A tűzifa iránti nagy kereslet miatt a csalók is aktívabbá váltak, de a hivatalos hirdetőfelületeken jelentősen szűkült a mozgásterük, ezért egyre többen jelennek meg a Facebook Marketplace nevű felületén – hívta fel a figyelmet a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih).
A hirdetési portálok megkövetelik a hirdető egyértelmű azonosítását, de a közösségi felületeken még mindig szabályozatlan a hirdetés rendje, emiatt az ott közzétett hirdetések ellenőrzése, tisztítása is bonyolultabb feladat. A közösségi médiában sok esetben fiktív profillal, a hirdető azonosítására alkalmas adatok nélkül, olykor irreálisan alacsony áron kínálják a tűzifát – figyelmeztet a Nébih.
A visszaélések kiszűrése érdekében a Nébih ellenőrei fokozottan vizsgálják a Facebookon megjelenő tűzifahirdetéseket.
Az eddig ellenőrzött mintegy hatezer hirdetés csaknem 90 százaléka jogsértő,
mert nem tartalmazza a hirdető azonosítását biztosító technikai azonosító számot, valamint bármilyen más, azonosításra alkalmas adatot – közölte a hivatal.
A hatóság azt javasolja, ha valaki úgy dönt, hogy a Facebook segítségével szerzi be a tűzifát, akkor figyeljen arra, hogy legálisan működő kereskedőtől vásároljon, akinek hirdetése tartalmazza az EUTR-számot, valamint a legtöbb esetben a saját honlap elérhetőségét is.
A Nébih weboldalán elérhetők a legfontosabb szempontok, amelyeket minden vásárlás során érdemes figyelembe venni. A vásárlók segítségére lehet az oldal, ahol a Nébih által kiszűrt jogszerűtlen hirdetők telefonszámait tudják lekérdezni. A hirdetésben szereplő technikai azonosító szám valódisága, birtokosa ezen az oldalon ellenőrizhető.
A Nébih kéri a tűzifavásárlóktól, ha az adatok bármelyike hiányzik a Facebook-hirdetésből, vagy a hirdető személye nem egyezik meg a technikai azonosító szám tulajdonosával, ne kössenek üzletet, mert nagy valószínűséggel csalóval van dolguk.
Az előttünk álló tél sokakban kelt félelmet a megemelkedett energiaárak miatt, miközben a Technológiai és Ipari Minisztérium államtitkára szerint Magyarország felkészült a fűtési szezonra. Ennek ellenére az emberek magánúton igyekeznek megoldást találni a drága fűtés problémájára.
(Borítókép: Sean Gallup / Getty Images)