További Fintech cikkek
- Élen járnak az amerikai bankok az oktatásban
- Innovációs ciklusok – az ipari forradalomtól az AI-vezérelt fintechekig
- Bitcoinbányászat otthon: megéri csatlakozni a digitális aranylázhoz?
- Vissza az alapokhoz – ezt teszik a leggazdagabb emberek is
- Rálépett a gázra az Apple – kezdhetnek aggódni a bankok és a fintechek?
A Tinkoff Bankot 2006-ban alapította Oleg Tinkov, jóval az új vonalas neobankok megjelenése előtt. Az üzletember már akkor is látta a lehetőséget a bankfiókok nélkül működő, digitális banki modellben. Sőt, olyan nagy nevek is beálltak mögé, mint a Boston Consulting Group és a Goldman Sachs. A Tinkoff az évek során a világ legfejlettebb fintechvállalatai közé emelkedett, az orosz–ukrán háború és az arra reagáló szankciók azonban mindent felülírtak.
Ilyen is lehet a jövő bankja
Mára több bank is bővíti kínálatát a klasszikus pénzügyi szolgáltatásokon túl, többek között azért, hogy megerősítsék kapcsolatukat az ügyfelekkel, valamint újabb bevételi csatornákat alakítsanak ki. A Tinkoff egyértelmű úttörője ennek a banki stratégiának.
Legelső megoldásai még a hagyományos banki palettáról érkeztek, de már újszerű köntösben. A digitális bank először egy saját hitelkártyát dobott piacra még 2007-ben, egy évre rá bemutatta internetbanki felületét, majd még egy évvel később egy mobilbanki platformot is létrehozott. Ezeket a következő években további hiteltermékek, biztosítások és vagyonkezelői szolgáltatások követték.
Az igazán érdekes húzásokat azonban máshol kell keresni, amikor a Tinkoff stratégiáját vizsgáljuk. A bank egyszerre érdekelt a telekommunikációban, a turizmusban és a szórakoztatóiparban. Megelégelve a többi szolgáltató magas díjait a cégcsoport egy helyi vállalattal együttműködve saját mobilhálózatot hozott létre, amely több elismerést is kapott. Ügyfeleinek teljes körű utazási szolgáltatásokat nyújtanak jegyvásárlással, szállásfoglalással és különböző bérleti megoldásokkal. A szórakoztató üzletág kínálatában pedig többek között a filmiparhoz, vendéglátáshoz, koncertekhez, színházhoz és sporthoz fűződő szolgáltatások szerepelnek.
Ezek mellett a digitális bank szuperalkalmazása online piactérrel, üzenetküldő felülettel, kép- és videóalapú történetekkel, valamint hangvezérelt asszisztenssel is rendelkezik.
Siker siker hátán
Méretét tekintve a Tinkoff Oroszország egyik legnagyobb bankja. Több mint 20 millió ügyféllel rendelkezik, a második legnagyobb orosz hitelkártya-kibocsátó, valamint 2021-ben a világ negyedik legértékesebb neobankja volt.
A színvonalas szolgáltatások mellett a szilárd üzleti alapok is adottak voltak. A bank működését tekintve 2009 óta nyereséges, amely egy olyan cél, amelyet rengeteg digitális bank csak üldöz. Sikereit 2013-ban a Londoni Értéktőzsdére lépés koronázta meg. A Tinkoff anyavállalatának részvénykibocsátása 1,1 milliárd dollárt hozott a cégnek.
Hazai és nemzetközi szinten egyaránt sok elismerést kapott a bank. Volt, hogy a legjobb internet- vagy mobilbanki felület címét nyerte el, de a Financial Timeshoz tartozó Banker magazin egyenesen az év legjobb bankjának választotta 2013-ban.
A tavalyi évet is biztató kilátásokkal kezdte a digitális bank: kivételnek számító nyereséges működéssel, az egyik legtöbb felhasználóval rendelkező neobankként, nemzetközi terjeszkedési célokat dédelgetve. Az orosz–ukrán háború azonban közbeszólt.
Feje tetejére állt a világ
Bár a koronavírus-járvány okozta lezárásokat könnyen kezelte a digitális bank, az orosz–ukrán háború megoldhatatlan akadályok elé állította. Mindannyian tudjuk, a 2022. február 24-én kirobbant konfliktus gyors és számottevő lépéseket hozott Oroszország ellen.
A Tinkoff esetében először a részvényesek viselték a politikai fejlemények következményeit.
A papír árfolyama a február 16-ai 72 dollárról 3 dollár alá zuhant, azaz több mint 95 százalékot zuhant. Később a Londoni Értéktőzsde felfüggesztette a bank részvényeinek kereskedését számos más orosz kötődésű vállalat papírjaival egyetemben. Legutóbb az idén februárban érvénybe lépett tizedik szankciós csomagban említették a Tinkoff Bankot: az eredményeivel az orosz kormányt támogató pénzintézetnek minősítették, így további korlátozások érik.
Mestermunka mester nélkül
Látszik, hogy Oleg Tinkov életének mesterművére óriási csapást mértek. Egyrészt 6 milliárd dolláros vagyona 800 millió dollárra esett a részvények zuhanása miatt. Ez viszont csak egy kis része az üzletembert ért megrázkódtatásoknak.
Tinkov ugyanis nyíltan kritizálta a háborút egy olyan időszakban, amikor az emberek még kevésbé mertek felvállalni hasonló véleményt, mint napjainkban. A már évek óta leukémiával küzdő üzletember többször is felszólalt az emberi élet fontossága mellett és a felesleges vérontás ellen.
Tavaly áprilisban végül teljesen kiszállt a bankból. Az anyavállalatban tartott 35 százalékos részesedését eladta Oroszország egyik leggazdagabb emberének, Vlagyimir Potanyinnak.
Elveszett lehetőség
Tavaly a Tinkoff anyavállalatának nettó nyeresége 67 százalékot esett. A kizárás a SWIFT-rendszerből a teljes orosz bankszektort gyengítette – a Tinkoff is a geopolitikai helyzetet okolja gyenge teljesítményéért.
Az egyik legígéretesebb projektnek is le kellett állnia: az intenzív nemzetközi terjeszkedés. A vezetőség Dél-Kelet-Ázsiát, Dél-Amerikát és Afrikát is célkeresztjére tűzte. Ez a három óriási növekedési potenciállal rendelkező piac az, ahol a Tinkoff fejlett kínálata nagyon népszerű lehetett volna, ha nem szól közbe az orosz invázió.
A legmesszebb a Fülöp-szigeteken sikerült eljutni, ott banki engedélyt kérvényeztek. A háború és a szankciók hatására azonban a nemzetközi nyitás csak egy terv marad.
A szerző a Peak tanácsadója.
Ez a támogatott tartalom a fintech.hu közreműködésével készült.