Szűkkörű bokrétaünnepséget tartottak ma Gyulán, az Airbus Helicopters Hungary helikopteralkatrész-gyár leendő üzemének építkezésén – számolt be róla az MTI Sajtószolgálatához eljuttatott közleményében a Védelmi Fejlesztésekért Felelős Kormánybiztos titkársága. A járványügyi intézkedések mellett megrendezett esemény apropóját az adja, hogy elkészült a gyárcsarnok vasbeton szerkezete, és elérte legnagyobb magasságát.
A 13 513 négyzetméter alapterületű, 157 méter hosszú és 93 méter széles csarnok legmagasabb pontja pontosan 11,82 méter. Ezt érték most el az építők, és a Magyarországon kevéssé elterjedt, német eredetű bokrétaünnep erről emlékezik meg. Mivel a fa- és fémmegmunkálás, valamint a kőműves mesterség szakszavai, illetve jelentős részben korábbi mesterei is német származásúak, ezért meglepő, hogy maga az ünnep csak a rendszerváltás után terjedt el.
Az építési menetrend lehetővé teszi, hogy az európai helikoptergyártó és a magyar állam repülőgépipari vegyesvállalatának otthont adó létesítményben terv szerint 2022-től kezdetét vegye a termelés
– jelentette ki a Maróth Gáspár az eseményen, amelyen magyar politikusok mellett Bruno Even, az Airbus Helicopters ügyvezető igazgatója is megjelent. Bár maga a gyár építésének előrehaladása is jelentős eredmény, az eseménnyel kapcsolatban lapunk két fontos információ birtokába is jutott.
Az egyik szerint az elmúlt időszakban a – korábban Zrínyi 2026-nak hívott – haderőfejlesztési program során
220 milliárd forint értékű külföldi beruházás Érkezik a hazai védelmi ipar területére, amely összesen 1500 munkahely létrejöttéhez fog hozzájárulni.
A másik, és talán ennél is fontosabb, hogy a gyulai üzem megteremti a lehetőségét, hogy Magyarország is részt vegyen az Európai Unió tavaly november 19-én bejelentett
Next Gen Medium Multi-Role Helicopter programjában,
azaz a tervek szerint 2035 körül hadrendbe álló következő generációs többfeladatú helikopter fejlesztésében és gyártásában. A European Defense Fund által finanszírozott projekt külön érdekessége, hogy egyben NATO-program is, amely az Egyesült Államok nemrég bejelentetett Future Long-Range Assault Aircraft forgószárnyas projektjén is indul valószínűleg, a többnemzeti együttműködés többször kihangsúlyozott szellemében.
Lepsényi István, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) miniszteri biztosa a gyulai ünnepségen arról beszélt, hogy megtették az első lépéseket a magyar légiipar alapjainak lerakásához azzal, hogy decemberben megkezdték a gyulai Airbus gyár építését. A tavaly júliusban létrejött Airbus Helicopters Hungary Kft. vegyesvállalatban a magyar állam nemcsak támogató, hanem 30 százalék erejéig tulajdonosi szerepet is vállalt − emelte ki a miniszteri biztos, aki elmondta, hogy
a kormány szándéka tevékenyen hozzájárulni a térség fejlődéséhez, így az úthálózat és a békéscsabai reptér fejlesztéséhez, továbbá a konténerterminál kialakításához.
Maróth Gáspár kormánybiztos megemlítette, hogy szerdán Budapesten tárgyaltak az Airbus vezetésével. Ennek eredményeként Magyarország meghívást kapott az európai országok „elit klubjába”, amelynek nem kisebb a célja, minthogy 2040-re új európai katonai helikoptercsaládot fejlesszenek ki.