A betiltott ingázók helyén Hruscsov mosolygott
„Akkoriban a próbaszámot be kellett mutatni az MSZMP KB agitációs és propaganda osztályán. A Tükör főszerkesztőjét elkísérte Szalay is. A sötét hangulatú anyagot döbbenten lapozgató KB titkár megkérdezte tőle: na és mi a megoldás a problémára? A változás, felelte Szalay”– mesélte a Fortepan-kiállításra készülve László Ágnes újságíró, Szalay Zoltán özvegye. A változásra évtizedeket, a fotók megjelenésére éveket kellett várni.
A később Táncsics Mihály-díjas és Pulitzer-emlékdíjas, a Magyar Sajtófotó Pályázatot és Kiállítást elindító, gyerekként még hajóskapitányságról álmodó Szalay a letiltott ingázó-képsorozat ötletét egyik újságíró kollégájától kapta, nagyjából egy hónapig követte a munkásvonat utasait a Budapest-Pusztaszabolcs vonalon.
A Fortepan-kiállításon látható képekről Czöndör Mihályné, a Pusztaszabolcsi Hagyományőrző Alapítvány munkatársa mesélt az Indexnek.


„Akkoriban még előfordulhatott, hogy reggel megittak egy-egy stampedli (stampli, ahogyan többen is nevezték) pálinkát a vonat indulása előtt. Tűzoltó édesapám a munkatársaival hazafelé tért be egy kupicára feszültséglevezetésképp. A pusztaszabolcsi állomáson ekkor még nagy élet volt. A resti, az Utasellátó fénykorát élte. Az utasok vásárolhattak az Ibuszban, étkezhettek az étteremben, volt egy ’középső’ és egy nagyobb talponálló is.”
(Fotó: Szalay Zoltán / FORTEPAN)
Az ingázók a vonaton pótolták az éjszakai alvás hiányait. Ez a fiú Brigitte Bardot-val.
(Fotó: Szalay Zoltán / FORTEPAN)
Váróterem, talán a Kelenföldi pályaudvaron. Bár a menetrend tervezésekor igyekeztek figyelembe venni bejáró dolgozók órarendjét, sokszor elkerülhetetlen volt a többórás, éberalvásban töltött várakozás.
(Fotó: Szalay Zoltán / FORTEPAN)

Nemcsak a munkások, de a diákok közül is sokan jártak be Budapestre. Pusztaszabolcson 1963-tól működött mezőgazdasági gépszerelő szakközépiskola, aki másra vágyott, Budapestre, Székesfehérvárra, Dunaújvárosba és Sárbogárdra ment középiskolába.
(Fotó: Szalay Zoltán / FORTEPAN)

A férfiak közül legtöbben a gépgyárakban és az építőiparban dolgoztak, de voltak köztük vasutasok és tűzoltók is, mint ez a padon ülő egyenruhás férfi.
(Fotó: Szalay Zoltán / FORTEPAN)


Félrebillenő fejek, behúzott nyakak a fapadokon.
(Fotó: Szalay Zoltán / FORTEPAN)


A mezőgazdaság átalakulásával tömegessé váló felesleges munkaerőt ugyan felszívta Budapest ipara, de az ingázók sokáig egyfajta utóparaszti helyzetben, a gazdálkodó életformát is őrizve éltek. Kétlakiságuk gyakran ideológiai felhangot kapott, szemükre hányták, hogy az iparból és a mezőgazdaságból egyaránt hasznot húznak.
(Fotó: Szalay Zoltán / FORTEPAN)

A Fortepan 110 ezer képéből 200 kiemelkedő fotót és 16, a képekhez tartozó történetet mutat be a Minden múlt a múltam című kiállítás. Néhány történetet az Indexen is olvashat a következő hetekben. Ha az összesre kíváncsi és a Fortepan saját történetét is szeretné megismerni, szeretettel várjuk 2019. augusztus 25-ig a Magyar Nemzeti Galériában.