Többféle vizsgálat is zajlik a budapesti reptéren. Lapértesülés szerint az egyik földi kiszolgáló cégnél (Malév GH) hűtlen kezelés miatt nyomoznak. Ráadásul a kormány a Ryanair poggyászkezelését és a Wizz Air csütörtöki krónikus késéseit is vizsgálja, utóbbi ügyben szintén érintett a Malév GH.
Hűtlen kezelés miatt nyomozást folytat a rendőrség a repülőtéri földi kiszolgálást végző Malév Ground Handling (MGH) Zrt. állami társaságnál – írja a Magyar Hang.
A lap szerint legalább két feljelentés érkezett a hatóságokhoz, amelyeket ismeretlen tettesek ellen tettek. Az Index.hu úgy tudja, hogy a két feljelentést egyesítették. A társaság helyzetével akkor foglalkoztunk részletesebben, amikor a 2019-es költségvetési törvény megalapozása során a honatyák váratlan törvénykezési csavarral módosították a csődtörvényt.
Az, hogy a nyomozás pontosan miről szól, nem tudjuk.
A reptéren alig egy éve az egyik versenytársnál, a török Celebinél csaptak le nyomozók. A Magyar Nemzet akkori cikke szerint a reptéren egy korrupciós ügylet közben vettek őrizetbe három Celebi-vezetőt, a gazdasági igazgatót, a beszerzési vezetőt és a főkönyvelőt.
Állítólag a földi kiszolgáló cég vezetői a velük szerződő TaxiPlus taxitársaság értékesítési vezetőjétől kaptak vissza pénzt, és a TaxiPlus értékesítési menedzserét is elfogták.
Azt hallottuk, hogy a tetten érést két hónapos operatív munka előzte meg, és meglepő módon úgy tudjuk, hogy az érintett felsővezetők itthon, vagy Bécsben, de a cég állományában maradhattak.
Szintén a reptéri földi kiszolgálói piacot is érinti az az ügy, amely szerint csütörtökön egész nap több órás késéssel indultak a Wizz Air járatai. Az ügy miatt Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter és Tuzson Bence, közszolgálatért felelős államtitkár utasítására Budapest Főváros Kormányhivatala fogyasztóvédelmi vizsgálatot rendelt el, és azonnali eljárást indított a légitársasággal szemben.
Valójában a vizsgálat során gyanítható, hogy a Wizz Air majd nem fogja elismerni a saját felelősségét, hanem a neki földi kiszolgálást végző beszállító, a Malév GH felé fogja irányítani a hatóságot.
Az Index.hu ugyanis úgy tudja, hogy a csütörtöki reggeli órákban a rendkívül sűrű kezdeti kirepülési időszakban, vagyis az úgynevezett első hullám (first wave) periódusban leállt a számítógépes jegykezelési rendszer (Departures Control System, DCS).
Ilyen gyakran előfordul, de a földi kiszolgáló cégeknek képesnek kell lenni arra, hogy gyorsan átálljanak a manuális jegykezelésre.
A világ légitársaságainak szövetsége, vagyis az IATA (International Air Transport Association) erről ki is adott egy szabályzatot IATA Ground Operations Manual címmel.
Ez arról szól, hogy mindig úgy kell készülni, hogy manuálisan végezhető legyen az utasfelvétel és a poggyászkezelés, a DCS-rendszer mindezt természetesen kényelmesebbé teszi. De aki abban bízik, hogy érdemes pár percet várni, hátha elindul a rendszer, az olyan késéseket kockáztat, amelyek az egész napra szétverheti a menetrendet.
Ha fél órát csúszik egy utasfelvétel, akkor az nem azt jelenti, hogy fél óra múlva biztosan fel tud szállni a repülő, hanem a fogadó repterek foglaltsága miatt multiplikálódhatnak a késések. Ráadásul, ha borul minden, a nyári csúcsidőben nagyon nehéz az utasok kényelmes célba érését átfoglalásokkal megoldani.