Index Vakbarát Hírportál

Több mint száz országban hódítanak ezek a magyar termékek

2024. január 25., csütörtök 15:38

Tavaly 90 milliárd forint feletti forgalmat ért el a BioTechUSA, amely idén és jövőre is további 15-20 százalékkal növekedne. Ennek érdekében további jelentős beruházásokat folytat az étrendkiegészítők és speciális élelmiszerek piacán nemzetközi szinten is meghatározó magyar vállalat, amely több mint 100 országban van jelen. A cégcsoport most először engedett betekintést szadai termelése kulisszatitkaiba.

Sikeres éven van túl a budapesti központú, Dunakeszin és Szadán termelő BioTechUSA, amely az étrend-kiegészítők és speciális élelmiszerek piacán

Annak érdekében, hogy a 2023-as lendület 2024-re is megmaradjon, folyamatosak a technológiai és termékfejlesztések, és ahogy növelik a csapásszámot a gyártásban, úgy erősítik meg az értékesítési csatornákat is. Hároméves beruházási terv keretében tavaly, idén és jövőre együttesen mintegy 15 milliárd forintot fordít beruházásokra a BioTechUSA. Lévai Bálint, a magyar tulajdonú cégcsoport vezérigazgatója és társtulajdonosa az Index kérdésére elmondta: bár a mostani turbulens piaci környezetben nehéz pontosan tervezni, ezek a befektetések nagyban hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a múlt évi 90,2 milliárd forintos konszolidált előzetes árbevétel ebben és a következő évben – immár a magasabb bázison – is 15-20 százalékkal bővüljön.

Ez alapján reális lehet 2025-re a 120-130 milliárdos forgalom. Arra a felvetésünkre, hogy a növekedési ütem fenntartása érdekében előfordulhat-e, hogy feltűnjön a tulajdonos Lévai família mellett, mögött egy pénzügyi vagy szakmai befektető, a vezérigazgató azt felelte: ez nem mérettől függ, hanem döntés kérdése, márpedig a család nem szeretne kiszállni, nem látnak rizikót abban, hogy ez a legnagyobb vagyonelemük. Ne feledjük el, abban, hogy ma már itt tart a cégcsoport, az is rendkívüli jelentőséggel bír, hogy a vállalat 2020-ban felvásárolta korábbi versenytársát, a Scitec Nutritiont. Ezáltal a BioTechUSA-n kívül a cégcsoporthoz további négy márka tartozik: az edzőtermi edzés iránt elkötelezett Scitec, a több mint 20 éves múltra visszatekintő étrend-kiegészítő és speciálisélelmiszer-forgalmazó multibrand e-kereskedő, a Builder, az egyedi keverőpalackokat gyártó ShakerStore, valamint a multibrand vitamin-webáruház, a VitaminShop.

Folytatódik a terjeszkedés

A további növekedésben már jóval nagyobb szerepe lehet a nemzetközi piacoknak, mint a belföldi eladásoknak: külföldön, főként Nyugat-Európában 50-100 fizikai boltot nyitna meg idén a vállalat az online értékesítési csatornák fejlesztése mellett. A terjeszkedési stratégia részeként csak ott nyitnak üzletet, ahol szavatolni tudják, hogy az relatíve rövid időn belül nyereségesen is tud működni. Erős alap a tervekhez, hogy a beruházások, a befektetett idő, pénz és energia egyre inkább kifizetődik B2C-vonalon, vagyis a közvetlen fogyasztói értékesítésben olyan nagy presztízsű piacokon, mint

Franciaország, Németország, Spanyolország és Olaszország, de a régióban ugyanúgy meghatározó felvevőpiaca a BioTechUSA termékeinek Szlovákia, Lengyelország és Ausztria.

A szadai gyárlátogatás apropóját az adta, hogy majd 1 milliárd forintos beruházás keretében automata komissiózó raktárat adott át a cégcsoport, a projekthez 245,4 milliós állami támogatás társult. A modern logisztikai megoldás abban jelent segítséget, hogy általa gyorsabban és kevesebb hibával tudják eljuttatni a vevői megrendeléseket a fogyasztókhoz. Markovics Diána, a társaság ellátási területekért felelős ügyvezető igazgatója a részletekről elmondta: 450 négyzetméter alapterületű, kétszintes automata raktárat helyeztek üzembe, illetve több mint 1000 négyzetméteren kialakítottak egy négyszintes szociális blokkot, amellyel növelnék munkaerő-megtartási képességüket.

Most először mutatták meg a gyárat

A csaknem 1800 fő közül mintegy 600-an a szadai komplexumban dolgoznak, két műszakban: hattól kettőig, illetve kettőtől tízig. A szerdai sajtóbejárást megelőzően a BioTechUSA a média munkatársaink eddig még soha nem engedett betekintést a termelésébe, ám a meghívottak szűk köre most végigkövethette, a beérkező alapanyagokból a különböző gyártási fázisokon keresztül hogyan lesz késztermék. A munkaerőhiányt firtató kérdésünkre Lévai Bálint azt mondta: nem előfeltétel, hogy aki hozzájuk megy dolgozni, élelmiszeripari tapasztalattal rendelkezzen, de persze nem hátrány.

Jelentős eredményként tekint arra, hogy a kékgalléros fluktuációt a tavalyi első negyedéves 20 százalékos rátáról 10 százalék körüli szintre sikerült leszorítani 2024 elejére.

Ebben állítása szerint a versenyképes bérek mellett szerepe volt a színvonalas munkakörnyezetnek, illetve a különböző oktatási, képzési lehetőségeknek. Igaz, a toborzást az is segíti, hogy az utóbbi időszakban a térségben több termelő-gyártó iparvállalat bezárt.

Az eseményen elhangzott, a világon kevés étrend-kiegészítő és speciálisélelmiszer-gyártó cég mondhatja el magáról, hogy saját gyárral és logisztikai központtal rendelkezik. Ugyanakkor a BioTechUSA-nak éppen ez ad lehetőséget arra, hogy egyrészt egyedi, minőségi termékeket állíthasson elő, másrészt a fogyasztói igényeket gyorsan, flexibilisen és magas minőségben szolgálja ki. Szadán és Dunakeszin együttesen

a vállalat évente, amely itt gyártja és csomagolja termékei túlnyomó részét. Előretekintve Lévai Bálint az Indexnek elmondta: 2024 harmadik negyedévében megnyomhatják a startgombot az évi több mint 50 millió komplex fehérjeszelet előállítására alkalmas gyártósoron.

Ekkora beruházása még nem volt a cégcsoportnak, a fejlesztés összköltsége mintegy 5 milliárd forintra tehető.

A vezérigazgató rá is világított, hogy költségoldalról a fehérjeszeletek gyártásánál jóval magasabban van a belépési küszöb, mint például a fehérjeporok, tabletták, kapszulák esetében. A fogyasztói trendek azonban azt diktálják, hogy érdemes belevágniuk ebbe a projektbe is, amelyet a korábbiakhoz hasonlóan önerőből finanszíroznak.

(Borítókép: A BioTechUSA gyár Szadán. Fotó: Papajcsik Péter / Index)

Rovatok