Nem ennyire következetlen módon kellene limitálni az elérhető üzemanyag-mennyiséget – vélik a fuvarozó-érdekképviseletek, amelyek értetlenül állnak a Mol döntése előtt. A lépés nemcsak áruhiányhoz vezethet a kritikus karácsonyi időszakban, hanem vállalkozások fennmaradását, ezáltal családok megélhetését is veszélyezteti. A szakma az üzemanyagokra vonatkozó hatósági árak átstrukturálását is szorgalmazza.
A Mol november 18-ától 100 liter/tranzakcióban limitálta a magasnyomású kútoszlopain vásárolható gázolaj mennyiségét. A korlátozás azokat a személy- és áruszállító vállalkozásokat sújtja, amelyek március óta már nem az ársapkás, hanem a piaci áron értékesített üzemanyagot vásárolhatják, és munkaeszközükhöz kizárólag dízel üzemanyagot használnak – hívja fel a figyelmet a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) a Nagyvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületével (NiT Hungary) közösen.
A sajtóban fellelhető információk szerint nincs üzemanyagkészlet-hiány, ezért értetlenül állunk a Mol üzemanyag-korlátozó lépése előtt
– mondta az Indexnek Árvay Tivadar, az MKFE főtitkára. Emlékezhetünk, a Mol már márciusban jelezte: üzemanyaghiányról akkor sem volt szó, logisztikai gondok azonban felmerültek, ezért döntöttek úgy, hogy a benzinkutak közötti arányos forgalom eloszlása érdekében maximálhatják a tranzakcióként tankolható mennyiséget.
„Amennyiben a stratégiai tartalékok visszapótlása a cél, akkor az ennek eszközeként alkalmazott mennyiségkorlátozáshoz a lehető legrosszabb időpontot választotta a Mol, ugyanis épp a karácsonyi csúcsüzemben maradnak gázolaj nélkül a magyar fuvarozók. Ez pedig veszélyezteti az ellátásbiztonságot” – tette hozzá.
„Egyszerű a képlet: az az autó, amelynek az lenne a dolga, hogy az árut a rendeltetési helyére – a boltok polcaira – juttassa, a szállítás helyett azzal tölti az idejét, hogy tankolni járkál” – mutatott rá Árvay. A maximálisan tankolható 100 liter üzemanyag nem fedezi egy tehergépjármű napi fogyasztását. Ennyi gázolajjal legfeljebb 300 kilométert tehetnek meg a kamionok.
A fuvarozócégek jelentős része olyan családi mikro- és kisvállalkozás, amely nem rendelkezik saját, belső üzemanyagkúttal, számukra kiszámíthatatlanná válik a megfelelő mennyiségű üzemanyag beszerzése. A korlátozás arra kényszeríti majd a vállalkozásokat, hogy naponta többször küldjék a járműveiket tankolni, ami jelentős időkiesést és felesleges kilométereket – pluszköltséget – jelent, továbbá tervezhetetlenné teszi a gépkocsivezetők szigorúan szabályozott munkaidejét.
Mindez pedig a vállalkozások fennmaradását, ezen keresztül pedig családok megélhetését is veszélyeztetheti – hívja fel a figyelmet Árvay Tivadar.
„Egy Ukrajnába gyógyszert szállító tagvállalkozónk arról számolt be, hogy 100 millió forint értékű gyógyszerrakomány áll a hűtőrakterében. Ezért nemcsak a járművet kell megtankolni, hanem a hűtőhöz tartozó külön motor is igényel – megközelítőleg 150-200 liter – üzemanyagot. Mivel a vállalkozó felelősséggel tartozik a gyógyszerért, ezért választania kell, hogy a hűtő motorját látja el üzemanyaggal, és biztosítja ezáltal a gyógyszer szavatosságát, vagy az autót tankolja meg. Bármelyik opciónál kockázatot vállal, az egyiknél a rakomány épsége, a másiknál a célba juttatását veszélyezteti. Ráadásul nemcsak itthon tud korlátozottan tankolni, de jelenleg az ukrajnai háború miatt az ottani ellátás sem biztosított. Ha az áruja tönkremegy, akkor vele együtt az élete is, mert nem tud kifizetni egy 100 millió forintos kárt” – mondta a főtitkár.
