Okkal kapálóztak ellene a németek, erős versenytársa lesz a környéken a Deutsche Telekomnak, miután a Vodafone megveheti a Liberty Global cseh, román, német és magyar érdekeltségeit. Ez nálunk a UPC-t jelenti, ami által a Vodafone egyebek mellett egyszerre fog tudni mobilt, internetet és tévét adni a magyaroknak is.
Az Európai Bizottság jóváhagyta, hogy a Vodafone-csoport 18,4 milliárd euróért megvásárolja a Liberty Global német, cseh, román és magyar leányvállalatát, így a UPC Magyarországot is, írja az MTI.
Ez a nagyjából 6000 milliárd forintos biznisz az év egyik gigaüzlete, magának a Vodafone-nak is a valaha volt második legnagyobb felvásárlása, ami alaposan felbolygathatja a piacot. Még talán egy kicsit nálunk is.
Az ügylet július 31-én zárulhat, amikor a Vodafone Magyarország és a UPC Magyarország megkezdi közös működését.
A Vodafone szerint a felvásárlás lezárásáig a két cég különálló szolgáltatóként működik tovább, az ügyfeleiket pedig változatlanul, az eddig megszokott ügyfélszolgálati csatornákon szolgálják ki. A tájékoztatás szerint a két cég integrációja akár egy évig is eltarthat.
Az üzlet hátterében az áll, hogy a Vodafone integráltabb szolgáltató kíván lenni szerte a világon, egyszerre adnának mobilszolgáltatást, tévét, internetet és vezetékes telefont. Eddig nálunk ezt érdemben inkább csak a Telekom tudta, a többiek közül a Telenor csak mobilszolgáltató, a Digi pedig ugyanezt az utat járná be (az Invitel felvásárlása után), de a mobilszolgáltatásukon még bőven dolgozniuk kell. Most érdemi versenytársa akad majd így a Telekomnak, még élénkülhet is a verseny ettől.
A Vodafone korábbi számításai szerint így:
részesedésük lesz idehaza.
Versenyszempontból épp ezért nem is nagyon lehetett akadálya nálunk a felvásárlásnak, hiszen a Vodafone-nak eddig nem volt vezetékes szolgáltatása, így nem fog például eltűnni egy szereplő a piacról. A Vodafone közleménye szerint az ügylet július 31-én zárul, a UPC Magyarország és a Vodafone addig különálló cégekként folytatják a működésüket.
Nálunk emellett még a Digi törekvései is érdekesek lesznek, nemsokára jön ugyanis egy nagyobb magyar „5G-s” frekvenciapályázat. Ha ott elég frekvenciához tudnak jutni, akkor ők is igazán versenyképes ajánlatot fognak tudni adni mind a négy említett kommunikációs szolgáltatásra. Egyelőre ugyanis még kisebb mobilos szereplőnek számítanak. Ahogy az is izgalmas, hogy a Telenornak bejöhet-e a csak mobilra célzó stratégiája.
A fogyasztók számára is lehetnek előnyei az ilyen integrált ajánlatoknak, mint például az egyszerűbb ügyintézés vagy az összességében olcsóbb ár egy teljes csomagért. Ahogy hátrányai is, például nehezebb váltani, ha csak a szolgáltatás egy-egy elemét cserélnénk másik szolgáltatóra. Például csak internetet váltanánk, tévé meg tulajdonképpen eleve nem is kellene.
A UPC korábban érdemben próbálkozott virtuális (MVNO) mobilszolgáltatással, de az még nem derült ki egyértelműen a mostani tájékoztatásból, hogy ezt megtartja-e a Vodafone bármiféle almárkának vagy az itteni ügyfelek átkerülnek-e máshova.
Az előbb-utóbb minket is utolérő 5G szempontjából is izgalmasabb lesz a helyzet. Ez mobilszolgáltatás, de nagyon sűrű bázisállomás-hálózat kell hozzá, és az ehhez tartozó átviteli hálózat vezetékes. Ez azt is jelenti iparági forrásaink szerint, hogy amelyik szereplőnek van vezetékes üzletága is, az várhatóan könnyebben fogja tudni megoldani ezt a feladatot.
