Orbán Viktor és Lázár János többször is beszélt arról, hogy a kormány el akarja érni, hogy az ország 23 megyei jogú városának legyen kapcsolata az országos autópálya-hálózattal. A kormányhatározatokból az derül ki, hogy jó nagy teher lesz mindez a 2018-as költségvetésnek, de azért még a következő kormánynak is beterveztek 440 milliárdnyi kiadást. Szombathely, Salgótarján, Hódmezővásárhely és Veszprém viszont 2017 végére már mind kényelmesebben elérhető, és még négy városra vannak konkrét tervek.
Orbán először Sopronban jelentette be az M85-ös út fejlesztését, aminek a 100 milliárd forint körüli költségeit a miniszterelnök szerint a magyar költségvetésből fedeznék, mivel ebben a ciklusban az EU nem támogatja ezt a beruházást.
A terv szerint Orbán a következő időszakban minden megyei jogú városba ellátogat, hogy a fejlesztésekről tárgyaljon: következő alkalommal Székesfehérvárra megy, de Lázár János egy sajtótájékoztatón nemrég arról beszélt, hogy a fővárossal is lesz megállapodás valamilyen fejlesztésről.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nél (NIF) és a Nemzetgazdasági Minisztériumnál (NGM) is rákérdeztünk, hogy pontosan milyen fejlesztéseket tervez a kormány. Az NGM azt írta,
határozott kormányzati cél a megyeszékhelyek, megyei jogú városok, kiemelt gazdasági térségek bekötése, a gyorsforgalmi utak országhatárig tartó szakaszainak megépítése,
de nem mindenre lesz uniós pénz, mert az EU csak az olyan útszakaszokat támogatja, amelyek részei a nemzetközi közlekedési folyosóknak. Az NGM szerint az biztos egyelőre, hogy a kérdéses fejlesztési igények egy részének megvalósítása 2020-ig összesen 750 milliárd forintot köt le a büdzséből.
A kormány határozatából az derül ki,
A kormányhatározat szerint költségvetési pénzből kötnék be az autópálya-rendszerbe Sopront, Szolnokot és Békéscsabát, a 2014–2020-as uniós költségvetési forrásokból pedig Kaposvár, Salgótarján, Szombathely, Hódmezővásárhely és Veszprém közelében fejlesztenék az utakat (ezeket a fejlesztéseket az 1696/2014-es kormányhatározat tartalmazza).
Az NGM szerint a fennmaradó fejlesztésekhez különböző uniós források biztosíthatnak fedezetet, az, hogy mennyit kell költeni a költségvetésből, attól is függ, mennyit kapunk az EU-tól. Lázár János nemrég azt is elmondta, hogy a következő időszakban 2800 milliárd forintnyi uniós forrásra lehet majd pályázni, ennek egy részét használhatjuk majd fel útépítésre is.
Az alábbi táblázatban összeszedtük, hogy mely városok csatlakoznak már jelenleg is az autópálya-rendszerbe, és hogy az emlegetett határozatok alapján milyen fejlesztések vannak tervben, és hogy ezeket milyen forrásból tervezik fedezni. Eger és Zalaegerszeg becsatlakoztatására nem találtunk terveket. A folyamatban lévő projekteknél azt is jelöltük, hogy kizárólag költségvetési forrásból finanszírozzák a fejlesztéseket, vagy uniós pénz is van a projektben.
Megyei jogú város | Csatlakozik (13) | A csatlakozást építik/terv van az építésről (8) | Nincs terv (3) |
Békéscsaba | költségvetési forrásból | ||
Budapest | x | ||
Debrecen | x | ||
Dunaújváros | x | ||
Eger | x | ||
Érd | x | ||
Győr | x | ||
Hódmezővásárhely | uniós forrásból | ||
Kaposvár | uniós forrásból | ||
Kecskemét | x | ||
Miskolc | x | ||
Nagykanizsa | x | ||
Nyíregyháza | x | ||
Pécs | x | ||
Salgótarján | uniós forrásból | ||
Sopron | költségvetési forrásból | ||
Szeged | x | ||
Szekszárd | x | ||
Székesfehérvár | x | ||
Szolnok | költségvetési forrásból | ||
Szombathely | uniós pénzből | ||
Tatabánya | x | ||
Veszprém | uniós pénzből | ||
Zalaegerszeg | x |