Mert kell egy csapat, kell
Jávor István a fotós pályát a Fényképész Szövetkezetnél kezdte, a filmes világba Ragályi Elemér operatőr vezette be, az első forgatása a Kakuk Marci volt. „A Régi idők focija volt második, de nekem még ekkor sem volt semmi közöm a Filmgyárhoz hivatalosan. Egyszerűen kimentem a forgatásra minden egyes nap a fényképezőgépemmel.”
A 45 évvel ezelőtti képek szinte véletlenül, egy költözés miatt kerültek elő. „Eddig sehol sem publikáltam ezeket, azt leszámítva, hogy mindig vittem a frissen előhívott képeket a forgatásra, hogy megmutassam a rendezőnek vagy az operatőrnek. Nem mindig volt erre lehetőség, főleg, hogy a filmnek volt egy hivatalos fotósa, B. Müller Magda. Akkoriban Ragályi Elemér fotósa volt, minden olyan filmben dolgozott, amit az Elemér elvállalt, így folyamatosan volt munkája. Ezen a forgatáson is nagyszerű képei készültek, fel sem merült, hogy az én fotóim labdába rúgnak az övéi mellett. A saját örömömre csináltam ezeket a képeket, eddig csak a legszűkebb környezetemnek mutattam meg” – mondta Jávor István a fotókról.











A film jelentős része a kőbányai szeméttelepen készült, a közepén állították fel a futballpályát. A háttérben látszódó kémények egy gyárhoz tartoznak, az operatőr Ragályinak annyira megtetszett az épület, hogy megmutatta Gazdag Gyulának, és itt forgatták a Bástasétány 74-et. Sándor Pál az edzések mozgását egy régi filmből kölcsönözte. “Az volt a címe, hogy Tornárok, figyelem! Rengeteg archív anyag volt benne, ott láttam ezt a különös mozgássort, úgyhogy jól el is loptam a filmembe”. Jobb szélen Kern András, a tartalékos Kövesi szerepében, mellette a gyorslábú Bikácsi szerepében Ferenczi Gábor, aki később filmrendező lett, majd az ELTE és a MOME tanára, legutóbb Overdose-ról rendezett filmet.
(Fotó: Jávor István / FORTEPAN)








