További Defacto cikkek
A blogról
Mennyit ér egy jó általános iskolai tanár? Egyesek szerint a jó tanár a diák egész életpályájának meghatározó eleme, ezért értéke felbecsülhetetlen. Másfelől viszont 2014-ben a magyar általános iskolai pedagógusok átlagbére a magánszektor diplomás átlagbérének alig 60 százalékát tette ki, sugallva, hogy társadalmunkat kevéssé érdekli tanáraink minősége. Gyerekeket alapfokon számolni és olvasni tanítani csak nem olyan nagy kihívás, gondolhatjuk.
A blogról
A Defacto blog szerzői közgazdászok, szerkesztői Kézdi Gábor, Kondor Péter, Koren Miklós, Kőszegi Botond, és Szeidl Ádám, a Közép-európai Egyetem kutatói.Defacto
Raj Chetty, John Friedman és Jonah Rockoff, a Harvard és a Columbia egyetemek kutatói, a rangos American Economic Review-ban megjelent tanulmányaikban megmérték a tanárok hatását a diákok tesztpontszámaira és későbbi jövedelmére. A kutatók 2,5 millió diák adatait használták, akik az Egyesült Államok egy nagy iskolakörzetében tanultak a 3-8. évfolyamban 1988 és 2009 között.
Egy tanár munkáját félrevezető csupán a pontszámok abszolút szintje alapján megítélni. Hiszen különböző iskolákba különböző társadalmi hátterű diákok járnak, és ez a tény önmagában is befolyásolja a pontszámokat. Hogy ezeket a hatásokat kiszűrjék, a kutatók kifejlesztettek egy tanári hozzáadott-érték mutatót, ami a tanárok alatt elért pontszám-növekedésen alapul, és ami a diákok közötti megfigyelhető különbségeket (például a korábbi pontszámokat) is figyelembe veszi.
Az első ábra bemutatja, hogy a mutató tényleg megméri a tanárok hatását a teszpontszámokra. A kék, összefüggő vonal olyan osztályok átlagos pontszámát mutatja, amelyek egy időpontban új tanárt kapnak (minden osztálynál ez a „nulladik év”), és ez a tanár a mutató alapján a felső öt százalékba tartozik. Látható, hogy a tanárváltás után az átlagos pontszám rögtön és tartósan megugrik. A fekete szaggatott vonal pedig egy korábbi évfolyam átlagos pontszámait mutatja, ahol nem jött új tanár. A szaggatott vonal nem változik, megerősítve, hogy a megugrás valóban a tanár hatása, és nem véletlen ingadozásnak vagy az iskolában történt egyéb tényezőknek köszönhető.
Az ábra meggyőzően mutatja, hogy a hozzáadott érték alapján kiemelkedő tanárok tényleg pozitív hatással vannak diákjaik teszteredményére. De vajon a papíron mért tudás mennyire releváns a hosszú távú életminőség és a felnőttkori jövedelmek szempontjából?
A második ábra a tanári hozzáadott érték hatását mutatja a volt diákok átlagkeresetére 28 éves korukban. A vízszintes tengely a tanárok “normalizált” hozzáadott értéke, ahol 0 az átlag, +1 egy igazán jó tanár értéke aki a felső 15 százalékban van, -1 pedig egy rossz tanáré, aki az alsó 15 százalékban van. Az ábrázolt kapcsolatból a kutatók kiszűrtek számos egyéb, a tanár minőségén kívüli magyarázó tényezőt (például, hogy a jobb tanárok inkább tanítanak jobb iskolákban vagy osztályokban, ahova olyan diákok járnak, akik amúgy is magasabb jövedelmet értek volna el).
Látszik, hogy a jobb tanárok diákjai felnőttként többet keresnek. A +1 és a 0 hozzáadott értékű tanárokat összehasonlítva: azok a diákok, akiket egy iskolaévben jó tanár tanított, körülbelül évi 350 dollárral keresnek többet, mint azok, akiket abban az iskolaévben átlagos tanár tanított. Ez az egész életpálya során közel 8 ezer dollár, körülbelül 2,2 millió forint különbséget jelent minden egyes diáknak (35 éves karrierrel, 3 százalékos diszkontrátával és 280 forintos árfolyammal számolva). Ha 20 fős osztályokkal számolunk, egy jó tanár egy életpálya alatt 44 millió forint jövedelmet termel diákjainak.
A kutatók azt is megmutatják, hogy a tanári hozzáadott érték pozitív hatással van egy sereg más felnőttkori mutatóra. A jobb tanárok diákjai nagyobb valószínűséggel kerülnek be a felsőoktatásba, jobb egyetemekre járnak, hamarabb kezdenek nyugdíjcélú megtakarításba, és kisebb köztük a tinédzserkori terhesség kockázata.
Egyéni és társadalmi jólét szempontjából is nagyon fontos tehát a minőségi oktatás. Ehhez olyan tanárok kellenek, akik jó képességűek, megfelelő képzésben részesülnek, nem hagyják el a tanári pályát, és ösztönözve vannak arra, hogy a legjobbat hozzák ki magukból. A magyar tanárok bérezése ezt nem segíti elő: a diplomás átlagkereset 60 százaléka nem a legjobb képességűeket vonzza, és a merev bértábla nem ösztönzi a teljesítményt. Pozitív kivételek szerencsére vannak, de az egész oktatási rendszert nem lehet kivételekre alapozni. A Defacto szerint minőségibb oktatással kellene befektetnünk legfontosabb erőforrásunkba, a magyar fiatalokba.
Ha szeretne a Defacto elemzések megjelenéséről email-tájékoztatót kapni, kattintson ide!