Nem portrékat akart, hanem végigmustrálta őket
További Fortepan cikkek
A Fortepan online képarchívumban található egy névtelen, 14 fényképből álló sorozat Kolozsvárról, melynek főszereplője „a” sétáló ember. A kis méretű papírképek 1902 körül készülhettek Kolozsvár utcáin, rajta sietés közben homályosan látszó, elsuhanó emberek. A képek kompozíciójából sejthetjük, hogy a fotós szándéka nem a város utcáinak, házsorainak megörökítése lehetett, hanem a járókelő embereké. A képmező előterét egész alakos portrék töltik ki, miközben a pontos helyszínre a háttérbe belógó feliratok, épületrészletek alapján következtethetünk. A képek témája forradalminak tűnik, mintha előrevetítené a napjainkban is divatos street photography -t, mégis az elmosódó alakok a stúdióportrék fényképezésére alkalmas, nehézkesen mozdítható fényképtechnikára hívják fel a figyelmet, amely hosszú expozíciós időt és merev pózolást kívánt meg. A fotós nem portrét akart készíteni az emberekről, hanem végigmustrálta őket, akárcsak a polgári flâneur (tekergő, kószáló), akiről Susan Sontag így írt: „a fényképész a magányos járókelő fölfegyverzett változata, aki földeríti, becserkészi, végigcirkálja a város poklát, ténfergő leselkedő, aki az érzéki szélsőségek színterét fedezi föl a városban.” A „szemlélődés örömeinek ismerője” a nagyvárosi sétálás részévé tette a fényképezést is.
Ez a nagyon korai utcafotó-sorozat azért is érdekes, mert a képeslapok aranykorában készült, amelyeken a város egyfajta tiszteletre méltó műemlékként jelent meg. Kolozsvár látványa itt mégsem az épületek, utcák vonalaiból, panorámáiból áll össze, hanem a sétáló, nyüzsgő emberek teszik ki azt. Mondhatni, a sétálók a képeken eggyé válnak a várossal.
Ki lehetett az a fotós, aki kivitte a műteremből a fényképezőgépet az utcára, és fittyet hányt a képeslapvárosra? Nem tudhatjuk már, hogy a fotográfus kolozsvári volt-e vagy sem. De azt igen, hogy Kolozsváron a műtermi fotózás alternatívája a 19. század végén bukkant fel. Erről dr. Éjszaky Ödön számol be az Erdély hasábjain 1933-ban: „1890. évben, mikor fényképezni kezdtem, már volt két amatőr Kolozsvárt. Éspedig Bodor László vizsgálóbíró és Kováts Kálmán, a ma is fennálló Kováts P. Fiai fotócég akkori társtulajdonosa. Szakfényképész, illetve műterem ezekben az időkben is több működött. Ilyenek voltak: Veress Ferenc, Marselek Ferenc, Dunky Fivérek, Császár és Meinhardt.” Az 1932-ben létesülő Tessar Teke Társaság már 53 tagot számlált a negyven évvel korábbi három kószáló amatőrhöz képest. A 45 évig hobbifényképeszkedő Éjszaky Ödön fotós jelszavát mintha az alábbi képsorozatról írták volna: “annak, aki fényképez, többet nyújt az élet.”
A férfias séta kellékei: sétakalap, sétabot, bajusz, szivar. A háttérben jól kivehető a Bánffy-palota és a főtéri konflissor, mégis a kihúzott mellel lépkedő, tekintélyes úr vonzza leginkább a tekintetet. Tudni lehet, hogy a fotóst úgyszintén ignoráló urat Chiffa Emilnek hívták. A medgyesi származású bankár az út túloldalán, a Státus-palota sarkán levő bankból léphetett ki éppen.
(Fotó: Fortepan / FORTEPAN)Ezen a fotón egy kisebb tömeg mutat hátat a fényképezőgépnek. Vajon milyen szenzáció köti le ennyire a figyelmüket? És vajon miért nem ment a fotós még közelebb a látnivalóhoz? Nem tudhatjuk. A mai nézőnek mégis feltárulkozik egy másik egzotikum: a gőzhajtással működő kisvasút, amely 1893-tól az állomást kötötte össze a Monostorral és Kolozsvár külvárosával, a Hóstáttal. Az “ájvájnak” csúfolt városi vasút számos balesetet okozott, és úgy gondolták, hogy rontja a központ arculatát is, mert a sínek és a megállók állomási hangulatot keltettek a belvárosban. 1902-ben felszámolták, utolsó kolozsvári útján a Mátyás szoborcsoport darabjait szállította az állomásról a főtérre. A szerelvényeket később Debrecenbe vitték, hogy ott fuvarozza a városi sétálókat.
(Fotó: Fortepan / FORTEPAN)Street-fotó a fűzött derekak korszakából, amelyen az összeöltözött kalapos hölgyeket a kesztyűk színe különbözteti meg egymástól. A fotós annyira követte a lencsevégre kapott korzózók mozdulatait, hogy velük együtt enyhén dőlt a kép is. A fotó a fő tér sarkán, a mai Melody Hotel előtt készült.
(Fotó: Fortepan / FORTEPAN)Leszármazottaik azonosították a képbe besétáló napernyős csapatot. Eszerint Krajnai Hudolin Emmát, mellette Törös Marcsát, a kolozsvári opera szopránját láthatjuk férjével, Krajnai Hudolin Lajos, ügyvéddel. A járda szélén vásározó emberek és a bezárt bolt ajtók alapján vasárnap lehetett. A bolt cégérén Stein János nevét betűzhetjük ki, aki a 19. században Kolozsvár legmenőbb papír- és könyvkereskedését vezette, mely mellékesen könyvkölcsönzéssel is foglalkozott. Gyulai Pál szerint a könyvesbolt a város “szellemi kocsmája” volt.
(Fotó: Fortepan / FORTEPAN)Idegenek az utcán: a nő, a férfi, a két mezítlábas gyerek és a kosarával álldogáló asszony mintha nem tudnának egymásról, tekintetük nem találkozik.
(Fotó: Fortepan / FORTEPAN)A megújult város. A templom tetőzetén olvasható évszám (1896) az épületjavítás évét jelzi, de 1902 körül újdonság a Mátyás-szoborcsoport is, és a padokkal ellátott tér, amely a vásári forgatagot váltotta fel. A 20. század elején nemcsak a város imázsa változott meg, hanem maga az utca népe is, hiszen felbukkant egy új emberfajta, a fényképezőgéppel közlekedő ember.
(Fotó: Fortepan / FORTEPAN)Blos-Jáni Melinda a média tanszék oktatója a Sapientia EMTE kolozsvári karán. Erdélyi privát filmekről írta doktori dolgozatát, jelenleg az Erdélyi Audiovizuális Archívum nevű projekten belül folytatja kutatásait.