- Fortepan
- Támogatásból készült
- Mi vidékünk - Csongrád
- mi vidékünk - csongrád
- szeged
- lissák tivadar
- budapesti kórus
- 1942
- mi vidékünk
- csongrád megye
Szeged utolsó polgári pillanatai
További Fortepan cikkek
Az amatőrfotós Lissák Tivadar hihetetlenül izgalmas és korfestő képei évek óta szerepelnek a Fortepan archívumában, az 1934 és 1948 között készült fotóiból korábban már mutattunk néhányat. Most a Mi Vidékünk miatt vettük elő 1943-ban Szegeden lőtt képeit, hogy a legutóbbi veszprémi családtörténet , a korábbi Vas és Zala megyei anyagok után egy csongrádi Nagykép is szülessen.
Az 1909-as születésű, harmadik generációs mérnökember Lissák életéről nem sokat tudunk. A Budapesti Kórust éveken keresztül, több helyen és időpontban fotózta. Kiderült, hogy személyes szálak fűzték Bárdos Lajoshoz és a kórushoz: Lissákék voltak a karnagy testvérének, Deák Bárdos György egyik lányának a pótszülei és valószínűleg Lissák felesége is énekelt a kórusban. A ma is létező Budapesti Kórus segítségével igyekeztünk nyomokat találni a hetvenhat évvel ezelőtti szegedi fellépésről; irattáruk ugyan a háborúban elpusztult, a régi kórustagok azonban néhány személyt azonosítottak a fotókon.
A leginkább régi cikkekből, újsághírekből rekonstruálható Szegeden töltött két nap története egy pillanatra visszadob a múltba. Tényeket és adatokat tudunk, amit a képen szereplők még nem, de az érzéseikről és a gondolataikról, amivel a fotós szemébe néztek, fogalmunk sincs. 1943. február 2-án a Budapesti Kórus koncertet adott Szegeden, Sztálingrádnál a német csapatok vereséget szenvedtek, ezzel tulajdonképpen eldőlt a második világháború.
A száztagú Budapesti Kórus és az Operaház négy énekese a Szegedi Filharmonikus Egyesület meghívására indult Szegedre, a nemrég visszaszerzett Délvidék központjába koncertezni. A cigarettázó nők között Sulyok Kálmán, a kórus titkára, a kártyavető nő Balázs Ibolya szoprán szólamvezető. A vonaton ott kellett volna ülnie a kórusalapító karnagynak, a Kodály-tanítvány Bárdos Lajosnak is, aki két évvel azelőtt egyesítette a Palestrina (ebben énekelt) és a Cecília Kórusokat (ennek karvezetője volt). Azonban Bárdos váratlan betegsége miatt Péter József ugrott be helyette a Kodály és Beethoven műveiből rendezett hangversenyen.
(Fotó: Lissák Tivadar / FORTEPAN)Lányok, fiatal nők itt (jobb oldalon Borsy Istvánné Boriska, szoprán), apjuk, bátyjuk, férjük, szerelmük az orosz fronton. A 2. magyar hadseregről alig szivárognak a hírek: „Muszka földre lassan jár a posta, [...] a halványzöldszín tábori levél”– búgta Karády. „Azok a kemény csapások, amelyeket a Don mentén honvédőink elviseltek, azok a nehéz szenvedések, amelyeket kiállottak és azok a példátlan teljesítmények, amelyeket kiverekedtek, arra kell, hogy ösztönözzenek bennünket, hogy a védekező fegyvert még keményebben markolva, töretlen lélekkel küzdjük végig a magyarságnak ezt a sorsdöntő küzdelmét”– nyilatkozta éppen a fellépés napján a magyar nemzetvédelmi propagandaminiszter.
(Fotó: Lissák Tivadar / FORTEPAN)1941-ben ezen a környéken esett az egyik első háborús bomba Magyarországra. Pár nappal azelőtt, hogy megkezdődött a Délvidék visszacsatolása, a jugoszláv légierő bombázói jelentek meg a légtérben, célpontjuk a szegedi vasútállomás és a vasúti híd volt. A légvédelem a támadó kötelék összes gépét megsemmisítette, szegedi halálos áldozat nem volt. A Délmagyarország akkori beszámolója szerint az állomásnak szánt bomba ugyan átszakította az épület mennyezetét, de nem robban fel: az állomásfőnök rugós díványain ide-oda pattogva végül egy párnán kötött ki, az utászok pedig ártalmatlanították.
