Index Vakbarát Hírportál

Húszmilliárdos költségvetési kozmetikázás

2009. december 10., csütörtök 17:28 | aznap frissítve

Nem a MÁV késlekedett, hanem más a ludas abban, hogy a vasúttársaság nem kapta meg időben, sőt, legalább másfél héttel később a neki járó durván 20 milliárd forintot, és így ennyivel szebb lett a novemberi költségvetési egyenleg – ez derül ki a MÁV Start lapunknak küldött válaszaiból. A pénzforgalmi hiányt ezzel lehet kozmetikázni, jó darabig pedig csak ilyen kimutatás áll majd a rendelkezésünkre.

Mint beszámoltunk róla, a Pénzügyminisztérium mai sajtótájékoztatóján feltűnt, hogy a vasúttársaság, pontosabban a MÁV Start normál esetben havonta durván 20 milliárd forintot szokott kapni a költségvetésből támogatásként, ám novemberben csupán – a Volánnal együtt – 1,6 milliárd forint ment ki a büdzséből ilyen célra. Lapunk ennek okát firtató kérdésére Katona Tamás, a pénzügyi tárca államtitkára azt mondta, hogy akkor utalják a pénzt erre a célra, ha igénylik (a MÁV és a Volán – a szerk.), de most „volt valami csúszás.” A cikkünkben azt írtuk: ez annyit tesz, hogy a vasúttársaság, bár jár és kell is neki havonta durván húszmilliárd forintnyi támogatás, mégsem kérte időben a pénzt. (Az államtitkár tett egy kósza megjegyzést arra is, hogy szinte teljesen mindegy, hogy adott összeget november 30-án vagy december 1-jén utalják-e, hiszen csak egy nap az eltérés, egy nappal később jut tehát hozzá az érintett intézmény, szerv, cég a pénzhez. Azonban mégis nagy a különbség: első esetben novemberben, második esetben decemberben kell a költségvetésben kiadásként feltüntetni az összeget.)

PM-reagálás

Cikkünk megjelenése után a pénzügyi tárca a következőképpen reagált:

"Alapvetően téves az Indexnek az a feltételezése, hogy a Pénzügyminisztérium a MÁV decemberi támogatásának januári kifizetésével számol. A tárca azzal számol, hogy az ez évi pénzforgalmi államháztartási hiány önkormányzatok nélkül GDP arányosan 3,8 százalék lesz, s ez tartalmazza a MÁV ez évi 12 havi támogatási összegét is.

Ez részben kiderült a Pénzügyminisztérium csütörtöki sajtótájékoztatóján, részben pedig a tárca által közölt éves prognózisból. Szó sincs tehát semmiféle kozmetikázásról, nem is lenne értelme, hisz mint a cikk második részében kiderül, az uniós módszertan szerinti költségvetési mérleg elszámolásánál egy ilyen tétel esetében mindegy, hogy annak kifizetése decemberben, vagy januárban történik, az akkor is 2009-et terheli."

Nem ez a helyzet, a vasúttársaság ugyanis a normál rendnek és az eddigi gyakorlatnak megfelelően járt el, a határidő betartásával nyújtotta be költségtérítési, vagyis támogatási igényét – ez szűrhető le a MÁV Start lapunk megkeresésére adott válaszából. Válaszuk lényege: a MÁV Start a közlekedési tárcával kötött közszolgáltatási szerződés alapján, és egy vonatkozó kormányrendelet szerint eljárva igényelte a havi költségtérítést. Az igénylést azonban csak megrendelői teljesítésigazolás birtokában teljesíti a támogatást lebonyolító APEH. Ezt a megrendelői teljesítésigazolást a MÁV Start beadta, ezt követően a rendelet 15 napos kiutalási időt biztosít az APEH-nek. A kiutalás december 9-én történt meg. Hozzátették, hogy a MÁV és a MÁV Start „a rendeletekben és a közszolgáltatási szerződésben foglaltak szerint, a meghatározott határidők betartásával nyújtotta be a költségtérítési igényét.”

