Messzire lát Castro szeme
További Fortepan cikkek
Horváth Péter nemcsak a Kőbányai textilgyár női munkásszállóján fotózott: a Semmelweis utcai szálláson készített fotóit múltkor itt mutattuk meg .
Arról, hogy hogyan kerültek Magyarországra Castro lányai, a kultúrsokkban milyen baráti szocialista segítséget kaptak, majd pedig miért rendelték őket haza a rendszerváltás után a témát kutató Tolmár Bálinttal, az exeteri egyetem doktoranduszhallgatójával beszélgettünk.
1981-ben jön az első kubai kontingens Magyarországra. Kiválasztásukat hosszú procedúra előzte meg: Castro nem bízta a véletlenre, kiket enged ki és vár feltétlenül vissza. A lányok akkor jelentkezhettek egyáltalán, ha a helyi forradalomvédelmi lakótömbi bizottság kedvező véleményt adott a családjukról. A rövid havannai felkészítőn a magyar szokásokkal ismerkedtek, aztán hamar mélyvízbe dobták a többségében iskolapadból kikerült, munkatapasztalat nélküli tizennyolc-húsz éves lányokat. A kubaiak között szokatlan módon kezdettől fogva a női munkavállalók voltak többségben, sőt idővel 70%-os lett az arányuk, hiszen a főleg a textilipart töltötték fel velük. A lányok formaruhában érkeztek, szandált is kaptak, csak az volt a baj, hogy gyakran télen is, így Budapesten az első út a Skálába vezetett.
(Fotó: Horváth Péter / FORTEPAN)Magyarország a szocialista táboron belül hosszú ideig munkaerő-kibocsátó volt. Gondoljuk csak meg, az NDK-ba küldött vendégmunkásainknak köszönhetjük az első levehető ajtajú turmixgépeket. Bulgária és Csehszlovákia régen lekörözött minket a harmadik világbeli munkások foglalkoztatásában, amikor 1980 áprilisában Magyarország és Kuba aláírta kubai állampolgár ideiglenes foglalkoztatásáról szóló egyezményt. A kubaiak négy évre írtak alá, ebből fél év volt a betanítás és a gyorstalpaló nyelvtanfolyam, aztán munka mellett folytatódott a tanulás. A negyedik év végén magyarul kellett letenniük a szakmunkásvizsgát, és Castro visszavárta őket, hogy a megszerzett szkilleket Kubában kamatoztassák.
(Fotó: Horváth Péter / FORTEPAN)Nemcsak a nyolcvanas évek textilipari munkaerőhiánya repítette ide a kubai lányokat: a Magyar Népköztársaság éreztetni akarta a baráti szocialista törődést a harmadik világbeli állammal. Tisztán internacionalista alapon, melyet a kizsákmányolásnak árnyéka sem vetül.
(Fotó: Horváth Péter / FORTEPAN)A kubai mesterterv eredetileg az volt a hetvenes évek végén, hogy a magyar állam és az Ikarusz a Kubában már létező összeszerelő üzem mellé gründoljon egy buszgyárat is. A náluk gyártott Ikaruszokkal akartak latin-amerikai buszkirályságra törni, ugyanezért férfimunkásokat akartak küldeni a magyar gépiparba és nehéziparba. Az 1978-as havannai Világifjúsági Találkozó utáni Kuba-lázban ugyan letették a budapesti Havanna-lakótelep alapkövét, de mire 1980-ban eljutottak a szerződés aláírásáig, Magyarország végleg belelépett az eladósodási spirálba és a magyar pénzből finanszírozott gyárépítés elmaradt.
(Fotó: Horváth Péter / FORTEPAN)1988-ra kétezer-ötszáz kubai állampolgár dolgozott Magyarországon, huszonnégy gyárban. A többséget jelentő nők leginkább Budapesten: a Kistextnél, a Lőrinci Fonóban, Sortexben, Újpesti Cérnagyárban, Goldbergernél, de vidéken is: Budakalászon, Szegeden, Kaposváron, Pápán, Sopronban. A férfiak például a Videotonnál vagy a Taurus-ban (utóbbiról Jávor István készített fotósorozatot a nyolcvanas években, válogatásunkat itt nézheti meg).