Az üzemanyag-korlátozásnak a nemzetgazdaságra nézve is negatív hatása van. A belföldi fuvarozók számára a fennmaradást veszélyezteti, a nemzetközi forgalomban tevékenykedő vállalkozások pedig várhatóan külföldön tudják majd megtankolni a kamionjaikat.
Ez újabb költségnövekedést eredményez, amely tényezők végső soron tovább gerjeszthetik a hazai inflációt is.
Tíz évvel ezelőtt az MKFE megállapodott a Mollal, hogy tagvállalataik a magyar olajvállalat által biztosított üzemanyagkártyát használják. Épp azért, hogy a külföldi tankolások számát minél jobban csökkentsék, és inkább a Magyarországon megtermelt gázolaj kerüljön az üzemanyagtankba.
A múlt pénteken bejelentett korlátozásokkal azonban azok a bevételek, amelyek a Molnál való tankolás eredményeként eddig a magyar gazdaságot erősítették, külföldön realizálódnak az ott történő üzemanyagfeltöltés eredményeként – mutatott rá Árvay Tivadar.
Az a kisvállalkozás, amely nem rendelkezik olyan saját belső kúttal, amelyet a szerződött partnerek – például a Mol – közvetlenül ellátnak üzemanyaggal, hanem kártyás tankolást használ, most nem éri el Magyarországon a hazai terméket, emiatt külföldön kénytelen tankolni.
A külföldi tankolás mellett pedig a szürkegazdaság felé terelheti a vállalkozókat a korlátozás. „Már elkezdődött az ötletelés, hogy miként lehet más forrásokból üzemanyaghoz jutni. Ez pedig senkinek sem válik előnyére” – jelezte a főtitkár. Emlékeztetett: a fuvarozók március óta kikerültek az ársapka alól, és piaci áron tankolnak, ezért érthetetlen, hogy miért a piaci áron való tankolásnál vezetnek be korlátozást, miért nem a hatósági áraknál.
Az érdekképviseletek ezért az ársapkával védett fogyasztók körének további szűkítését javasolják, hogy a fogyasztás ott csökkenjen, ahol ez nem sért nemzetgazdasági érdekeket, és nem veszélyezteti az ellátási lánc stabilitását.
„Ahogy a rezsinél is villámgyorsan megtanulta az ország, hogy ami nem áll ingyen vagy nagyon kedvező áron rendelkezésre, azon takarékoskodni kell. Legyen szó áramról, gázról vagy most az üzemanyagról” – mondta Árvay Tivadar.
A MKFE szerint három területen kellene átgondolni az ársapka alkalmazását annak érdekében, hogy a kulcsfeladatot ellátó fuvarozók számára maradjon elég üzemanyag: a mezőgazdasági erőgépeknél, a taxiknál, valamint a lakossági fogyasztásnál.
Ha korlátozzák is a kamionok számára a tankolási lehetőséget, azt nem „ennyire következetlen módon kellene megtenni”. Mert jelenleg nem arról van szó, hogy összességében nem tankolhatnak többet a fuvarozók, hanem csak tranzakciónként vezettek be korlátozást. Tehát ezen túl is lehet például 1000 litert tankolni, csak mindezt 10 részletben. Ezáltal megkérdőjeleződik a Mol által hozott intézkedés létjogosultsága – tette hozzá.
Az MKFE és a NiT Hungary – értve, hogy a háttérben az ellátásbiztonság áll – határozottan kérik a Molt és a kormányt, hogy az újonnan kihirdetett korlátozást gondolják újra, és a szankcióval ne a magyar közúti áru- és személyszállító vállalkozásokat sújtsák – áll a szervezetek közleményében.
Árvay Tivadar elmondta, hogy a pénteki bejelentést követően azonnal felvették a kapcsolatot a Mollal. Választ egyelőre nem kaptak, ezért ismét futnak egy kört. „Villámgyors beavatkozásra lenne szükség, hiszen egyre több vállalkozótól kapunk olyan visszajelzést, hogy nem tudják teljesíteni a megbízásaikat, és vélhetően a héten ez tovább szaporodik. A karácsonyt megelőző másfél hónap pedig ebből a szempontból a legkritikusabb időszak” – hangsúlyozta.
(Borítókép: Ying Tang / NurPhoto / Getty Images)