Biztosan komoly veszteséget eredményez – értékelték Gulyás Gergely hétfői bejelentését az Index megkeresésére energetikai elemzők. A kormány három szektorban árplafont vezet be a rögzített áras szerződéseknél, a legmagasabb árat 200 euró/megawattban határozzák meg július 1-jétől. Az MVM lapunk megkeresésére nem reagált, de biztosan kijelenthető: a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara ötletét végül ők fizetik. Elemzés.
Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter hétfőn a Kormányinfón ismertette, hogy a cégek 81 százaléka rögzített áras szerződést kötött, ennek következménye, hogy az érintettek harmada 320 euró/megawatt felett fizet, miközben az átlag meghaladja a 250 eurót. Erre reagálva arról döntött a kormány, hogy három területen árplafont vezet be.
A LEGMAGASABB ÁRAT 200 EURÓ/MEGAWATTBAN HATÁROZZÁK MEG JÚLIUS 1-JÉTŐL.
Az intézkedés a feldolgozóiparra, a szálláshely-szolgáltatásra és a raktározás, szállítás területére érvényes. Az intézkedés több mint 5000 piaci szereplőnek segít, mintegy 40 milliárd forintos költségvetési kiadás mellett. A tárcavezető ismertetése alapján a kormány a jelentős könnyítésért cserébe azt várja a vállalkozásoktól, hogy növeljék a gyártási kapacitásokat, az árakat pedig ne emeljék – utóbbit a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) ellenőrzi a továbbiakban.
Az MKIK fáradhatatlan buzgólkodása nem meglepő, a friss változtatás tőlük érkezett múlt hétfőn. Akkor úgy fogalmaztak, „a területi kamarák által összegyűjtött vállalkozói jelzések alapján indokolt az energiaszerződések felülvizsgálata”. A kkv-k nagy része a piaci árhoz képest viszonylag magas áron kötötte meg fix áras szerződését tavaly ősszel, belekényszerült a szerződéskötésekbe. A kamara azzal indokolta a javaslatát, hogy a kkv-k a kedvezőtlen feltételű szerződéssel járó megemelkedett költséget – alacsony teherbírásuk okán – hosszú távon nem tudják elviselni. Érdekesség, hogy a „rendkívüli helyzetre való tekintettel” a kamarai tagdíjat sem az energiaválság, sem a világjárvány alatt nem módosították, könnyítést nem adtak.
A kormány lépése azért se volt meglepő, mert Gerlaki Bence, a Gazdaságfejlesztési Minisztérium gazdaságfejlesztési stratégiáért és befektetésekért felelős helyettes államtitkára, valamint Szük Krisztina, a kamara közgazdasági igazgatója pár napja a Világgazdaság hasábjain érvelt a döntés mellett. A közös tollukból származó véleménycikk szerint a vállalkozásoknak a tavalyi év második felében kedvezőtlen időpontban kellett fix áras beszerzési megállapodásokat kötniük, hogy a következő üzleti évre biztosíthassák az energiaellátásukat.
Az ukrajnai háború és az energiahordozókra kivetett uniós szankciók miatt ekkorra egész Európában megdrágult az áram és a gáz, de a cégek nem várhattak a szerződéssel, és nem is tudhatta senki, meddig tart az ellátási bizonytalanság okozta pánik.
A szerzők szerint a vállalatok a kisebbik rossz mellett döntöttek, amikor magas áron állapodtak meg a kereskedőkkel, mert a másik lehetőség az volt, hogy esetleg nem jutnak energiához.
Balogh József energetikai szakértő az Indexnek úgy nyilatkozott, valójában arról van szó, hogy 40 milliárd forintos intézkedést jelentette be a kabinet.
Összehasonlításként: a rezsivédelmi alap 2700 milliárd forint évenként. „Ehhez képest a mostani a bejelentés zsebpénz”.
Lapunknak arra is kitért, hogy a magyar áram- és gázpiacon a legnagyobb szereplő az MVM Csoport. Így a mostani döntés veszteségét ez a vállalat viseli. Ez a 40 milliárd ugyanott csapódik le, ahol a korábbi rezsicsökkenés vesztesége.
Jogosan felvetődik a kérdés, hogy ki kompenzálja a kereskedőket.
Balogh József hozzátette, a veszteség azért keletkezik, mert a földgázbeszerzéskor még 300 euró volt az árfolyam, most ezt kell eladni 200-ért. Ezen a piacon az MVM részesedése becslése szerint 89 százalékos. Ám ennek az intézkedésnek semmi köze a rezsivédelmi alaphoz. „A döntés nem a lakosságot érinti, hanem a piaci szektort” – mondta Balogh József.
