Az autópálya-építést és -fenntartást koncesszióba adó Nemzeti Koncessziós Irodának egyelőre nincs olyan, interneten elérhető felülete, ahol részleteket lehetne megtudni róla. Működéséről a legtöbbet egy tavalyi Magyar Közlönyből lehet megtudni.
Június 14-én, hétfőn jelent meg a felhívás az uniós közbeszerzési értesítőben a magyar autópálya-üzemeltetési szolgáltatásokról, amit a 24.hu szúrt ki. Ez alapján a magyar államnak lehetősége nyílik csaknem 2000 kilométernyi úthálózat üzemeltetésének koncesszióba adására. Ennek lényege, hogy
Amiként a trafikok és a kaszinók esetében történt, az állam magánkézbe adná az üzemeltetési, fenntartási és egyéb feladatokat, és mivel gyorsforgalmi úthálózatról van szó, az építési, karbantartási feladatok is ide tartoznak.
A módszer egyébként nem egyedi, más országokban is működtetnek hasonló rendszerben autópályákat.
A koncesszió 35 évre szólna, a kiadását, ahogy eddig is, a Nemzeti Koncessziós Iroda (NKI) intézi. Az iroda tavaly szeptember óta működik, az általános politikai koordinációért felelős miniszter, vagyis Rogán Antal irányítása alá tartozik, központi hivatalként működő központi költségvetési szerv. A Népszava megszólaltatott egy közbeszerzésekben jártas szakértőt, aki fantomhivatalként jellemezte az irodát, s ezt a többi között azzal indokolta, hogy bár több mint fél éve működik, még honlapja sincs, ahol elérhetőségeket lehetne találni.
Hétfői parlamenti felszólalásában Tordai Bence, a Párbeszéd politikusa azt mondta, „az üzemeltetés, a fenntartás, a fejlesztések és a felújítások is ugyanannak a majdan nyertes vállalkozónak a cégeit hizlalják”, és maga a koncesszió idehaza olyan sikeres modellen alapul, mint a trafikmutyi vagy a kaszinók koncessziója, „amikor fideszes barátoknak biztos, busás bevételt biztosítottak”. Hozzátette: „a hírek arról szólnak”, hogy Szíjj László lesz a nyertes, „Orbán Viktor egyik kedvenc oligarchája”.
Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter azzal válaszolt, hogy az államnak vagy a költségvetésből kell forrást teremtenie a gyorsforgalmi utakra, vagy hitelt kell felvennie, a másik lehetőség pedig a koncesszor kiválasztása. Tordai Bencének azt javasolta, hogy ne olyan szempontból vizsgálja a koncessziót, mint ahogy általában az ellenzék szokta, amikor valamelyik nagyvállalkozót előre megvádolja a közbeszerzésen való győzelemmel. A miniszter szerint az a kérdés, hogy megéri-e az országnak, és jó befektetésnek számít-e.
Rossz példaként az M5-ös autópályát említette, emlékeztetve arra, hogy a szocialista kormány évtizedekre hatalmas fix profitot biztosított külföldi beruházóknak.