Élesedik a verseny a napi fogyasztási cikkek házhoz szállításának immár 200 milliárd forintos forgalmú piacán. Az e-kereskedelmi lábat növesztő vállalatok ugyanakkor elsősorban nem is egymással versenyeznek, hanem a diszkont-élelmiszerláncokkal, amelyek a szektorban egyértelműen az utóbbi évek nyertesei. Az átlagos kosárérték eléri a 25-28 ezer forintot.
A napi fogyasztási, úgynevezett FMCG- (Fast Moving Consumer Goods) cikkek éves hazai e-kereskedelmi forgalma immár bruttó 195-200 milliárd forintra tehető – mondta az Indexnek Madar Norbert, a GKID vezető tanácsadója, partnere. Hangsúlyozta, hogy ebbe a körbe nemcsak az élelmiszerek tartoznak, hanem a hagyományos kiskereskedelmi láncok polcain megtalálható non-food termékek is, mint például a háztartási és vegyi áruk széles köre. A szegmens 13 százalékos e-kereskedelmi súllyal bír, amivel a képzeletbeli dobogó harmadik fokán áll, míg az első két helyezést fej fej mellett haladva a divatáruk és a műszaki cikkek bérelték ki maguknak.
Az FMCG-kategóriában az online vásárlók száma 1,1 millió főre tehető, az élelmiszer-kiskereskedelemre szűkítve a kört 780 ezer főről beszélhetünk, közülük a rendszeresen rendelők táborát mintegy 500 ezren alkotják. Nem árt hangsúlyozni, hogy az egyének mögött háztartások állnak, vagyis a tényleges fogyasztók száma ennél jóval nagyobb. Az átlagos kosárérték 25-28 ezer forintra tehető a szakember szerint, de sok múlik azon, hogy az adott kereskedő milyen üzleti modellt követ.
Ebben a szegmensben az e-kereskedők nem egymással versenyeznek, hanem a diszkontokkal, amelyek egyértelműen az élelmiszer-kiskereskedelem utóbbi időszakának nyertesei. Madar Norbert szerint az érintett vállalatoknak a fő üzenetük az attraktív árakat kínáló diszkontokkal szemben az, hogy „ne menj boltba, rendeld meg online!”. Elsősorban a vásárlók azon rétegét célozzák megfelelő értékajánlataikkal, akiknek belefér az, hogy a fizetendő végösszeg valamivel, akár 5-10 százalékkal is nagyobb, de cserébe megspórolták a szabadidejükből azt az akár 1,5-2 órát, amit egyébként az áruk összeválogatására, sorban állásra, a szatyrok autóba ki-be pakolására fordítottak volna – nem beszélve a boltba való eljutás költségéről.
A hagyományos bolti kiskereskedelmet egyre dominánsabban uraló diszkontok éppen ezért nem is szorulnak rá arra, hogy elektronikus lábat növesszenek. Például az Aldi és a Penny is az online bevásárlási szolgáltató Roksh kínálatában érhető csak el, az FMCG-láncok közt piacvezető Lidl ott sem. Érdekesség, hogy a GRoby úttörő volt a kiskereskedők házhozszállítási piacán, de mára a forgalom tekintetében kiszorult az élbolyból, miután nem tudott kellőképpen fejleszteni, innoválni, a nagyobb tőkeerővel rendelkező szereplők elhaladtak mellette.
Az első háromban a Kiflit, a Tescót és az Auchant találjuk, a SPAR-nak az e-kereskedelmi bevételek terén a drogériák és az ételrendelési platformok is a riválisai.
Több mint 200 ezerre emelkedett a 13 ezer terméket kínáló SPAR online shop felhasználóinak száma öt év alatt – közölte Maczelka Márk, az áruházlánc kommunikációs vezetője. A vállalat kényelmi szolgáltatása 200 településen érhető el, emellett 33 városban áruházi átvétellel is elvihetőek a megrendelt termékek. Hozzátette: belső felméréseik alapján a vevők kedvelik a webshopot, vevőszolgálatukat és a kiszállítást pedig gyorsnak és felkészültnek értékelik. Előrebocsátotta: a jövőre nézve a vásárlók számának további növelése mellett fontos céljuk a szolgáltatás kiterjesztése újabb térségekre. A vállalat egyébként éves szinten mintegy 3 tonna papírt takarít meg azzal, hogy az online vásárlások esetében digitális szállítóleveleket használ. Ezenfelül a futárok visszaveszik a korábbi kiszállításokkor használt papírcsomagolást, amelyeket aztán szelektíven hasznosítanak.
