Index Vakbarát Hírportál

A használt autó a magyar piac fékje

2023. április 7., péntek 18:53

Kedvező folyamatok játszódtak le a magyar autópiacon az idei első negyedévben. A használt autók kivételével minden szegmensben nőtt az új forgalomba helyezések száma – közölte a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete a Datahouse adatai alapján. Az elektromos és plug-in hibrid autók fejlődése töretlen, a teljes autópiac ugyanakkor jelentős, de nem drámai visszaesésre számíthat 2023-ban, ahogy az a tavalyi évre is jellemző volt.

Megalapozottnak bizonyult a magyar autópiacba vetett optimizmus – értékelte az idei első negyedév újonnan forgalomba helyezett gépjárművekről szóló adatait a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete.

Természetesen figyelembe kell venni, hogy 2022 első felében aránylag gyengén teljesített a magyar piac, de mindenképpen pozitív fejlemény, hogy a használt gépjárművek kivételével az összes többi kategóriában növekedni tudott a piac

– jegyezte meg Knezsik István, az MGE elnöke.

Mindez különösen pozitív fejlemény, ha figyelembe vesszük, hogy az energiaárak jelentős növekedése sokak autóvásárlását odázza el, ami természetes ebben a bizonytalan időszakban, ugyanakkor kétséges, hogy hosszú távon megéri a halasztás a folyamatosan növekvő listaárak mellett.

A forgalomba helyezett autók számának az idei első negyedévben mért növekedése azt mutatja, hogy az orosz–ukrán háború okozta ellátási nehézségek többségét már megoldották a gyártók. Bár a félvezetők 2021 óta tartó hiánya továbbra is problémákat okoz, ami a megszokottnál hosszabb szállítási időket eredményez, a helyzet lassan, de biztosan javul, és a szállítási idők közelítenek a korábbiakban megszokottakhoz.

Különösen jelentős növekedést láthatunk az elektromos és plug-in hibrid autók esetében, valamint a motorkerékpároknál. A legjelentősebben az autóbuszok forgalomba helyezési adatai javultak a tavalyi év azonos időszakához képest, ami különösen pozitív fejlemény.

A használt autók forgalomba helyezési adatai jelentősen elmaradnak a tavalyi év elejéhez képest, ami a jelenlegi árfolyamok és a használt autók iránti kereslet csökkenése miatt nem okoz meglepetést.

Hasít az elektromos

2023 első három hónapjában növekedett az új személygépjárművek piaca, 873 darabbal több autót helyeztek forgalomba, mint 2022 azonos időszakában – derül ki a Datahouse adataiból. Ez a növekedés elsősorban a 2022 elején még szinte minden gyártó esetében jelentős ellátási problémákat okozó félvezetőhiány javulásának köszönhető. Bár a 2021-es szintre még nem ért vissza a piac, a növekedés mindenképpen biztató jel.

Jelentős fejlődés történt az elektromos autók terén,

30 százalékkal több elektromos személyautót helyeztek forgalomba 2023 első negyedévében, mint 2022 első három hónapjában.

A plug-in hibrid modellek piaca is növekedett, 12 százalékkal több tölthető hibrid került forgalomba az előző évhez képest. Az elektromos autók így a piac 5,5, a plug-in hibridek pedig 4,8 százalékát adják. Ez egyértelmű előrelépés, de továbbra is alacsony arány a nyugat-európai piacokhoz képest.

   2023. első negyedév forgalomba helyezés Változás az előző évhez képest (százalék) 2023. első negyedév kivonás után Változás az előző évhez képest (százalék)
Személygépjármű 29 561 3 24 587 1,2
Ebből tisztán elektromos 1655 30,1      
Plug-in hibrid 1421 12      
Kishaszongépjármű 5096 19,7 4276 18,3

(Forrás: Datahouse)

A szegmensek esetében továbbra is az alsó-közép kategória a legnépszerűbb 21 százalékos piaci részesedéssel. A városi terepjárók népszerűsége töretlen, különböző kategóriáikat összesítve több mint a piac felét adják ezek a modellek.

