Gazdasági Versenyhivatal versenyfelügyeleti eljárást indított az Emag webáruház legutóbbi black friday akciója miatt, amely feltételezhetően a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmába ütközött – írja csütörtöki közleményében a GVH.
A GVH valószínűsíti, hogy a webáruházat üzemeltető S.C. Dante International S.A. nem megfelelően alakította ki és ellenőrizte 2018. novemberi black friday akciója feltételeit, árazását, illetve kedvezményrendszerét. A hatóság feltételezi azt is, hogy a cég tévesen mérte fel a szükséges készletmennyiséget – a várható érdeklődés nagyságához képest. „A vállalkozás az akció idején tanúsított magatartásával megsérthette a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát, hiszen nem tartotta szem előtt a szakmai gondosság követelményét" – olvasható a közleményben.
Az áruház saját becslése szerint az Emag weboldala a black friday napján 2,7 millió egyedi látogatóval rendelkezett, a rendelések összértéke pedig 6,8 milliárd forintot tett ki. A fogyasztói döntéshozatal feltételezett torzítása így olyan széles körben valósulhatott meg GVH szerint, amely hatással lehetett a versenyfolyamatokra is.
Arról, hogy az Emagon és hasonló webáruházakon milyen anomáliákat és gyanús leárazásokat lehetett találni a november 23-i nagy black friday alkalmából, arról mi is írtunk korábban . A GVH korábban már az Alza.hu webáruház leárazásait is vizsgálni kezdte.
A GVH azonban hangsúlyozza, hogy a versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti azt, hogy a hatóság szerint a vállalkozás jogsértést követett el. „Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható" – írja a versenyhivatal.
Az Emag január 15-én levélben reagált a GVH vizsgálatának hírére. Azt írják:
Az eMAG egy olyan márka, mely számára a fogyasztók érdekeinek védelme és a törvények tiszteletben tartása kiemelten fontos, éppen ezért az értékesítési kampányaink minden esetben összhangban vannak a jogszabályokkal. A Black Friday akciót több hónapos előkészítő munka eredményeképp jött létre. Az előkészítés során gondos árképzési és készletekkel kapcsolatos tervezés is történt különböző szempontok szerinti mélyelemzés alapján, mindezt azzal a céllal, hogy képesek legyünk betartani a fogyasztóknak tett ígéreteinket. Teljes mértékig együttműködünk a Gazdasági Versenyhivatallal és minden szükséges információt megadunk a Black Friday kampánnyal kapcsolatos félreértések tisztázásához és az ehhez kapcsolódó, Marketplace partnerek által végzett értékesítési aktivitásokkal kapcsolatban egyaránt.