A közlekedésben az ember jelenti a legnagyobb veszélyt. A Bosch és a Microsoft közös célja, hogy a balesetek számát nullára csökkentse, ezért mesterséges intelligenciával turbózzák fel a rendszereiket, amely egyből felismeri a balesethez vezető helyzeteket – jelezte Stefan Hartung, a Bosch igazgatóságának elnöke Berlinben, a Bosch Connected World konferencián.
A jelenet, amit egyetlen autós sem akar átélni: egy labda gurul ki az útra, amit minden valószínűséggel egy gyerek is követ, aki tudomást sem vesz a forgalomról – kezdte előadását Stefan Hartung. A Bosch igazgatóságának elnöke szerint az ember sokszor figyelmetlen, így az ehhez hasonló helyzetekben túl későn reagál, és megtörténik a baj. A problémára azonban – úgy véli – megtalálták a megoldást, és végleg leszámolhatnak a balesetekkel.
„A mai vezetéstámogató rendszerek már képesek észlelni az embereket, állatokat, illetve különböző tárgyakat és járműveket,
ám a közeljövőben a generatív mesterséges intelligencia segíthet annak elbírálásában, hogy egy-egy szituáció potenciálisan balesethez vezethet-e”
– árulta el a német Bosch-vezér. A cég tehát a generatív mesterséges intelligenciát (AI) alkalmazza az automatizált vezetési funkciók további fejlesztésében. Ennek részeként a Bosch és a Microsoft együttműködik a generatív mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségek feltárásában.
Az elvárások szerint a generatív mesterséges intelligencia lehetővé tehetné a járművek számára az adott helyzet pontos felmérését és az ennek megfelelő reakciókat, így nagyobb biztonságot kínálhat a közlekedés résztvevői számára. A nagyobb biztonság egyébként elvárás is, ez derült ki az idei Bosch Tech Compass globális felméréséből.
A Bosch és a Microsoft várakozásai szerint együttműködésük új szintre emelheti az automatizált vezetési funkciók teljesítményét. Céljuk, hogy a generatív mesterséges intelligencia egyszerre növelje a járművek kényelmét, illetve biztonságosabbá tegye a közlekedést. Hartung rámutatott, hogy hatalmas adattömeg áll rendelkezésükre az AI-fejlesztésekhez, ráadásul a nem túl távoli jövőben gépek taníthatnak gépeket, azaz mások baleseteiből okulhat a mi autónk, hogy mi ne járjunk hasonlóképpen.
A Microsoft nagy várakozásokkal tekint a Boschsal való együttműködésre a generatív mesterséges intelligencia területén, hogy ezzel is biztonságosabbá tegyék a közlekedést
– jelentette ki Uli Homann, a Microsoft vállalati alelnöke, egyben kiemelt IT-architect szakembere. A generatív mesterséges intelligencia hatalmas mennyiségű adatot használ fel az automatizált vezetés rendszereinek betanítására, lehetővé téve számukra, hogy pontosabb következtetéseket vonjanak le ezekből az adatokból. A konferencián elmagyarázták, hogy ennek alapján
a rendszer például arról is dönthetne, hogy a jármű előtt az úton feltűnő tárgy csupán egy műanyag zacskó vagy egy sérült járműalkatrész.
Ez az információ azután a vezetővel folytatott közvetlen kommunikációban – például figyelmeztető jelzés megjelenítése – vagy a megfelelő vezetési manőverek – például fékezés a vészvillogó bekapcsolásával – kezdeményezésére is felhasználható. A Bosch és a Microsoft már dolgozott együtt egy az autók és a felhő zavartalan összekapcsolására szolgáló univerzális szoftverplatform kifejlesztésén, és deklaráltan haladnak közösen ezen az úton.
„A generatív mesterséges intelligencia lendületet ad az innovációnak, és éppúgy átalakíthatja az ipart, mint azt egykor a számítógép feltalálása tette” – jelentette ki Tanja Rückert, a Bosch igazgatóságának digitalizációért felelős tagja. A vállalat a Microsoft mellett további partnerekkel is együttműködik, mint például az AWS, a Google és az Aleph Alpha.
A Bosch csoport vállalati kockázatitőke-részlegeként (Corporate Venture Capital) a Bosch Ventures tavaly jelentős összegeket fordított a mesterséges intelligenciával foglalkozó Aleph Alpha cég működésére, emellett bejelentette a startupvállalkozással folytatott tartalmi együttműködését is, amely a Bosch munkatársai és ügyfelei számára új alkalmazási lehetőségek felkutatására irányul. Egy prémium-autógyártó megbízásából a Bosch az Aleph Alpha szakembereivel együttműködve mutat be mesterségesintelligencia-alapú beszédfelismerést.
Kifejtették, hogy a megoldásnak köszönhetően természetes nyelvi feldolgozás segítségével megy végbe a folyamat:
A hívásokat közvetlenül fogadja a rendszer, ezzel minimálisra csökkenti a járművezetők várakozási idejét. A hívások nem kevesebb mint 40 százaléka automatikusan dolgozható fel és oldható meg, míg bonyolultabb igények esetében a chatbot minden lényeges információt továbbít a szervizközpont munkatársa felé.
A Bosch mesterségesintelligencia-szakértői jelenleg jóval több mint 120 olyan specifikus alkalmazáson dolgoznak, amelyeket ezek az új AI-modellek nyitnak meg a vállalat munkatársai és ügyfelei előtt. Korábban Szászi István, a Bosch csoport vezetője mutatta be lapunknak, hogy milyen AI-megoldásokon dolgoznak.
(Borítókép: Bosch)