A tavalyi bejelentés óta a háttérben elég komoly harcok dúltak, a Deutsche Telekom ugyanis érthető módon kevésbé lelkesedett egy jócskán megnövő versenytárs lehetőségének. Az uniós versenyhivatalnál a német aggodalmak nyomán indított fő csatározások a német telekommunikációs piac megítélésén mentek, ahol a Vodafone-nak és a Libertynek is volt vezetékes üzletága is.
A meccs során egyebek mellett a Vodafone belement végül abba, hogy egy harmadik szereplő, a spanyol Telefónica is használhassa a hálózatukat, így remélhetőleg a verseny intenzitása nem fog csökkenni ott sem a felvásárlástól. A román a cseh piacon hozzánk hasonlóan szintén nem merültek fel komolyabb lehetséges problémák.
Amanda Nelson, a Vodafone Magyarország vezérigazgatója szerint a céljuk, hogy a két cég egyesüléséből mihamarabb profitáljanak az ügyfelek, ezzel a Vodafone nemcsak a mobil-, hanem a vezetékes szolgáltatások piacán is jelen lesz. Az integrációs folyamat csak a tranzakció lezárása után kezdődhet, egyes folyamatok hónapokig is eltarthatnak.
A Vodafone-vezér szerint cégük és a UPC magyarországi egyesülése erősíti a piaci versenyt, innovatív szolgáltatásokat eredményez, ami a fogyasztók és az egész ország számára is előnyös lesz. A vállalat továbbiakban is Magyarország megbízható partnere szeretne maradni, inspiráló újdonságokat és a szolgáltatások teljes skáláját kínálva lakossági és vállalati ügyfelek számára – jelezte. Elmondta, hogy a növekedés során biztosítani fogják, hogy mindez fenntartható módon történjen. A Vodafone elkötelezett Magyarország digitális jövőjének építésében – tette hozzá.
A Vodafone Magyarország és a UPC Magyarország a jövőben közösen bővíti majd gigabitképes szolgáltatásait, az egyesült vállalat képes lesz teljes körű – mobil-, vezetékes szélessávú internet, televízió és telefon – szolgáltatások nyújtására.
Robert Redeleanu, a Liberty régiós vezetője szintén nem fukarkodott a szép szavakkal. Mint fogalmazott:
Mind az ügyfelek, mind a teljes magyar gazdaság egyaránt profitálni fognak az integrált és teljes mértékben egyesített vállalat megszületéséből. A következő hetekben lezáruló tranzakcióval a Vodafone és a UPC együtt még erősebb és agilisabb lesz, és még jobban szolgálja ki mind a lakossági, mind a vállalati ügyfelek igényeit a telekommunikációs szolgáltatások teljes spektrumán.
A Liberty Global egyébként azért vált meg ennyi tevékenységétől, mert épp alapjaitól szervezik át a céget, és némileg leegyszerűsítve szűkebb fókuszú, de gyorsabban reagáló, innovatívabb vállalattá válnának.
A felvásárlással a Vodafone Európa legnagyobb vezetékes szolgáltatója lesz: 116,3 millió mobil-, és 22,1 millió televíziós ügyféllel, valamint egy olyan új generációs vezetékes hálózattal, amely összesen 122 millió háztartást és vállalkozást ér el 13 európai országban.
A Vodafone csoport jelenleg 25 országban van jelen mobilszolgáltatással, és további 41-ben rendelkezik partnerhálózattal, 19 piacon kínál vezetékes szolgáltatásokat. A 2019. március végi állapot szerint a Vodafone 650 millió mobil-, illetve 19 millió vezetékes szélessávú szolgáltatást igénybe vevő ügyféllel, valamint 14 millió TV előfizetővel rendelkezik.
(Borítókép: Leon Neal / Getty Images)