Az Európai Unió nem tartja a szükséges tempót ahhoz, hogy világszinten vezető szerepet tölthessen be az akkumulátorgyártás terén – közölte az Európai Unió luxembourgi székhelyű számvevőszéke hétfőn.
Az Európai Számvevőszék különjelentése szerint az Európai Unió sokat tett azért, hogy fejlessze akkumulátorokkal kapcsolatos iparpolitikáját, a nyersanyagokhoz való hozzáférés azonban továbbra is komoly problémát jelent, akárcsak az áremelkedés és a fokozódó nemzetközi verseny.
Mint írták, lehetséges, hogy az akkumulátorgyártási kapacitás bővítése nem lesz elég a növekvő kereslet kielégítésére, így előfordulhat, hogy az uniónak végül nem sikerül teljesítenie a 2035-re kitűzött kibocsátásmentességi célját.
Emlékeztettek arra, hogy mivel a tervek szerint 2035-ig betiltják az új benzin- és dízelüzemű autók értékesítését, az akkumulátorok stratégiai jelentőségűvé váltak az EU számára. Európa akkumulátoripara azonban elmarad globális versenytársaiétól – különösen Kínától, amely a globális termelési kapacitás 76 százalékát adja.
A számvevőszék szerint nem szabad hagyni, hogy az EU ugyanolyan függő helyzetbe kerüljön az akkumulátorokat illetően, mint annak idején a földgáz tekintetében, hiszen ez a gazdasági önállóságát veszélyeztetné.
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter korábban kijelentette, hogy az elektromos akkumulátorok gyártásában Magyarországa negyedik a globális rangsorban, és ha lezárulnak a jelenlegi beruházások, akkor feljön a második helyre.
Iváncsa után legutóbb Debrecenben indult újabb akkumulátorgyár építése hazánkban. Az ellenzéki pártok az akkumulátorgyárak építését hosszú ideje helytelenítik, mondván, azok rendkívül szennyezők és veszélyesek a környezetre nézve. Az LMP népszavazás kiírását is követelte a témával kapcsolatban. Győrben a helyiek szintén népszavazást akarnak, mivel tartanak tőle, hogy a Rába partján épül majd a következő gyár.