Az elemzők szerint nemcsak nagy áremelkedésre, hanem ellátási problémákra is lehet számítani a gázolajnál pár hónapon belül, amire Kína lehet a megoldás.
A fűtő-, gázolajkészletek alacsonyak a világon, közben a dízelolaj exportját Oroszország betiltotta, eközben már így is magasak az árak Európában és Amerikában is a szezonális finomítók bezárása és az erős kereslet miatt – írja a Reuters.
A hírügynökség elemzésében kitért arra, hogy ha az orosz exporttilalom fennmarad, akkor az olyan országok, amelyek ettől erősen függenek – például Törökország vagy Brazília –,
kénytelenek lesznek más beszállítókat keresni, ami fokozza a piaci versenyt, és tovább emeli az árakat.
Kína a finomítókapacitásának növekedésével jelentős üzemanyag-exportőrré vált 2022-ben, főleg az orosz üzemanyagimportra kivetett szankciók következtében. A lap prognózisa szerint csak ebben a hónapban 519 000 hordóval növekedhet Kína üzemanyagexportja, már az idei első kilenc hónapban jegyzett kivitelük óriási mértékben, 200 százalékkal nőtt a 2022-es év azonos időszakához képest.
A világ második legnagyobb olajfinomító-iparának otthont adó Kína rekordmennyiségű nyersolajat importál a nyugati szankciók hatálya alá tartozó országokból. Az Oroszországból, Iránból és Venezuelából származó olcsóbb nyersolaj közel 10 milliárd dollárt takarított meg az importőröknek ebben az évben, ami nagyobb haszonkulcsot eredményezett a finomítók számára – és arra ösztönzi őket, hogy maximalizálják az üzemanyag-termelést. A hírügynökség szakértői szerint a kínai exportstratégia döntő hatással lesz az orosz olajipar pályájára.