncert, baleseti-helyszínelés, lemezfelvétel és börtönmunkahely. Mert Urbán Tamásnak saját nyolcvanas évtizede volt, laza és sűrű, ha lehet ez a két dolog egyszerre.
Kedves Tamás, köszönöm, hogy megmutattad a képeidet, és válogathattam belőlük. Ottlik Gézát idézve: szerintem »Minden megvan«. De bármit találsz még, hozd csak be, és mellétesszük.
Barátsággal: Tamási Miklós
Ja igen, és: Kossuth-díjat Urbán Tamásnak!”
Így a végén újra csatlakoznék: igen, Kossuth-díjat Urbán Tamásnak!
A borítóképen Urbán Tamás látható