Emellett szintén fontos érve az energetikai szakértőnek, hogy a mostani döntés értelmében a kabinet a társasági szerződésekbe nyúl bele. „Így felvetődik a kérdés, hogy melyik magánjogi szerződés lesz a következő, amit módosítani kell. Véleményem szerint vannak olyan rendkívüli helyzetek, amikor indokolt egy ilyen módosítás, de nem 40 milliárd forintos tételnél. A magánjogi szerződések szentsége a jogrendszer alapja, ezért felrúgni nem lehet” – összegezte.
Regős Gábor, a Makronóm Intézet elemzője az Indexnek úgy értékelte a döntést, hogy a 200 eurós ár magasabb a mostani piaci árnál, de alacsonyabb annál, amely mellett a vállalkozások jellemzően leszerződtek a szolgáltatókkal. A szolgáltatók se teljes egészében az aktuális piaci áron szerzik be az áramot, a határidős szerződésekkel sok esetben bent ragadtak a magasabb áron.
Nem ismert, hogy mi az az átlagár, ami mellett a szolgáltatók most vásárolják az áramot, de vélhetően ezt figyelembe vették a 200 eurós küszöb meghatározásánál. Végső soron az érintett vállalatok az eddiginél olcsóbban juthatnak áramhoz, leküzdve ezzel a magas áramárból adódó versenyképességi hátrányuk egy részét.
Az elemző arra is kitért, a vállalkozások jellemzően egyéves időtartamú fix áras szerződéseket kötnek a szolgáltatókkal – ez általában január 1-jétől indul. Amikor ezek a szerződések köttettek, a piaci ár még magasabb volt, és így a szolgáltatók is magasabb árú szerződést ajánlottak.
A MAGYAR ÁRAMÁR – JELENTŐS RÉSZBEN AZ IMPORTARÁNY MIATT – EURÓPAI SZINTEN MAGAS LETT, AMI A VÁLLALKOZÁSOKNAK JELENTŐS VERSENYHÁTRÁNYT OKOZ.
A magyar ipar egyébként jelentősen energiaintenzív, így a magas energiaárak ahhoz vezetnek, hogy a teljesítménye csökken – ez visszaköszön az elmúlt hónapok ipari termelési adataiban is. „Hogy ez az intézkedés a vállalkozásoknak mekkora segítséget jelent, az nagyon eltérő lehet. Van, akinek hatalmas segítség (mert magas áron kötött szerződést és az árbevétel-arányos energiaköltsége nagy) és a túlélés feltétele, van, akinek kisebb (kevésbé energiaintenzív ágazatban, alacsonyabb áron tudott szerződést kötni). Ez tehát nemcsak a nemzetközi, hanem az itthoni versenyképességet is nagyban tudja befolyásolni” – összegezte.
Veszteség Regős Gábor szerint is keletkezik – vagy legalábbis elmaradt a haszon. Az eddigi információk alapján a szolgáltató adja majd olcsóbban az áramot, tehát ő viseli a terhet – ugyanakkor a beszerzési ár is csökkent, ez nem feltétlenül jelent veszteséget.
Nem tudjuk ugyanis, hogy a szolgáltatók milyen arányban vásárolnak azonnali és milyen arányban határidős áron áramot, azaz hogyan alakul ténylegesen a költségük. Vélhetően a beszerzés nem teljes egészében a korábbi magas áron történik (ezt mutatja a folyó fizetési mérleg egyenlegének javulása, illetve a termék-külkereskedelemben a javuló cserearány). Így nem feltétlenül kell, hogy a 200 eurós plafon tényleges érdemi veszteséget jelentsen.
Ezen a ponton azt is fontos kiemelni: Gulyás Gergely a Kormányinfón arra is emlékeztetett, hogy a napokban miniszteri rendelet tisztázhatja a részleteket. Regős Gábor szerint olyan ágazatokat kellett kiválasztani, amelyeknél az energiaintenzitás magas. Tehát ott számít igazán az árplafon, ahol jelentős versenyhátrányt okoz a magasabb ár nemzetközi szinten, a versenyképesség az igazi szempont.
„Szóba jöhetnének további ágazatok, de valószínűleg a költségoldalt is nézte a kormányzat, miszerint a beszerzés egy jelentős része le van kötve határidős ügyletekkel” – tette hozzá.
(Borítókép: Kormányülés a Karmelita kolostorban 2022. november 16-án. Fotó: Fischer Zoltán / Miniszterelnöki Sajtóiroda / MTI)