A mindennapjainkba begyűrűző energiaválság miatt minden ötödik ember rövidebbre vette rendszeresen használt mosási programját. A válaszadók több mint 10 százaléka pedig a leggyakrabban kiválasztott mosási hőmérsékletet is csökkentette – derül ki a Candy Hoover Hungary Kft. online kutatásából. A többség hetente 2-4 alkalommal szokott mosni, mosószert havonta egyszer-kétszer vásárol, amelyre jellemzően 5-10 ezer forint közötti összeget költ.
A magyarok jelentős része, csaknem 60 százaléka tervezi kedvezőbb energiafelhasználású készülékre cserélni mosógépét, majdnem 10 százalék ezt akár már idén, körülbelül 20 százalékuk egy éven belül tenné meg – mindez a háztartási készülékeket forgalmazó Candy Hoover Hungary Kft. által végzett, nagymintás, 5144 fő bevonásával készült online felméréséből olvasható ki.
A fogyasztók számára az ár a legfontosabb szempont új mosógép kiválasztásakor, de szintén kardinális kérdés az energiahatékonysági besorolás. Ezt követi az elérhető funkciók mennyisége, a programok száma és típusa. A márka a negyedik legfontosabb tényezőnek számít vásárláskor, valamint meghatározó még a készülék mérete és a garanciaidő hossza is. A többség (46,8 százalék) csak akkor vásárolna kiterjesztett garanciát, ha kedvező áron jut hozzá, 31,7 százalékuk csak a gyári garanciával élne, ugyanakkor 21,4 százalékuk mindenképp vásárolna ilyet.
Az energiaárak emelkedése a mosási szokásokon is nyomot hagyott. Ezt tükrözi, hogy
a nyilatkozók 19,5 százaléka minden esetben rövidebbre vette a rendszeresen használt mosási programot, bár 45,6 százalékuk csak egyes ruhafajták esetében teszi ezt meg.
A válaszadók csupán egyharmada nem foglalkozik ezzel, számukra az a lényeg, hogy a ruhák mindig tiszták legyenek.
Ugyanakkor a beállított hőmérséklettel is óvatosabbak lettek a magyarok. A megkérdezettek több mint 10 százaléka általánosan csökkentette a leggyakrabban használt mosási hőfokot.
A kutatásban részt vevők egyharmada lényegében mindent 30-40 fokon mos, míg minden ötödik személy az ajánlott mosási hőfokot követi.
A megkérdezettek számára az adott mosási program kiválasztásakor kiemelten fontos a hatékonyság, nem mindegy tehát, hogyan tisztítja meg a gép a ruhákat. Döntő szempont még az energiafelhasználás, ezt követi a mosási program időtartama.
A magyarok 59 százaléka hetente 2-4 alkalommal mos, de a válaszadók 25,7 százaléka arról számolt be, hogy naponta elindítja a gépet. Mi több, saját bevallásuk szerint valamivel több mint 10 százalék egy nap többször is elindítja a készüléket – ez a három- vagy ennél is több tagú családoknál a legjellemzőbb.
A nyilatkozók 13,8 százaléka heti egyszer mos ruhát, havonta néhány alkalommal csupán 1,6 százalék. A válaszadók akkor indítják el leggyakrabban a mosógépet, amikor a szükséges ruhamennyiség összejön (69,3 százalék). Ezenkívül inkább hétvégén mosnak az emberek (16,7 százalék), mint hétköznap (13,9 százalék).
Mosószert a megkérdezettek több mint fele (52,9 százalék) havonta egy-két alkalommal vásárol, 36,6 százalékuk negyedévente néhány alkalommal, 10,5 százalék pedig félévente nagyobb tételben szerzi ezt be. Havi szinten
A felmérésből kiderül, hogy új készülék vásárlásakor az okos, internetalapú funkciók egyelőre kevésbé hozzák lázba a megkérdezetteket. A kérdőívet kitöltők döntő többsége most sem rendelkezik NFC- (olyan kommunikációs protokollok összessége, amelyek lehetővé teszik két eszköz adatcseréjét, amikor egymás közelében vannak) vagy wifikapcsolattal a mosógépén. Közel 10 százaléknak ugyan van ilyen funkciója a készülékén, de nem nagyon használja, 2,4 százalékuk csak alkalmanként kapcsolja be ezt, és csupán 1 százalék veszi igénybe minden mosásnál.
Ahogy okosmosógépe, úgy okosszárítógépe is nagyon kevés magyarnak van. Azok aránya, akiknél van otthon szárítógép, és minden mosásnál használják, 12,3 százalék, alkalmanként 10,4 százalékuk veszi ennek hasznát. Még ritkább az olyan háztartás, ahol a mosó- és szárítógép együttese segíti a házimunkát. Ezt 4 százalék alkalmanként, 1 százalék pedig minden mosás után használja.
A mosógép karbantartására ugyanakkor sokan figyelnek: 89,6 százalék rendszeresen vízkőmentesíti a készüléket, 1,7 százalék évente szerelőt hív hozzá, míg csupán 8,6 százalék azok aránya, aki nem foglalkozik a gépe ápolásával.
(Borítókép: Ute Grabowsky / Photothek / Getty Images)