Kedvező folyamatok játszódtak le a magyar autópiacon az idei első negyedévben. A használt autók kivételével minden szegmensben nőtt az új forgalomba helyezések száma – közölte a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete a Datahouse adatai alapján. Az elektromos és plug-in hibrid autók fejlődése töretlen, a teljes autópiac ugyanakkor jelentős, de nem drámai visszaesésre számíthat 2023-ban, ahogy az a tavalyi évre is jellemző volt.
Megalapozottnak bizonyult a magyar autópiacba vetett optimizmus – értékelte az idei első negyedév újonnan forgalomba helyezett gépjárművekről szóló adatait a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete.
Természetesen figyelembe kell venni, hogy 2022 első felében aránylag gyengén teljesített a magyar piac, de mindenképpen pozitív fejlemény, hogy a használt gépjárművek kivételével az összes többi kategóriában növekedni tudott a piac
– jegyezte meg Knezsik István, az MGE elnöke.
Mindez különösen pozitív fejlemény, ha figyelembe vesszük, hogy az energiaárak jelentős növekedése sokak autóvásárlását odázza el, ami természetes ebben a bizonytalan időszakban, ugyanakkor kétséges, hogy hosszú távon megéri a halasztás a folyamatosan növekvő listaárak mellett.
A forgalomba helyezett autók számának az idei első negyedévben mért növekedése azt mutatja, hogy az orosz–ukrán háború okozta ellátási nehézségek többségét már megoldották a gyártók. Bár a félvezetők 2021 óta tartó hiánya továbbra is problémákat okoz, ami a megszokottnál hosszabb szállítási időket eredményez, a helyzet lassan, de biztosan javul, és a szállítási idők közelítenek a korábbiakban megszokottakhoz.
Különösen jelentős növekedést láthatunk az elektromos és plug-in hibrid autók esetében, valamint a motorkerékpároknál. A legjelentősebben az autóbuszok forgalomba helyezési adatai javultak a tavalyi év azonos időszakához képest, ami különösen pozitív fejlemény.
A használt autók forgalomba helyezési adatai jelentősen elmaradnak a tavalyi év elejéhez képest, ami a jelenlegi árfolyamok és a használt autók iránti kereslet csökkenése miatt nem okoz meglepetést.
2023 első három hónapjában növekedett az új személygépjárművek piaca, 873 darabbal több autót helyeztek forgalomba, mint 2022 azonos időszakában – derül ki a Datahouse adataiból. Ez a növekedés elsősorban a 2022 elején még szinte minden gyártó esetében jelentős ellátási problémákat okozó félvezetőhiány javulásának köszönhető. Bár a 2021-es szintre még nem ért vissza a piac, a növekedés mindenképpen biztató jel.
Jelentős fejlődés történt az elektromos autók terén,
30 százalékkal több elektromos személyautót helyeztek forgalomba 2023 első negyedévében, mint 2022 első három hónapjában.
A plug-in hibrid modellek piaca is növekedett, 12 százalékkal több tölthető hibrid került forgalomba az előző évhez képest. Az elektromos autók így a piac 5,5, a plug-in hibridek pedig 4,8 százalékát adják. Ez egyértelmű előrelépés, de továbbra is alacsony arány a nyugat-európai piacokhoz képest.
2023. első negyedév forgalomba helyezés | Változás az előző évhez képest (százalék) | 2023. első negyedév kivonás után | Változás az előző évhez képest (százalék) | |
Személygépjármű | 29 561 | 3 | 24 587 | 1,2 |
Ebből tisztán elektromos | 1655 | 30,1 | ||
Plug-in hibrid | 1421 | 12 | ||
Kishaszongépjármű | 5096 | 19,7 | 4276 | 18,3 |
(Forrás: Datahouse)
A szegmensek esetében továbbra is az alsó-közép kategória a legnépszerűbb 21 százalékos piaci részesedéssel. A városi terepjárók népszerűsége töretlen, különböző kategóriáikat összesítve több mint a piac felét adják ezek a modellek.
A nagyhaszonjárművek piacán 2023 első negyedéve növekedést (14,2 százalék) hozott. 2022 erős év volt, így a növekedés mindenképpen jó jel a 2023-as évet tekintve.
Az autóbuszpiac 119 százalékos növekedést produkált az első három hónapban, ami jó hír, de elsősorban a gyenge 2022-es évnek köszönhető a növekedés. A piac növekedése rendkívül fontos fejlemény, ugyanis a személyszállítás további és gyors megújítása biztonsági és környezetvédelmi okból sürgető igény. Erre vonatkozóan kormányzati tervek vannak a tisztán elektromos hajtású akkumulátoros, illetve a hidrogénhajtású, üzemanyagcellás buszok elterjesztésére. A jelenleg futó állomány igen magas életkorú, 12 év feletti, ami aggasztó, különös tekintettel arra, hogy a jövőben a városokban a tömegközlekedés fokozottabb előtérbe kerülése várható.
A közúti nehéz pótkocsi értékesítése trendjében követi a nagyhaszonjármű-piac alakulását. A tavalyi első három hónaphoz képest 9 százalékos növekedést láthatunk az adatokban.
A motorkerékpár-piac jelentősen növekedett az év első három hónapjában, ami mindenképpen pozitív jel, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy 2022 első három hónapja erős időszak volt a motorkerékpár forgalomba helyezések tekintetében. Továbbra is szükségesnek látják a robogók azonosításának megoldását regisztrációval vagy kgfb-plakettel.
Jelentős visszaesés látható a használt autók piacán:
25 százalékkal kevesebb (26 695) autó érkezett az országba, mint a tavalyi év első három hónapjában.
2022. június óta folyamatos visszaesés tapasztalható a használt autók piacán, aminek oka elsősorban a forint–euró árfolyam növekedése, a négyszáz forintos árfolyam számos használtautó-importőr számára jelentős határ volt. Az árfolyamváltozás miatt jelentősen megemelkedtek a használt autók árai, ezzel együtt a kereslet is visszaesett.
Továbbra is jelentős probléma a magyar autópark magas átlagkora: 2022-ben 15,35 éves volt egy átlagos magyar autó.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete a jelenlegi gazdasági helyzetből kiindulva idén visszaesésre számít a személyautók piacán 2022-höz képest.
A további, körülbelül 10 százalékos csökkenés jelentős, de nem drámai, és várhatóan a magyar autópiac továbbra is a százezres darabszám felett fog teljesíteni 2023-ban
– jegyezte meg Knezsik István.
Jelentős növekedésre számítanak ugyanakkor az elektromos autók iránti keresletben. Ebben szerepet játszhat az üzemanyag- és energiaárak alakulása, a vásárlók ezeket a szempontokat biztosan figyelembe fogják venni, amikor hajtásláncot választanak.
Szintén pozitív évre számítanak a motorkerékpár-eladásokat tekintve, további 10 százalékos növekedést prognosztizál az MGE.
2023-as előrejelzés | |
személyautó | 100 000 |
ebből elektromos | 8500 |
kishaszongépjármű | 20 000 |
ebből elektromos | 1500 |
nagyhaszongépjármű | 4800 |
közúti pótkocsi | 3200 |
motorkerékpár | 5600 |
(Forrás: Datahouse)
Az olyan szegmensekben, amelyek esetében a kereslet egyik fő alakítója az építőipar aktuális helyzete, stagnálásra vagy csökkenésre számítanak.
A magas infláció, a növekvő listaárak miatt minden bizonnyal számos magánszemély és cég elhalasztja a vásárlást, annak ellenére, hogy az árak csökkenése valószínűtlen.
(Borítókép: Szabó Réka / Index)