A korábbi évekhez hasonlóan 2013-ban is nagyon jól teljesített a Fidesz-közeli Közgép: több mint 90 közbeszerzésen nyertek, de a leányvállalatai sem panaszkodhatnak. A cégek, illetve azok a konzorciumok, amelyeknek tagjai voltak, több mint 380 milliárd forintot nyertek 2013-ban különböző tendereken. A Közgép nemcsak vasutat és autópályát épít, hanem radioaktív hulladéktárolókat, de megjelent az energia- és távközlési szektorban is. A cég minden évben megnövelte az árbevételét, és milliárdos osztalékot fizet ki a tulajdonosainak.
2013-ban is egymás után nyerte el a milliárdos értékű közbeszerzési pályázatokat a Fidesz gazdasági hátországa egyik legbefolyásosabbnak tartott vállalata, a Közgép Zrt.
A cég az első milliárdos közbeszerzéseit még 2010 előtt nyerte meg, de ezeket még csak konzorciumi tagként, nem önállóan pályázva. Ebben az időszakban két jelentős munkájuk volt: a Tárnok és Székesfehérvár közötti vasúti pálya felújítása, valamint Margit híd felújítása.
A vállalat nagyon látványos felemelkedése a 2010-es kormányváltás után kezdődött el. A Simicska Lajoshoz köthető cég 2012 májusáig az összes Nemzeti Fejlesztési Ügynökség építőipari beruházásainak a 17,2 százalékát nyerte el.
A konzorcium egy bizonyos vállalkozói vagy banki befektetői csoportok alkalmi, szerződéses együttműködése nagyobb pénzügyi műveletek lebonyolítására. Megalakítására többnyire akkor kerül rá sor, amikor egy tranzakció nagy tőkeerőt igényel és/vagy jelentős kockázatot hordoz, amely így megosztható.
2013-ban a cég és leányvállalatai összesen 395 milliárd forintnyi pályázatot nyertek el. Ez derül ki az Index összesítéséből, amit a Közbeszerzési Értesítő online adatbázisa segítségével készítettük el.
Azonban azt nem lehet pontosan tudni, hogy egy konzorciumi szerződés keretében melyik cégnek, mennyi jut a közbeszerzési tortából, így a legtöbb esetben csak következtetni tudunk.
A Magyar Narancs gyűjtése szerint a cég 2010-11-ben összesen 200 milliárd közbeszerzést kapott (ezek nagy részénél szintén nem a Közgép, hanem egy közgépes konzorcium volt a tendergyőztes), 2012-ben ehhez jött valamivel több mint 300 milliárd, és ez nőtt tavaly egészen 400 milliárd közelébe. Magyarul a cég az elmúlt 4 évben összesen közel 900 milliárd forintnyi állami, illetve önkormányzati megbízást kapott.
A Közgép 2013-ban közbeszerzésen egyedüli indulóként csak (legalábbis a 395 milliárdos végösszeghez képest csak) 29 milliárd forintot nyert el, azaz a közbeszerzések csupán 10 százalékát nyerte meg egyedül. A többit egy-egy konzorcium vezetőjeként vagy sima tagjaként, vagyis annak a 336 milliárdnak csak egy részét kapta meg – hogy mekkorát, az a teljes árbevételét mutató 2013-as mérlegéből és eredménykimutatásából derül majd ki.
Az elmúlt években is így volt ez: bár sorozatosan szinte duplázódott a cég bevétele, az összes árbevétele 2012-ben így is „csak” 85 milliárd forint volt. Ebből az is következik, hogy a 2012-es 300 milliárdot közelítő más cégekkel közösen megszerzett közbeszerzésekből a Közgép nagyjából 15-20 százalékot kap meg.
A legnagyobb megbízást 2013-ban is egy konzorcium vezetőjeként, a Strabaggal közösen kapta a Közgép. Ez az M86-os gyorsforgalmi út Hegyfalu és Csorna közti 33,4 kilométeres szakaszának kivitelezési munkája volt. Ez a projekt 65 milliárd forintba került.