Gyenge tavalyi évet használtak ki a buszok

A nagyhaszonjárművek piacán 2023 első negyedéve növekedést (14,2 százalék) hozott. 2022 erős év volt, így a növekedés mindenképpen jó jel a 2023-as évet tekintve.

Az autóbuszpiac 119 százalékos növekedést produkált az első három hónapban, ami jó hír, de elsősorban a gyenge 2022-es évnek köszönhető a növekedés. A piac növekedése rendkívül fontos fejlemény, ugyanis a személyszállítás további és gyors megújítása biztonsági és környezetvédelmi okból sürgető igény. Erre vonatkozóan kormányzati tervek vannak a tisztán elektromos hajtású akkumulátoros, illetve a hidrogénhajtású, üzemanyagcellás buszok elterjesztésére. A jelenleg futó állomány igen magas életkorú, 12 év feletti, ami aggasztó, különös tekintettel arra, hogy a jövőben a városokban a tömegközlekedés fokozottabb előtérbe kerülése várható.

A közúti nehéz pótkocsi értékesítése trendjében követi a nagyhaszonjármű-piac alakulását. A tavalyi első három hónaphoz képest 9 százalékos növekedést láthatunk az adatokban.

Pozitív jel a motorkerékpároknál

A motorkerékpár-piac jelentősen növekedett az év első három hónapjában, ami mindenképpen pozitív jel, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy 2022 első három hónapja erős időszak volt a motorkerékpár forgalomba helyezések tekintetében. Továbbra is szükségesnek látják a robogók azonosításának megoldását regisztrációval vagy kgfb-plakettel.

A gyenge forint okozta a használtak vesztét

Jelentős visszaesés látható a használt autók piacán:

25 százalékkal kevesebb (26 695) autó érkezett az országba, mint a tavalyi év első három hónapjában.

2022. június óta folyamatos visszaesés tapasztalható a használt autók piacán, aminek oka elsősorban a forint–euró árfolyam növekedése, a négyszáz forintos árfolyam számos használtautó-importőr számára jelentős határ volt. Az árfolyamváltozás miatt jelentősen megemelkedtek a használt autók árai, ezzel együtt a kereslet is visszaesett.

Továbbra is jelentős probléma a magyar autópark magas átlagkora: 2022-ben 15,35 éves volt egy átlagos magyar autó.

Jelentős, de nem drámai visszaesés várható

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete a jelenlegi gazdasági helyzetből kiindulva idén visszaesésre számít a személyautók piacán 2022-höz képest.

A további, körülbelül 10 százalékos csökkenés jelentős, de nem drámai, és várhatóan a magyar autópiac továbbra is a százezres darabszám felett fog teljesíteni 2023-ban

– jegyezte meg Knezsik István.

Jelentős növekedésre számítanak ugyanakkor az elektromos autók iránti keresletben. Ebben szerepet játszhat az üzemanyag- és energiaárak alakulása, a vásárlók ezeket a szempontokat biztosan figyelembe fogják venni, amikor hajtásláncot választanak.

Szintén pozitív évre számítanak a motorkerékpár-eladásokat tekintve, további 10 százalékos növekedést prognosztizál az MGE.

   2023-as előrejelzés
személyautó 100 000
ebből elektromos 8500
kishaszongépjármű 20 000
ebből elektromos 1500
nagyhaszongépjármű 4800
közúti pótkocsi 3200
motorkerékpár 5600

(Forrás: Datahouse)

Az olyan szegmensekben, amelyek esetében a kereslet egyik fő alakítója az építőipar aktuális helyzete, stagnálásra vagy csökkenésre számítanak.

A magas infláció, a növekvő listaárak miatt minden bizonnyal számos magánszemély és cég elhalasztja a vásárlást, annak ellenére, hogy az árak csökkenése valószínűtlen.

(Borítókép: Szabó Réka / Index)

Rovatok