Hiába lendült fel újra a turizmus a koronavírus lecsengése után, mert a világban akkora hiány van repülőgépekből, hogy sokáig drágák lesznek a repülőjegyek.
Számos légitársaság adott le megrendelést repülőgépekre a közelmúltban: ilyen például a United Airlines és az Air India is. A Boeing és az Airbus két nagy gyártóként pedig több száz gépes megrendelésekről számolt be.
A problémát azonban az okozza, hogy ezeket a gépeket évek múlva szállítják csak le, és a beszállítói láncban is adódnak problémák.
A jelenlegi állás szerint több mint 12 ezer repülőgépre adtak le megrendelést a társaságok
– becsülte a Jefferies.
Ennek következtében pedig még sokáig drága lesz a repülőjegyek ára – vélekedett a Bloomberg. Bár a koronavírus-járvány alatt olcsón utaztak az emberek, ez a tendencia felborulni látszik, és a kínai nyitás csak súlyosbítja a helyzetet.
A livefromalounge.com szakértője szerint erről azonban nemcsak a gépek hiánya, hanem az olajárak emelkedése is tehet. Az ellátási láncok problémáját egyrészt az alkatrészek hiánya okozza, másrészt pedig a folyamatos munkaerőhiány. Az Airbus a hónap elején közölte, hogy a beszállítói lánc akadozása miatt 700 darabra csökkentette idei gyártási célját.
Emellett pedig több ezer gépet parkoltattak a légitársaságok a sivatagban, mert a koronavírus-járvány kitörésekor nem lehetett tudni, hogyan alakul a turizmus jövője.
Emiatt több száz gép nem tud visszatérni a légitársaságokhoz, mert ilyen hosszú szünet után nagyon alapos karbantartásra lenne szükségük, de az is előfordul, hogy alapvetően is kivonták volna őket a forgalomból.
(Borítókép: A United Airlines egyik járata az O’Hare nemzetközi repülőtéren Chicagóban 2022. december 13-án. Fotó: Scott Olson / Getty Images)