Ha a korrupciómentesség mentén kellene választani, akkor mindenképpen az FDI-ra esne a választás, ennek komoly szakirodalma van, és számos országban megfigyelték már – fogalmazott az Indexnek Pásztor Szabolcs. Az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány vezető elemzője összegezte, hogy a külföldi tőkebefektetés hogyan járul hozzá az ország gazdasági növekedéséhez. Az Orbán-kormány már 2012 óta nyílt lapokkal játszik, és mindig a diverzifikációra szavazott.
Az Orbán-kormány folyamatosan hangoztatja, hogy komolyan számol a külföldi közvetlentőke-befektetésekkel (FDI). Ezt pusztán egy adat is kiválóan alátámasztja: az uniós támogatások a gazdaság 11 százalékát adják, ám 20 százalék FDI érkezik, ebből Ázsia súlya korábban kevesebb mint 20 százalék volt, mára 23 százalékra kúszott fel (és a CATL még nem látszik), hamarosan pedig meghaladja a 30 százalékos szintet.
AZ FDI-ÁLLOMÁNY jelentősen NŐTT, tavaly 100 MILLIÁRD EURÓRA VOLT TEHETŐ.
Bár sűrűn szokták azt feltételezni az elemzésekben, hogy a meglehetősen nehezen érkező uniós forrásokat szeretné a kormány kiváltani, ezt soha egy kormánytag sem állította. Ennél sokkal fontosabb tisztázni, hogy ezeknek a forrásoknak mik az előnyei.
Pásztor Szabolcs, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány vezető elemzője úgy véli, a külföldi tőkebefektetés a gazdasági növekedéshez a következő csatornákon keresztül járul hozzá:
Pásztor Szabolcs az Indexnek hangsúlyozta, hogy ezek a befektetések piaci alapokon nyugszanak, tehát a nemzetközi befektető az ország adottságai alapján hoz hosszabb távra piaci döntést, és az érintettek az említett nyolc-tíz hatás alapján transzformációs erőt képviselnek.
Ellenben Az uniós pénzeknél Számottevő tényező maga a politika.
„Jelenleg az látható, a politikai véleménykülönbségek miatt nem érkeznek uniós források, ami alapvetően felülírja a gazdasági racionalitásokat. A nemzetközi fejlesztéspolitika alapvetései közé tartozik, hogy sokszor a donorország politikai döntést hoz, amikor segítséget és támogatás nyújt a recipiensnek” – mondta.
Nagyjából ennek a megvalósulását láthatjuk, ami mindkét oldalon káros. Az uniós források esetében az adófizetők befizetéseit csoportosítják át, de nagy a bizonytalanság. Pásztor Szabolcs rávilágított, a források gyakran címkézettek, a donorország orientálja annak felhasználóját a felhasználás alatt, így nem biztos, hogy azokon a területeken hasznosul a forrás, ahol az a legnagyobb termelékenységnövekedést váltaná ki. Ezzel szemben az FDI piaci alapokon működik.
Alapvetően nehéz összehasonlítani az uniós forrásokat például az Ázsiából érkező tőkebefektetésekkel, az egyik adminisztratív újraelosztás eredménye, a másik piaci alapokon zajlik. Az viszont mindenhol megfigyelhető, hogy a kívülről bevitt források és fejlesztési pénzek esetén nagyobb lehet a korrupció mindkét oldalon (a feladónál és a küldőnél is), mint például a tisztán piaci alapokon nyugvó tőkebefektetéseknél – ezzel az Index által megkérdezett összes szakértő egyetértett.
A munkahelyteremtést, a foglalkoztatottságot, az újraelosztásra felhasználható adóbevételeket lehet kiemelni, ha az FDI-ról esik szó. Valóban célzottabb lehet az uniós pénz néhány, piac által nem preferált területen, de erre például a liberális gazdaságpolitika azt mondja, hogy ez csak torzulást okoz, és semmi keresnivalója nincs az uniós állampolgárok adóbefizetéseinek mások pénztárcájában.