(Fotó: Horváth Péter / FORTEPAN)
A kubai lányok ingyen laknak a munkásszállókon, programokat, tanulmányi kirándulásokat, néhol könyvtárat is szerveznek nekik. Magyarul nagyon kevesen tanulnak meg, spanyol szakos egyetemistákat, chilei menekültek leszármazottait alkalmazzák melléjük vállalati tolmácsnak. A kubai szövőnőnket elvileg ugyanazok a jogok és kedvezmények illetik meg, mint a magyar dolgozókat, persze hogyan is lehetne bárkit kizsákmányolni egy jól működő szocialista országban. Csakhogy valójában a teljesítménybérezés miatt sokszor nem érik el a magyar dolgozók fizetését, mert fegyelmezetlennek titulálják őket.
(Fotó: Horváth Péter / FORTEPAN)
A vállalati beszámolók, levéltári anyagok szerint a kubai lányok leginkább egymás társaságát keresték ebben a számukra kultúrsokkot jelentő ismeretlen országban. Mivel a munkásszállások általában a gyárhoz közel épültek fel, arra sem voltak rákényszerítve, hogy megismerjék Budapestet. Ez persze nem nemzeti karakterológia, a magyar lányokra ugyanúgy igaz. „A szemkihúzást, a divatos festéket, frizurát már az első héten megtanulják. Az a legkönnyebb. Külsőre ők is nagyvárosiak. De belül... fogadok magával, ha tízet megkérdez, kilenc nem volt a körúton se. Nem mernek az utcán járni, félnek attól, hogy eltévednek. Belülről megmaradtak falusinak”– idézi Kohut Tamás témába vágó tanulmánya egy textilgyári munkásszállás gondnokának véleményét.
(Fotó: Horváth Péter / FORTEPAN)Castro gondoskodott róla, hogy a magyarországi kubai munkások ne költsenek túl sokat nálunk: háromezer forint felett a fizetésük 60%-át automatikusan a kubai nemzeti bankban nyitott számlájukra kellett utalni. A hasraütéssel képzett árfolyamon peso-ra váltott pénzhez csak visszatéréskor fértek hozzá. Ezzel sokat elvett a motivációjukból, sokan éppen azért jöttek a Kubából nézve elképesztő gazdasági fölénnyel rendelkező Magyarországra, hogy az otthon nem beszerezhető tartós fogyasztási cikkeket megvegyék, majd hazatérve esetleg továbbadják. Egy motorkerékpárból Havannában lakást lehetett venni, de a tűzhely is komoly tőkének számított. Tolmár Bálint kutatásai szerint a magyar vállalatvezetés azért több helyen megoldotta ezt okosba’: a kubaiak is bedolgozhattak a vgmk-ba, és ebből nem kellett lejattolniuk a kubai államnak. Ahol nem vonták be őket a második gazdaságba, ott nagyobb volt a lemorzsolódás.
(Fotó: Horváth Péter / FORTEPAN)A lányok a szerződésben aláírt négy év alatt egyszer látogathattak haza Kubába, az útiköltséget a gyár fizette. Veszélyes periódusok voltak ezek, volt olyan üzem, ahova a szabadságosok 40%-a nem tért vissza. És miért jó szövőnőnek lenni? „Csodálatos ez a szakma. Ha egy szövő tíz gépen dolgozik, mindegyiken más munka készül...Ha az ember bemegy a Skálába, a mi termékünket látja... egyszóval érezni az értelmes munka gyönyörűségét”– mondta egy vidéki kollegina 1986-ban.
(Fotó: Horváth Péter / FORTEPAN)
A kubai dolgozókkal sokan elégedetlenek a gyárakban, de 1985-re már nélkülözhetetlenek. A számukra Magyarországon is kötelezően megtartott nemzeti ünnepeiken válik ez nyilvánvalóvá: egy korabeli cikk szerint ilyenkor a kiesés miatt még az irodai alkalmazottakat is a gépek mellé kellett állítani egy a kaposvári gyárban.
