A Bloomberg értesülése szerint már augusztus 4-e óta nem érkezik olaj a Barátság vezetéken Magyarország, Csehország és Szlovákia felé. A magyar olajvállalat az Index megkeresésére közölte: egyeztetést kezdeményezett a díjkötelezettség átvállalásáról az orosz féllel. Az orosz kőolajszállítás leállásának hírére a Mol-részvények árfolyama a Budapesti Értéktőzsdén esni kezdett kedden kora délután.
Napok óta nem érkezik olaj a Barátság vezetéken Magyarországra sem – ezt a vezeték orosz oldalát felügyelő cég szóvivője jelentette be kedden, öt nappal a leállás után (a hírt egyébként a 444 vette észre). A Bloomberg értesülései szerint a vezetéken keresztül nem érkezik olaj Magyarországra, Szlovákiába és Csehországba. Ezek az országok az Európai Unió által kihirdetett olajembargó élesítése után is vehetnének orosz olajat.
Az orosz Transznyeft azzal indokolta a szállítás leállítását, hogy nem tudta kifizetni a tranzitdíjat a vezeték ukrán szakaszát birtokló UkrTransNafta nevű cégnek. Ez azért történt, mert az orosz bankokat is szankciók sújtják, így nem sikerült az utalás az oroszok állítása szerint. Az orosz vállalat azt ígéri, hogy folyamatosan keresi a megoldást.
Kérdéseinkkel megkerestük a Molt, amely egy rövid közleményt küldött válaszként.
A Barátság vezetéken néhány napja szünetel a kőolajszállítás, mert tudomásunk szerint technikai problémák merültek fel a banki oldalon az orosz félt érintő tranzitdíj kifizetése kapcsán. Bár a Molnak több hétre elegendő tartaléka van, folyamatosan dolgozik a megoldáson, és egyeztetést kezdeményezett a díjkötelezettség átvállalásáról is.
Ennek értelmében tehát a Mol felajánlotta, hogy átvállalná az oroszok által fizetendő tranzitdíjat annak érdekében, hogy Magyarországon az ellátás biztosítható legyen.
A Transznyeft közleménye szerint az UkrTransNafta 2022. augusztus 4-től leállította az Ukrajnán keresztül történő olajszállítási szolgáltatásokat, mivel nem kapta meg az e szolgáltatásokra szánt pénzeszközöket. A Barátság kőolajvezeték északi ágán, Belaruszon keresztül Lengyelország és Németország felé zökkenőmentesen halad a tranzit a TASZSZ beszámolója szerint. A Transznyeft továbbá azt is megjegyezte, hogy az uniós szankciók miatt nem tudott fizetni a tranzitszolgáltatásért.
A JÚLIUS 22-I KIFIZETÉS VISSZAKERÜLT A VÁLLALAT SZÁMLÁJÁRA.
Szerintük jelenleg az európai bankok már „nem jogosultak önállóan dönteni egy adott művelet végrehajtásának lehetőségéről. Annak megerősítése érdekében, hogy egy ügylet nem tiltott, a nemzeti felhatalmazott állami szerv engedélyét kell beszerezni. A helyzetet bonyolítja, hogy az európai szabályozók még nem alakítottak ki egységes álláspontot a különböző joghatóságok bankjainak cselekvési algoritmusáról, és nem dolgozták ki az engedélyek kiadásának eljárását.”
A közlemény szerint az orosz vállalat azonnal értesítette az energiaügyi minisztériumot, az UkrTransNaftát és a Csehországba, Magyarországra és Szlovákiába nyersanyagot szállítókat. A kérdés megoldása érdekében a Transznyeft kérelmet küldött a felhatalmazott banknak, hogy továbbítsa az információkat az európai szabályozóhatóságnak annak érdekében, hogy engedélyt kapjon az UkrTransNaftával kötött szerződés szerinti elszámolásokra.
Lapunknak nyilatkozott Gaál Gellért, a Concorde energetikai vezető elemzője, aki a kialakult helyzetről elmondta, hogy „augusztus óta visszafogottan működik a Mol kapacitása a százhalombattai finomító leállása miatt – körülbelül ötven százalékon. De vannak felhalmozott kereskedelmi készletei a Molnak, valamint az Adria-vezetéken a kapacitás tekintetében tudja biztosítani az ellátást. Az Adria-vezeték teljesen el tudja látni a százhalombattai finomítót.
Érdemben azonnal, rövid távon nem változik a hazai üzemanyag-ellátás. A Molnak és az országnak is vannak nyersolajtartalékai. Szerintem az segítene sokat a piacnak, ha piaci áron értékesítenék az üzemanyagokat, hiszen akkor megérné az országba importálni más kereskedőknek is
– nyilatkozta az Indexnek Gaál Gellért.
Az orosz kőolajszállítás leállásának hírére a Mol-részvények árfolyama a Budapesti Értéktőzsdén esni kezdett. Kedd délután, nem sokkal negyed 3 után az olajtársaság részvényei csaknem ötszázalékos mínuszban tartózkodtak.
Megkerestük Holoda Attila energetikai szakértőt, aki szerint enélkül a vezeték nélkül hosszú távon bajban lesz a régiónk.
Tehát az orosz olaj nélkül az ellátást nagyon nehéz kivitelezni. A magyar finomító jelenleg részlegesen karbantartás miatt áll. A most így kieső mennyiség tovább fokozza az ellátási problémákat
– mondta Holoda Attila az Indexnek.
(Borítókép: Olajvezetékek a százhalombattai olajfinomítóban 2017. április 10-én. Fotó: Oliver Bunic / Bloomberg via Getty Images)