Pásztor Szabolcs emlékeztetett, a fejlesztési források esetében kialakulhat egyfajta sajátos mentalitás, amely leginkább abban érhető tetten, hogy a támogatott olyan helyzetet teremt, hogy további támogatást kapjon. Így nem feltétlenül elemi érdek a tényleges szociális értelemben vett felzárkózás, sokkal inkább a korábbi állapot fenntartása lehet motiváló. A gyakorlat összességében azt mutatja, a fejlesztési források körül mindig számos kérdőjel van.
Az uniós fejlesztési pénzek leginkább úgy definiálhatóak, hogy a már fejlett országokban élő adófizetőktől csoportosítanak át jövedelmet a kevésbé fejlett országok tehetősebb rétegeinek. Az FDI piaci alapú, verseny alapján dől el, és mindenképpen szervesebb hatást gyakorol a fogadó országra.
„Ha a korrupciómentesség szerint kellene választani, akkor mindenképpen az FDI-ra esne a választás. Ennek komoly szakirodalma van, és számos országban megfigyelték már a világgazdaságban” – tette hozzá Pásztor Szabolcs. Mindent egybevetve és kiegészítve elmondható:
a két forrás kiegészíti egymást, és ezt a kormány nagyon jól tudja, hangsúlyozza is.
Pásztor Szabolcs szerint ezért lenne fontos a szélsőségek elkerülése és egyfajta egyensúly megtalálása. Ehhez az ország tőkevonzó képességének növelése mindenképpen közelebb vinne.
A kormány 2012 áprilisában, a Széll Kálmán terv 2.0 keretében fogadta el az új külgazdasági stratégiát, amelynek egyik kiemelt célkitűzése az exportunk földrajzi diverzifikációja – foglalta össze Bernek Ágnes a Külügyi Szemle tizenhetedik évfolyam 2. számában, még 2018-ban.
A szerző akkor úgy összegzett, ennek az úgynevezett „keleti nyitás” stratégiának az a fő feladata, hogy a kivitel minél nagyobb mértékben bővüljön a feltörekvő, gyors növekedési ütemet elérő ázsiai országok irányába. A kormány akkori stratégiája külön felhívja a figyelmet a kínai és az orosz reláció jelentőségére.
Nagyon fontos kiemelni: a keleti nyitás stratégia már akkor sem a nyugati országok ellenében készült, és ezT le is írták.
Szerepel benne, hogy tovább kell fejleszteni a nyugat-európai országokhoz és az uniós tagállamokhoz fűződő hagyományos gazdasági-kereskedelmi kapcsolatokat. A keleti nyitás 2015-től az úgynevezett „déli nyitás” külgazdasági stratégiával egészült ki, amely főleg az afrikai és a latin-amerikai gazdasági kapcsolatokra fókuszált. A tanulmány leszögezi, ez a stratégia felfogható a hagyományos geopolitikai gondolkodásmód 21. századi adaptációjaként.
A szerző már 2018-ban felhívta a figyelmet: tény, hogy az Egyesült Államok a világpolitikai és világgazdasági hegemón szerepén alapuló egypólusú világ után formálódik egy többpólusú. És erre ezzel a tervvel reagált az Orbán-kormány.
Bernek Ágnes leszögezte, hogy a 21. század világgazdaságának súlypontja az atlanti erőtérről kezd áttevődni a csendes-óceánira. „Így az Európai Unió reformja jövője kulcskérdés a tekintetben is, hogy milyen lesz Európa jövendő szerepköre.”
Érdekesség, a tanulmány úgy zárul, a hosszú távú és sikeres jövő szempontjából mindenképpen arra kell törekednünk, hogy az évszázad többpólusú világának stratégiai földrajzi helyévé – geopolitikai szóval élve: „hídállamává” – váljunk. Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter pedig a minap azt mondta: „a magyar gazdaság továbbra is híd marad”. Így tehát kijelenthető: az Orbán-kormány stratégiája nem változott, ám Brüsszel még mindig nem találja a helyét.
(Borítókép: Orbán Viktor 2023. május 23-án. Fotó: Christopher Pike / Bloomberg / Getty Images)