Index Vakbarát Hírportál

Rekordmagas az infláció Európában

2022. június 6., hétfő 12:08

A legfrissebb adatok a fogyasztásról azt mutatják, hogy az étkezések és a nyaralások fellendülése elég erős ahhoz, hogy ellensúlyozzák a gyártás gyengeségét, miközben Oroszország ukrajnai inváziója és a koronavírus-variánsok Kínában ismét felborítják az ellátási láncokat.

A koronavírus elleni kétéves küzdelem alatt felhalmozott megtakarítások elköltése a járvány utáni fellélegzéshez, a visszanyert szabadság kihasználásához tartozik. A megtakarításoknak köszönhetően az európai fogyasztók még nem engedik, hogy a rekordmagas infláció a kontinens járványból való felépülése után a pénzszórás útjába álljon.

A fogyasztás felélénkülése táplálja az emberek optimizmusát, hogy nemcsak a recesszió kerülhető el, hanem az 1970-es évekhez hasonló stagnáló infláció is. Ez felbátorítja az Európai Központi Bankot, hogy megszilárdítsa a több mint egy évtized óta első kamatemelési tervét.

A háború előtt úgy gondoltuk, hogy a fogyasztó lesz a fő hajtóereje az európai gazdaság erőteljes fellendülésének

– mondta Sylvain Broyer, az S&P Global Ratings közgazdásza a megtakarításokra utalva.

A fogyasztói árak gyorsabban emelkednek, mint a bérek az euróövezetben. A munkanélküliség eközben rekordalacsony szinten van, és a Morgan Stanley szerint 

a háztartások 700 milliárd eurós készpénzhegyen ülnek, amelyet a lezárások alatt gyűjtöttek össze.

A költekezést ellenzők szerint a felgyülemlett kereslet nem győzhet az euró bevezetése óta leggyorsabban emelkedő árak felett.

Rekordmagas infláció és túlfogyasztás

A 19 tagú euróövezetben az infláció a múlt hónapban elérte a 8,1 százalékot, ami fokozta a megélhetési költségek miatti aggodalmakat. Az ukrajnai háború tovább ronthatja a helyzetet – különösen, ha vége a nyárnak, és a fűtésszámlák ismét előtérbe kerülnek – írja a Bloomberg.

Az európai repülőtereken zajló, személyzethiányos és utasoktól túlzsúfolt jelenetek azonban azt mutatják, hogy az áremelkedés nem akadályozza meg azokat, akik még megengedhetik maguknak a külföldi utazást, hogy luxusnyaralásokra repüljenek.

A vállalatok is bizakodóak. A TUI AG turisztikai óriáscég előrejelzése szerint a kétéves válság után nyereséges lesz a nyár, míg a Booking Holdings Inc. rekord nyári szezont helyezett kilátásba.

A németek közel fele azt mondja, hogy az infláció miatt már nem engedheti meg magának a korábban megszokott életmódját, de vannak arra utaló jelek, hogy a kiadások visszafogása csak bizonyos területeken történik,

az európaiak egyre inkább a szolgáltatásokra költenek.

Nem gondoljuk, hogy az árufogyasztás jelenlegi gyengesége azt jelenti, hogy a teljes fogyasztás zsugorodik a következő negyedévekben – mondta Aline Schuiling, az ABN Amro közgazdásza.

Az eurózóna fogyasztásának növekedését a következő negyedévekben az támogatja, hogy a fogyasztók elköltik a világjárvány alatt felhalmozott megtakarításaik egy részét, és a foglalkoztatás még mindig nő.

A háború és annak gyűrűző hatásai fokozatosan sújtják az európai gazdaságot, ahol a bérnövekedés továbbra is elmarad az inflációtól, és a szegényebb háztartások különösen szorongatva vannak. Ennek ellenére az Európai Bizottság 2022-re 2,7 százalékos euróövezeti bővülést jósol.

Bár a havi jövedelmekből befolyó megtakarítások aránya a világjárvány idején elért csúcshoz képest csökkent, tavaly év végén még mindig messze a hosszú távú átlag felett volt, és a fogyasztást ösztönzi.

Dean Turner, a UBS Global Wealth Management közgazdásza szerint a tendenciát a 6,8 százalékos alacsony munkanélküliségi ráta is alátámasztja, ami csillapítja az ukrajnai konfliktus miatti, a munkahelyek biztonságával kapcsolatos aggodalmakat.

A történelem azt mutatja, hogy minél tovább tartanak ezek a szerencsétlen epizódok, annál kisebb hatást gyakorolnak a bizalomra. Ha az emberek attól félnek, hogy elveszítik a munkájukat, az sokkal nagyobb hatással van arra, hogy visszafogják a kiadásaikat

– mondta Dean Turner

(Borítókép: Matthew Horwood / Getty Images)

Rovatok