Az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) átvizsgálást kezdeményezett bizonyos Boeing 747-es repülőgépeken, mert szikrát okozhatnak a vízszintes vezérsíkba szerelt üzemanyagtartályok megkopott szivattyúi.
A szivattyúkban az üzemanyag áramlása nem mindig egyenletes, ezért a visszacsapó szelep vibrálni kezdhet. Ez idővel annyira kikoptathatja a bekötését, hogy a szeleptányér hozzáérhet a beömlő oldalfalához.
Ez addig nem okoz problémát, amíg a tartályokban van üzemanyag. Viszont normál üzemelés során is előfordul, hogy kiürülés után a szivattyú rövid ideig még üzemel, mielőtt a pilóták vagy az automatika leállítja – tájékoztatott az Airportal.
Mint írják, a fém-fém kontaktus ilyenkor szikrázást okozhat a gyúlékony kerozinpárás környezetben, aminek
az eredménye berobbanás is lehet, és lezuhanhat az érintett repülőgép.
Az FAA légi alkalmassági direktívája alapján úgy előzhető meg a tragédia, ha a szivattyú beömlő részének a kopását, valamint a visszacsapó szelep bekötésének állapotát is folyamatosan ellenőrzik az érintett gépeken.
A meghibásodott alkatrészeket a Boeing által közzétett utasítások szerint ki kell cserélni, továbbá akár megfeleltek az alkatrészek, akár nem, az eredményeket muszáj jelenteni.
Az Index is beszámolt róla, hogy tavaly ősszel egy Boeing 747-400 Dreamlifter épp az olaszországi Taranto repülőtérről szállt fel, amikor az egyik kereke levált, és lezuhant a földre.
A 35-ös jelzésű futópályáról végrehajtott felszállás után fekete füst tűnt fel az egyik futómű mögött, majd az egyik kerék kiszakadt, és lezuhant a földre. A földet érés után a kerék gurulni kezdett, majd átszakította a kerítést a repülőtér mellett, és a közeli szőlőültetvényen állt meg.
Annak ellenére, hogy a légi forgalmi irányítás jelezte a problémát a gép személyzetének, a pilóták úgy döntöttek, hogy folytatják útjukat a célállomás felé. Tizenegy órával a kerék leszakadása után problémamentesen megérkeztek az Egyesült Államokba, Charlestonba. A gép átrepült az Atlanti-óceán fölött.