(Fotó: Horváth Péter / FORTEPAN)
Kuba végig figyeli a lányokat. A kiküldött csoportvezetők, ifjúsági vezetők, a nagykövetség munkatársai mindig emlékezetik őket arra, hogyan kell jó kubainak lenni. Kettős nyomás alatt vannak ezek a nők, hiszen közben az új kultúra elvárásai is nyomaszthatják őket. Ráadásul a kubai és a magyar út a nyolcvanas években már nagyonis különböző, a két rezsim külön utakon jár. Kubából nézve ellenforradalmi, reakciós, ami Magyarországon történik, a segítő baráti kéz erkölcsi fertőbe lök. Azok sem maradhattak, akiknek közben magyar házastársuk lett: a letelt négy év után együtt kellett visszatérniük Kubába. Horn Gyula külügyi államtitkár 1988-as havannai látogatásakor is nyilvánvalóvá tették, hogy nekik szükségük van minden kölcsönadott munkaerőre. Sőt, a kubai fél „lehernyózta” a korábban barátinak tartott Magyarországon megházasodott állampolgárait: gusano-nak, vöröshernyónak nevezve őket, akárcsak a Floridába dobbantókat.
(Fotó: Horváth Péter / FORTEPAN)
Manapság is rengeteg férfitörténet kering a magukat könnyen odaadó, szenvedélyes kubai szövőlányokról. Tolmár arra hívja fel a figyelmet, hogy a közkeletű sztereotípiákkal szemben a vállalati anyagok szerint a karibi munkásnők visszahúzódóak, zárkózottak voltak, egymáson kívül nemigen barátkoztak senkivel. Tény, hogy a nyolcvanas években sok férfi álomnője, sok feleség rémálma volt a kubai nő.
„Egy időben tele voltak a kispesti, újpesti textilgyárak a kubai szövőnőkkel, és Zsadányi, akit rögtön az érettségi után berántottak a seregbe, azt mondta, kimenőkön mindig a Panyova meg a Cérnagyár munkásszállójába mentek csajozni: Apám, aki nem tudja, hogy lüktet a latin vér, nem tud semmit! Az is fölmerült bennem, hogy jó lenne elmenni Kubába, körülnézni, mostanára biztosan lakatlan sziget, a férfiak a szavannán harckocsikáznak, a csajok Újpesten forralják a Zsadányi vérét, ki van odahaza?” – írja Békés Pál a Képíróban.
(Fotó: Horváth Péter / FORTEPAN)Néha a kubaiak is kiengedték a gőzt. 1986 szeptemberében a Kistext Művelődési Házában nagy kubai fesztivált rendeztek. A vidékről felutazó kubai fiúk között verekedés tört ki, a kiszálló rendőröket kővel dobálták, és csak a speciális egységeknek sikerült őket megfékezni. A szertelen és szenvedélyes kubaiakról szóló hír a sajtóban is végigment, a ludas matyis vicceken át eljutott egy Hofi-kabaréba is. Raul Castro pedig hivatalos úton bocsánatot kért Magyarországtól.
(Fotó: Horváth Péter / FORTEPAN)Két évvel később, 1988-ban az itt dolgozó kubai munkások ismét a hírekbe kerülnek. A KÖKI metrómegállóban egy csapat buliból hazatérő kubai fiatal összetalálkozott a Pannon Skins nevű skinhead zenekar rajongóival. Hatalmas verekedés, sok kubai sérült és az első skihead-per az eset mérlege. Ez az első, nagy port kavart, nem európai színesbőrűek ellen elkövetett rasszista cselekmény. Ezekre az évekre a hivatalos kubai-magyar kapcsolatokat már kölcsönös bizalmatlanság jellemzi, és a két ország közötti kereskedelmi viták, valamint a magyar reform-folyamat negatív havannai fogadtatása a XVIII. kerületben is érezteti hatását. A biztonság kedvéért hallgatólagos megegyezéssel a kubai napokat a karibi szövőnők nélkül tartják meg a Havanna-telepen.
(Fotó: Horváth Péter / FORTEPAN)1990-ben a rendszerváltás miatt Kuba hazarendelte minden, a munkaerő-egyezmény miatt Magyarországon tartózkodó állampolgárát. Ez lett a kubai szövőnők történetének vége Magyarországon, ahol hamarosan az őket foglalkoztató textilüzemeket is bezárták. Néhány egykori szövőnő azonban házassága révén visszatért és itt telepedett le, meghatározó csoportot alkotva a magyarországi kubai diaszpórán belül.
(Fotó: Horváth Péter / FORTEPAN)
A Magyarországra érkezett kubai munkásnők történetével - többek között Horváth Péter fotóin keresztül - a nagyközönség jövő tavasszal ismerkedhet meg egy Kelet-Európa és a harmadik világ/globális dél kapcsolatát tárgyaló, archív anyagokat és kortárs művészeti munkákat is felvonultató kiállítás részeként az OFF-Biennále Budapest keretében.