Szintetikus üzemanyagok tarthatják életben a hagyományos, belső égésű motoros autókat – hívta fel a figyelmet az Autós Nagykoalíció, amelynek elnöke az Indexnek elmondta: a szintetikus üzemanyagok előállításához szükséges infrastruktúra adott, ahogy a nulla közeli szén-dioxid-kibocsátás is. Ennek köszönhetően pedig az ilyen hajtású autók felvehetik a versenyet az elektromos járművekkel.
Február közepén szavazták meg az Európai Parlament képviselői, hogy 2035-től szinte kizárólag szén-dioxid-kibocsátás-mentes új autókat lehet forgalomba helyezni. A cél, hogy elősegítsék a kontinens éghajlati célkitűzéseinek elérését, különös tekintettel a szén-dioxid-semlegességre 2050-ig.
Az intézkedés ténylegesen leállítja a hagyományos benzines és dízelmotoros autók és kishaszongépjárművek értékesítését 2035-től, ugyanakkor mindez nem jelenti a belső égésű motor végét – hívja fel a figyelmet az Autós Nagykoalíció (ANK).
Az Európai Unió környezetvédelemért felelős miniszterei ugyanis megegyeztek abban is, hogy zöld utat adnak az alternatív technológiák, például a szintetikus üzemanyagok vagy a plug-in hibridek használatának.
A 2035-ös céldátumot követően valóban kizárólag nulla szén-dioxidot kibocsátó autókat lehet forgalomba helyezni, de a lehetőség adott, hogy olyan autók is forgalomba kerüljenek, amelyek »szén-dioxid-semleges« üzemanyaggal működő belső égésű motorral vannak felszerelve.
A hagyományos, belső égésű benzines motorral hajtott autók értékesítése szintén nem áll meg 2035-ben, ugyanis elfogadták a „Ferrari-kiegészítésként” emlegetett záradékot is, amely szerint azok a gyártók, amelyek évi 10 ezer darabnál kevesebb járművet gyártanak, további öt év mentességet kapnak a tilalom alól.
Az elfogadott határozat csak az új forgalomba helyezésekre vonatkozik, a meglévő autópark tovább gurulhat az utakon. A szintetikus üzemanyagok pedig nemcsak az új, de a használt járművek szempontjából is megoldást jelenthetnek.
„A szintetikus üzemanyagok lehetővé teszik, hogy a technológiai sokszínűség elvét szem előtt tartva továbbra is számos lehetőség álljon a vásárlók rendelkezésére, amikor hajtásláncot választanak” – áll az ANK közleményében.
De mik is azok a szintetikus üzemanyagok, és milyen alternatívát nyújthatnak?
A technológia lényege, hogy csapdákkal nyernek ki szén-dioxidot a levegőből, ebből pedig egy pakuraszerű (a pakura a lepárolt kőolaj sötét, sűrű, folyós maradéka) alapanyag keletkezik, amiből olajfinomítóban állítják elő a szintetikus üzemanyagot. A végeredmény egy benzinhez és gázolajhoz hasonló üzemanyag, amelynek jóval kisebb a szén-dioxid-kibocsátása. Egyszerű a képlet: a levegőből kivonják a szén-dioxidot, amit aztán ugyan visszajuttatnak, így ha nem is nulla, de minimális a károsanyag-kibocsátás, továbbá csökkenti a szén-dioxid mennyiségét a légkörben
– vázolta az Indexnek Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke.
A fejlesztésnek azért is lehet nagy szerepe, mert az elektromos autókban lévő akkumulátorok kapcsán világszerte – és itthon is – nagy az ellenállás az akkugyárak környezetre káros hatásai, valamint óriási energiaigénye miatt. Továbbá a rendelkezésre álló alapanyagok (lítium), illetve a jelenleg elérhető akkumulátormennyiségek miatt hosszú időt vesz meg igénybe, mire ez a technolóiga széles körben elterjedhet.
A szintetikus üzemanyagok előállításához megfelelő infrastruktúrát jelentenek a már működő olajfinomítók. Nagy előnye a technológiának, hogy a meglévő autókba is tankolható szintetikus benzin, illetve gázolaj. A benzinkutak működését sem kell átalakítani, a töltőállomások ugyanúgy fel tudják venni a szintetikus üzemanyagot, mint a hagyományost – mutatott rá Knezsik István.
„Amennyiben Európában gyors sikereket szeretnénk elérni a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésében, a mostani járműállományra kell elsősorban koncentrálni. Jelenleg az európai utakon közlekedő járművek túlnyomó többsége belső égésű motorral működik, ezek lecserélése elektromos autókra több évtizedes folyamat lenne. A szintetikus üzemanyagokkal ezeket a járműveket környezetbarát módon lehetne üzemeltetni, és a töltőállomási infrastruktúra is rendelkezésre áll” – mondta az ANK elnöke.
Hátránya ugyanakkor, hogy a jelenleg tapasztalható üzemanyagárakhoz képest nagyjából kétszer annyiba kerülne. Elterjedésével, mindennapossá válásával azonban konszolidálódhat az ára.
(Borítókép: Papajcsik Péter / Index)