A Samsung azt tervezi, hogy a már meglévő két gödi létesítmény mellett egy újabb akkumulátorgyárat építtet a Pest vármegyei városban. Az üzem kifejezetten a BMW-t segítené, és az is elképzelhető, hogy vegyesvállalatként jön majd létre.
A dél-koreai Csoszun hírportál értesülései szerint az új üzem termelése a tervek szerint megegyezne a másik két gödi gyár éves kapacitásával,
a vevő pedig a debreceni BMW-gyár lenne.
Sajtóértesülések szerint ez az együttműködés áll annak a hátterében, hogy a német autógyártó cég nemrég bejelentette, hogy akkupakk-összeszerelő üzemmel bővítené debreceni gyárát. Ebben az üzemben hatodik generációs akkumulátorokat gyártanak majd, és az új üzem ötszázzal növeli a BMW debreceni gyárában a munkahelyek számát, a BMW debreceni beruházásának összértéke pedig nyolcszázmilliárd fölé nő az új fejlesztéssel. Ha minden rendben megy, a jövőben ezekhez a pakkokhoz szállítanak cellákat Gödről.
A mintegy 300 milliárd forint értékű beruházás keretében a Samsung új, hengeres formájú, 46 milliméter átmérőjű cellákat állít elő,
megnövelt nikkel, de csökkentett kobalttartalommal. A két cégvezető állítólag már december közepén is tárgyalt a tervezett projektről, illetve a napokban a Las Vegas-i CES-kiállításon is voltak egyeztetések. A BMW jelenleg az i7-es modellben használja a Samsung legújabb, P5 jelzésű celláit – írja a Villanyautósok.
A Göd-ÉRT egyesület októberben arról adott tájékoztatást, hogy a helyi Samsung-gyárban tűz keletkezett. A szervezet ezzel összefüggésben kifogásolta egyebek mellett azt, hogy a tűzről – állításuk szerint – nem értesítették a város polgármesterét, hogy a gyárban katasztrófavédelmi, tűzvédelmi engedélyek nélkül folyt a gyártás, és azt is, hogy kiemelt beruházásként mentesülnek a megyei és országos katasztrófavédelmi ellenőrzések alól.
Arról, hogy a gödi gyár bizonyos részlegei engedélyek nélkül üzemelnek, 2021 júniusában cikkezett a sajtó. Akkor egymillió forintos bírsággal megúszta az üzem.
A létesítményben 2021 novemberében történt munkahelyi baleset, amelyben egy 27 éves, karbantartóként dolgozó férfi életét vesztette.
Tavaly májusban arról jelentek meg hírek, hogy a gyár közelében lévő gödi kutak vizében olyan, akkumulátorgyártáshoz használt vegyi anyagot találtak, amelyek akár a magzatok egészségét is károsíthatják. Júniusban pedig egy hatósági vizsgálat azt mutatta ki, hogy a gyár „23 fő munkavállalójának egészségét, testi épségét súlyosan és közvetlenül veszélyeztette” azáltal, hogy a dolgozóknak hónapokon át különböző káros anyagokat kellett belélegezniük.
Az utóbbi kihágásért a gyár üzemeltetője 10 millió forintos bírságot kapott, de sokan kétségbe vonták, hogy ennek és a hasonlóan alacsony összegű bírságoknak valós visszatartó erejük lenne.
Ahogy az Index is beszámolt róla, a debreceni déli ipari övezetben felépíteni tervezett kínai akkumulátorgyár beruházásának felfüggesztését javasolja a városvezetésnek a Civil Fórum Debrecen Egyesület. Gondola Zsolt Zoárd, a szervezet elnöke, önkormányzati képviselő azt mondta, az eddigi felmérések és a városban uralkodó közhangulat arra utal, hogy a lakosság többsége ellenzi a veszélyesnek ítélt üzem megvalósítását.
Gondola elmondta, hogy eddig 4600 embert kérdeztek meg, 72 százalékuk nem akarja az akkumulátorgyárat, egy helyi internetes szavazáson a megnyilvánulók háromnegyede utasította el az építkezést, az önkormányzat által rendezett hétfői lakossági fórumon pedig több mint nyolcszáz ember hangos véleménynyilvánítással utasította el a beruházást.
Papp László, Debrecen polgármestere és a hétfő esti fórumon jelen lévő katasztrófavédelmi, környezetvédelmi, vízügyi és biztonsági szakértők egyértelművé tették: a tervezett beruházás minden tekintetben megfelel a legszigorúbb hatósági előírásoknak, „a CATL debreceni beruházása nem jelent sem egyéni, sem társadalmi kockázatot”. Az ügyben a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal is tart majd közmeghallgatást január 20-án a leendő gyár környezethasználati engedélyezési eljárása keretében.