A Közgép a nyereség egy részét minden évben egy részét osztalékként kifizeti a tulajdonosoknak. Öt-hat évvel ezelőtt a cég osztaléka egymilliárd forint alatt volt, ez évről-évre emelkedik. Tavaly már közel 3 milliárd forint osztalékot vettek ki a tulajdonosok a vállalatból.
A cégbíróságon található nyilvános dokumentumokból annyit már most biztosan lehet tudni, hogy a 2013. november 21-i közgyűlésén 1,8 milliárd osztalékelőleg kifizetéséről határoztak a tulajdonosok. Az adózás utáni eredményük már szeptemberben elérte az 1,88 milliárd forintot.
Közgép Zrt. | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
Nettó árbevétel: | 23 milliárd | 44 milliárd | 49,9 milliárd | 75 milliárd | 85 milliárd |
Adózott eredmény: | 867 millió | 1,5 milliárd | 1,9 milliárd | 3,19 milliárd | 3,3 milliárd |
Tulajdonosi osztalék: | 800 millió | 1 milliárd | 2 milliárd | 3,17 milliárd | 3,3 milliárd |
(forrás: e-beszámolo.gov.hu) |
Mindezt úgy sikerült megtennie, hogy az elmúlt években az egész építőipar súlyos válságot élt át, a gazdasági visszaesés következtében folyamatosan csökkentek az építőipari mutatók, és ezért több szereplő csőd szélére került, vagy jelentős átalakításokra kényszerült.
A Közgép kezdetben csak acélszerkezetek kivitelezésével foglalkozott. Mára olyan terülteken is megjelentek mint hulladékgazdálkodás, vízügyhöz köthető kivitelezési munkák, vasúti pályaépítések, útfelújítások és sugárzó anyagok tárolása, valamint megújuló energia.
A 2013-ban elfogadott, 2014-től kezdődő új hétéves uniós támogatási ciklus nagy nyertese is a Közgép lehet, persze csak akkor, ha nem törik meg a nyerő szériája.
Ugyanis a következő években olyan programokra jut a legtöbb EU-s támogatás, ahol a Közgép is érdekelt lehet. Ilyen a program Közlekedésfejlesztés Operatív Program, vagyis röviden a KOP. Ennek keretében közel 900 milliárd forintnyi forrás jut majd közlekedésfejlesztésre, például vasútfejlesztésre, útfelújításra és autópálya építésre. Ilyen tárgyú közbeszerzéseket nyert el sorban a Közgép az elmúlt években.
Egy másik fontos bevételi forrás lehet a Közgép számára a Környezeti és Energetikai Hatékonysági Operatív Program, vagyis a KEHOP. A program keretében jut forrás a panelházak felújítására, korszerűsítésére, valamint a megújuló energia hasznosítására. Az Elios Zrt.-n keresztül a Közgép egy ideje jelen van az energiapiacon. 2014-től több, mint 800 milliárd forint jut a KEHOP programra, ami a 2014 előtti keret háromszorosa.
Az energiapiacon érdekelt Elios Innovatív Zrt. (korábbi nevén E-OS Innovatív Zrt.) – amely igazgatósági tagja Tiborcz István, a miniszterelnök veje – tavaly négy közbeszerzésen volt sikeres, ebből egyszer indult egyedül, a többin konzorciumban. A cég 2013-ban összesen 2,5 milliárdnyi közbeszerzést nyert el.
A Közgép másik leánya, a korábban a Hídépítő-csoport érdekeltségébe tartozó Hídépítő Speciál Kft. csak konzorciumban nyert, így is összesen 9,3 milliárd forintot, ami már most meghaladja az elmúlt 3 évnyi bevételüket – a társaságba tavaly szállt be a Közgép. A Dunántúli Távközlési Kft. 2012-ben került a Közgép tulajdonába került, és 2013-ban több mint 1 milliárd forintot nyertek el közbeszerzésen.