Vagyis a vasúttársaság ahogyan eddig, úgy most is a szokásos időben, és határidőt betartva kérte a támogatás kifizetését. A MÁV Start válaszából nem derül ki, hogy akkor a lánc melyik láncszeme késlekedett. A válaszok alapján vagy a közlekedési tárca késlekedett a teljesítésigazolással, vagy az APEH használta ki – teljesen vagy majdnem teljesen – a 15 napos kiutalási intervallumot, vagy mindkettő előfordulhatott. Egy tény: a novemberre járó támogatást – szemben az eddigi gyakorlattal – nem ugyanabban a hónapban, tehát novemberben kapta meg a vasúttársaság, hanem csak jóval később, tegnap, december 9-én.

Ennyivel rosszabb lett volna a mérleg

Ez a durván 20 milliárd forint sokat jelentett a novemberi költségvetési mérlegben, ugyanis ha a megszokott rend érvényesült volna novemberben is, akkor csaknem 100 milliárd forintos hiányt mutatott volna a mérleg, nem pedig 76,5 milliárdot, ahogyan arról egyébként a Pénzügyminisztérium három napja beszámolt.

Ezek után kérdés az is, hogy a decemberi támogatást mikor kapja meg a vasúttársaság. Békeidőben elvileg kéthavi apanázshoz jutna, hiszen a késő novemberi mellett a decemberi summa is decemberben érkezne a számlájára. Azonban nagy valószínűséggel nem így lesz. Idézzük a vasúttársaság válaszát: „A MÁV Start, ahogy a korábbiakban is, a jogszabályok betartásával igényli a költségtérítést. Emiatt várható, hogy a közszolgáltatási szerződésben előírt szolgáltatások 2009. decemberi teljesítése alapján járó költségtérítés kiutalása csak 2010.januárjában várható.”

Ha így lesz, akkor végül is egy havi kiadást, durván 20 milliárdot látszólag megspórol a kormány, ennyivel is kisebb lesz az év végi mérlegben kimutatott, úgynevezett pénzforgalmi hiány. Márpedig sokáig nem áll más rendelkezésünkre, csak a pénzforgalmi egyenleg, ugyanis az uniós módszertan szerinti kimutatás (az IMF és az EU felé vállalt 3,9 százalékos GDP-arányos hiánycél ez utóbbi, vagyis uniós módszertan szerint értendő) csak április 1-jére lesz kész.

Az uniós kimutatás szigorúbb

Elvileg a kozmetikázás csak a pénzforgalmi egyenlegben hatásos. Ennek oka, hogy a MÁV Startot az állam részének tekinti az uniós módszertan, ezért aztán teljesen mindegy ezen metódus szempontjából, hogy a költségvetés kifizet-e novemberben és decemberben 20-20 milliárdot támogatást a Startnak, vagy inkább a novemberit áttolja decemberre, a decemberit pedig jövőre. A második esetben ugyanis az állam ugyan megspórol látszólag 20 milliárdot idén, ám ennyivel kisebb lesz az uniós módszertan szerint az államháztartási körbe sorolt Start bevétele, pontosabban - mivel a Start évente pár tízmilliárdos veszteséget termel - ennyivel nagyobb lesz a vesztesége. Összességében a kétfajta eljárás az uniós módszertan szerint ugyanolyan egyenlegre vezet.

De nem lehet elvileg kizárni azt a lehetőséget sem, hogy a Start helyett a MÁV Zrt.-vel nyeletik le a békát, valamilyen módon a Start veszteségének egy részét a MÁV Zrt.-hez transzferálják. Ez már az uniós módszertan szerinti államháztartási egyenleget is szépítené, mivel a Starttal szemben a MÁV Zrt. nem része a költségvetési körnek az uniós módszertan szerint.

Rovatok