Index Vakbarát Hírportál

Bontani kezdték az M43-as autópályát

2010. május 13., csütörtök 12:38 | aznap frissítve

Több milliárd forint kifizetését hiába várják a Szeviép több szegedi és Szeged környéki beruházásának alvállalkozói. Eddig csak a munkaterület lezárásával és forgalomlassító demonstrációkkal tiltakoztak, csütörtökön megkezdték az M43-as autópálya Tisza-hidas szakaszának bontását.

Eddig is tiltakoztunk forgalomlassító demonstrációkkal és a munkaterület blokkolásával, de úgy látjuk, ennyi sem volt elég ahhoz, hogy komolyan vegyenek minket. Ezért csütörtöktől a munkaterületen olyan munkákat is végzünk, amelyek során kitermeljük a beépített földműből a mi tulajdonunkban lévő, nekünk ki nem fizetett építőanyagokat, például sódert vagy kevert töltőanyagot – nyilatkozta az Index kérdésére Duna Tibor. Ő az M43-as autópálya építésén résztvevő alvállalkozó cégek egyikének, a Pluto Trade Kft.-nek a vezetője.

2382908
Fotó: Segesvári Csaba / Delmagyar.hu

És, ahogyan több tucatnyi vállalkozás, huzamosabb ideje arra vár, hogy kifizessék a munkáját. Nem véletlen a meglehetősen pontatlan huzamosabb idő kifejezés: van, akinek még idén is "csöpögtettek némi pénzt", ahogyan Duna fogalmazott, mások viszont tavaly tavasz óta várnak a befogadott – tehát a kivitelező Tisza M43 konzorcium és az azzal alvállakozóként szerződött, egyébként konzorciumi tag Szeviép által nem kifogásolt – számláik kifizetésére.

„Mindenki magyarázkodik, hogy ide-oda kifizette a pénzt, de azokhoz, akik dolgoztak, egy fillér nem jutott” – mondja Duna Tibor. Úgy számolnak, hogy az alvállalkozóknál nagyjából háromszáz állás szűnhet meg, hogy ha nem kapják meg a pénzüket a Szeviéptől. Egyes cégeknél már megjelentek a nekik hitelező bankok, lízingcégek, van olyan vállalkozás, amitől már vettek vissza gépet, autót. Ezért kezdték a beépített, de ki nem fizetett – így az alvállalkozók tulajdonában lévő – építőanyagok visszabontását.

Jogszerű anyagmozgatás

Duna Tiborék hangsúlyozták: engedéllyel tartózkodnak a munkaterületen, ott jogszerű, a konzorcium által nem akadályozott munkavégzést, úgynevezett anyagmozgatását folytatnak. A megrakott teherautók egyelőre nem is fogják elhagyni az autópályán lévő építési területet – mondta a Délmagyarország tudósítása szerint Temesvári Zoltán, a cégeket képviselő ügyvéd. Igaz, Duna Tibor lapunknak ezt úgy pontosította, hogy ha a probléma nem oldódik meg – aminek nyomát sem látják, a kivitelező részéről ugyanis senki nem ült le velük egyezkedni –, akkor a tulajdonukat képező, kibontott építőanyagot máshol értékesítik, hogy a káruknak legalább egy része megtérüljön.

Az M5-ös autópályától a nagylaki magyar-román határátkelőhöz vezető M43-ast több szakaszra bontva építik (de a most épülő szakaszait Szeged és Makó között egységesen át kell, vagyis kellene adni augusztus 31-ig). A Tisza M43 konzorcium – amelyet a Sedesa vezet, tagjai a Hídépítő és a Szeviép – a 47-es főúttól a Tiszán át egy kisebb mellékútig építkezik. Az állami sztrádaberuházó és a NIF Zrt. által kötött kivitelezői szerződésben a konzorciumot arra kötelezték, hogy a NIF-től kapott pénzt harminc napon belül fizesse tovább a vele szerződött alvállalkozóknak.

Ki is az alvállalkozó?

A Sedesa-vezette konzorcium azonban azt a megoldást választotta, hogy a Szeviépet nevezte meg alvállalkozónak, azzal szerződött, és annak kellett szerződnie a tényleges munkát végzőkkel – mondta az Indexnek Temesvári Zoltán ügyvéd. Így a konzorcium teljesítette a NIF elvárását, hogy harminc napon belül fizessen, és most azzal védekezik, hogy a pénz a Szeviépnél akadt el. A Szeviéppel körülbelül húsz vállalkozás áll szerződésben, azokkal pedig – az építőiparban jól ismert alvállalkozói  modellben – további több tucatnyi; van olyan cég, amellyel nyolc-tíz is.

A szegedi székhelyű Szeviép Zrt. valóban súlyos fizetési próblémákkal küszködik, így április végén bejelentette, hogy csődvédelmet kér. A cég azonban már sokkal régebben, és nemcsak az M43-ason nem fizet: a máig el nem készült szegedi villamosfelújításon dolgozók alvállalkozók is a Szeviépre mutogattak, mondván: annak likviditási problémái is magyarázták, hogy a december elejére befejezni tervezett – de még mindig folyamatban lévő – munkával csúszásban vannak.

A Szeviép az M43-as autópálya első és második szakaszán – az első az 5-ös út és a 47-es, a második a 47-es és a Tisza-híd közötti –, a szegedi és a csongrádi elkerülő útnál elvégzett munkája után mintegy 3 milliárd forinttal adós, mondják a vállalkozók. A pénzükre váró cégek május elején kezdtek forgalomlassító demonstrációba a 47-es úton – de tiltakoztak a ki nem fizetett régészek is –, emellett az építkezési területen is voltak munkalassító akcióik.

Csőd, egyezség

A Szeviép csődvédelme miatt az állami sztrádaberuházó a hét elején egyeztetett a konzorcium másik két tagjával. A NIF azt közölte: mivel csak a konzorciummal áll szerződéses viszonyban, közvetlen befolyást nem tud gyakorolni az alvállalkozói kifizetésekre. Ezért csak kérni tudták, a konzorcium nyilatkozzon arról, hogy – az egyetemleges konzorciumi felelősségvállalás keretein belül – átvállalja-e a Sedesa és a Hídépítő az alvállalkozói követeléseket a Szeviéptől.

Az egyeztetések után úgy tűnt, a megoldás az lesz, hogy a két cég megvásárolja az alvállalkozók Szeviép Zrt.-vel szembeni követeléseit. Az ezzel kapcsolatos nyilatkozatokat azonban a megállapodásban szereplő szerda délutáni határidőig egyik cég sem adta át a NIF-nek. Az állami sztrádaberuházó ezek után azt közölte: akár fel is bonthatják a konzorciummal kötött kivitelezői szerződést, emellett pedig Reményik Kálmán vezérigazgató "vizsgálatot rendelt el az összes infrastrukturális beruházásnál, tekintettel a helyzetre, melyben felelősséget érez a kivitelezésen dolgozó alvállalkozókért, családok megélhetéséért."

Rovatok