(Fotó: Lissák Tivadar / FORTEPAN)A Fortepanon valószínűleg Lissák Tivadar hagyatékában található a legtöbb plakát; van reklám és propaganda, kézzel írt és nyomtatott falragasz, Budapestről, vidékről és a frissen visszacsatolt területekről. Az elképesztően értékes és izgalmas kortörténeti dokumentumok közül a nyilas rémuralom plakátjairól részletesen itt írtunk. Ha a bélyeggyűjtőknek különösen sokat ér egy rontott darab, a plakátgyűjtőknek ez lenne igazi kincs: Bárdos Lajos neve szerepel a szegedi filharmonikusokat vezénylő Fricsay Ferenc mellett, de mi már tudjuk, hogy őt Péter Kálmán helyettesítette. Az operaházi vendégművészek Ráskay Gizella, Solymossy Margit, Kertész Lajos és Littassy György voltak.
(Fotó: Lissák Tivadar / FORTEPAN)A vár ma a szegedi Móra Ferenc Múzeumhoz tartozik, kiállítótér és kőtár található a jelenleg felújítás alatt álló épületben. A századfordulón halászcsárda, 1943-ban a felirat szerint Szeged sz. kir. város Hivatalnokainak Egyesülete működött itt. Hogy vajon hová került a koszorú, nem tudhatjuk, de talán Dankó Pista közelben álló szobrára, amely 1912 óta áll a cigányzenész szülővárosában. Szeged a Trianon utáni Magyarország kultikus helye lett, 1919-ben innen indult egy gondolat és Horthy Miklós is. A harmincas évekre Klebelsberg csinált belőle kultúrvárost, amely Bácska visszacsatolásával újabb feladatokat kapott: a Délvidék kultúrcentruma lett.
(Fotó: Lissák Tivadar / FORTEPAN)A fotókat nézve nehéz elképzelni, hogy háború van, hogy egy éve bevezették a jegyrendszert, az élelmiszert fejadagokban mérik. Az újságokban új rovat van, a „háborús konyha”, mellette a színház- és moziműsor, koncertek, hangversenyek, varieté, sporthírek, lovi-eredmények. Az apróhirdetések szerint aki tud, vegyen villát, palotát, bérházat, vagy briliánst és használt ruhát.
(Fotó: Lissák Tivadar / FORTEPAN)Végül nemcsak Kodály Te Deumát és Beethoven IX. szimfóniáját adták elő, hanem Kodály Jézus és a kufárok című acappella művét is. Két koncert volt: február elsején a diákoknak tartott főpróbahangverseny, másnap egy délelőtti koncert. A helyi filharmonikusok fiatal karnagya, Fricsay Ferenc tudatosan szoktatta zenéhez a szegedi ifjúságot, előbb a Belvárosi Moziban, majd a Városi Színházban szervezett nekik koncerteket.
(Fotó: Lissák Tivadar / FORTEPAN)Az 1941-es bombázás abszurd közjáték volt ahhoz képest, ami 1944-1945-ben érte Szegedet. A brit-amerikai légitámadások pusztítása is súlyos volt, de a fotón látható közúti hidat a visszavonuló német csapatok robbantották fel.
(Fotó: Lissák Tivadar / FORTEPAN)A kórus ennél izgalmasabb felállásban is szerepelt már, Bárdos ugyanis több mozdulatdrámát írt a kortárs mozdulatművészet meghatározó alakjának, a párizsi évei alatt Isadora Duncantől is inspirálódott Dienes Valériának. A hangszereket kitiltó Dienes a színpadra a mozdulat kórusát állította, Bárdosét az erkélyre.
(Fotó: Lissák Tivadar / FORTEPAN)Az évtizedek óta működő étterem fogalom volt a városban. A tulajdonosnét “kegyelmes” asszonynak nevezték, mert “kegyelmes volt minden vendégéhez”: az adag itt volt mindenkor a legnagyobb, az ár a legalacsonyabb. Állítólag a színészekből, újságírókból, muzsikusokból álló törzsvendégeket a konyhába is beengedték kuktálkodni. Az étterem akkori számozás szerint a Kossuth Lajos sugárút 4.-ben (ma ez a 9-13. szám) működött, az épületet később lebontották.
(Fotó: Lissák Tivadar / FORTEPAN)Este kilenckor már egy órája tartott az elsötétítés, amelyet csak reggeli ötkor oldottak fel. Nemcsak ez, a több épületet elfoglaló hadikórház is emlékeztetett a háborús viszonyokra. A Budapesti Kórus Borsy Engelbert ferences kórházi lelkész kérésére meglátogatta a Szegeden ápoltsebesült katonákat, és magyar népdalokat énekelt nekik.
(Fotó: Lissák Tivadar / FORTEPAN)A Raffayhoz hozzátartozott a cigányzene, a negyvenes évek elején péntekenként a rádióból közismert Fátyol Jancsi és cigányzenekara húzta (képen nem ők szerepelnek).
(Fotó: Lissák Tivadar / FORTEPAN)A Szegedre vonatkozó helytörténeti adatokért köszönet Tóth István történésznek, a szegedi Móra Ferenc Múzeum munkatársának, a Budapesti Kórusra vonatkozó információkért pedig Pál Csillának, a Budapesti Kórus elnökének.