A hagyományos áruházláncoknak ugyanakkor kétségkívül nehéz lépést tartaniuk az online élelmiszer-vásárlásra specializálódott versenytársakkal, amelyek technológiai vállalatként érkeznek a kiskereskedelembe. A hatékony, versenyképes e-kereskedelmi szolgáltatás rendkívül költséges, miközben számos logisztikai buktatóval meg kell küzdeni, így például a friss áru hűtésével.
Ráadásul a mérleg másik serpenyőjében a szolgáltatás árbevétel-arányos súlya nehezen emelhető az 1-2 százalékos szint fölé.
A nagy áruházláncok közül a Tescónál tekinthet vissza a legnagyobb múltra az e-kereskedelmi csatorna. A szolgáltatás első 10 évét tavaly márciusban úgy összegezte a vállalat, hogy a startpisztoly 2013. március 21-i eldördülése óta immár 874 településen viszik házhoz az online rendelt termékeket országszerte 2,7 millió háztartásba. A kiszállítók a tíz év alatt eltelt időszakban mintegy 34 millió kilométert tettek meg, ami több mint 848 földkerülésnek felel meg az Egyenlítő mentén.
Eközben 15,5 Eiffel-torony tömegével felérő árut mozgattak az áruházak és az otthonok között, melyek közül a legnehezebb rendelés 739 kilogrammos volt. Az első évtized mérlegét az tette teljessé, hogy 427 ezer online vásárló 10 év alatt csaknem 4,8 millió rendelést adott le a weboldalon, illetve a mobilalkalmazásban, összesen több mint 285 évnyi időt töltve ezzel.
Az Auchan a Covid alatt lépett szintet: 2020 augusztusától a társaság elindította a tartós fogyasztási cikkek (pl. szárazáru, higiéniai termékek) országos házhoz szállítását. Ez a lehetőség egyelőre kizárólag a hűtést nem igénylő élelmiszerekre vonatkozik, fagyasztott vagy friss termékekre (tej-, hús-, zöldségfélék) nem. Ahogy a többi hagyományos kereskedelmi láncnál, itt is kulcskérdés annak a kezelése, ha a konkrét megrendelt árucikk nem elérhető. Ahogy arra az Auchan honlapján is felhívják a figyelmet, az online bankkártyás fizetési opció választásakor figyelembe kell venni, hogy amennyiben csak helyettesítő terméket tudnak kiszállítani, amelynek az ára magasabb az eredetileg választottnál, úgy a különbözetet ismét zárolják. Mint ismert, a Jellinek Dániel nagyvállalkozóhoz tartozó Indotek öt-hat éven belül a harmadik legnagyobb piaci részesedéssel bíró szereplővé emelné az áruházláncot, ám a milliárdos üzletember az e-kereskedelmi terveiket egyelőre nem ismertette.
Az abszolút különutas Kifli.hu-nál is a 200 ezer a bűvös szám. A cseh tulajdonosi háttérrel bíró vállalat január második felében úgy összegzett, hogy négyéves fennállása alatt több mint 200 ezer ügyfelet szolgált ki, ezzel a „Kifli-város” Magyarország második legnagyobb települése lehetne Budapest után, Debrecent megelőzve. Nomen est omen, avagy a név kötelez: a vásárlók kedvenc terméke a nosztalgiakifli, ebből vesznek a legtöbbet az online élelmiszerbolttól. Felidézték a cégnél: az induláshoz 40 dolgozó, 4000 termék és 10 futárautó állt rendelkezésre. A siker azonban olyan mértékű volt, hogy 2020 márciusában már napi 1000 rendelést teljesítettek.
A választék is folyamatosan bővül a vásárlói igények alapján, így az első évfordulón már 12 ezer termékből választhattak a vevők, amit napi 4000 címre 115 autó vitt ki, és összesen 450 munkavállaló tett lehetővé. A mérföldkövek sem maradtak el: az egymilliomodik rendelést 2021 júniusában adták le, azóta egyre rövidül az idő a milliós rendelések között, és az ötmilliomodik teljesített szállítás 2023 decemberében történt. Napjainkban 260 autóval és 500 fő feletti futárállománnyal dolgozik a Kifli.
(Borítókép: Benjamin Girette / Bloomberg / Getty Images)