A must és kakaópor egészségtelenebb, mint a cigaretta – erre utal legalábbis, hogy míg előbbieket chipsadóval sújtanák ősztől, a dohánytermékek három lépésben tervezett 7-28 százalékos adóemelését elhalasztanák. Legalábbis ezt javasolta hétfőn, utolsó pillanatban benyújtott javaslatában az alkotmányügyi bizottság, mondván: a tervezett adóemelés nem egyezik a stratégiai célokkal. A salátatörvény egy másik, a biobenzin jövedéki adóját érintő részéről is az utolsó percig megy az alkudozás.
Egy hétfő délelőtt benyújtott, úgynevezett zárószavazás előtti módosító javaslattal (pdf) számos ponton átírná a parlament alkotmányügyi bizottsága az egyes gazdasági törvény módosításáról szóló salátatörvényt (amiről itt írtunk bővebben). Az eredeti, összesen hét jogszabályt módosító törvényjavaslat (pdf) egyebek mellett arról rendelkezett volna, hogy idén nyáron, majd jövő januárban és jövő júliusban emelkedjen a cigaretta és a dohánytermékek jövedéki adója.
A cigaretta jövedéki adója így egy év alatt három lépcsőben 7,4 százalékkal emelkedne, a vágott dohányé 28 százalékkal nőne. A mostani ezer darabonként fix 9750 forintról és legalább ezer szálanként 18 080 forintról (az eladási ár 28,4 százalékáról) jövő júliusig fix 10 470 forintra, és legalább ezer szálanként 19 400 forintra nőtt volna (a százalékos szabály nem változna). A vágott dohány jövedéki adóját a törvényjavaslat a mostani kilónként 7860 forintról 10 060 forintra emelné.
A hétfőn született módosító javaslat a dohánytermékek jövedéki adóemelésére vonatkozó valamennyi passzust törölné a tervezetben. A benyújtó bizottság szerint "a stratégiai célokkal ellentétes" a törvényjavaslatnak ez a része. "A dohányfogyasztás mutatószámainak változása alapján a dohánytermékek adóztatásának szerkezeti átalakításában hosszú távú stratégia kialakítása szükséges. Cél, hogy az azonosan káros termékek azonos mértékben adózzanak. Ennek a gondolatnak a mentén a cigaretta és a fogyasztási dohány vegyes adójának értékarányos részét csökkenteni, mennyiségi alapú összetevőjét növelni, egyben adóterhelésüket közelíteni szükséges" – indokolják a javaslatot.
Az, hogy a tervezet ütközik a kormányzati stratégiai célokkal, azért különös indoklás, mert népegészségügyi hivatkozással épp most tervezik az egészségkárosító ételek megadóztatását. Az ősztől bevezetni tervezett chipsadó egyebek mellett a kakaóport, a 25 százalékosnál kisebb gyümölcstartalmú üdítőket és a levesporokat is egészségkárosítónak minősítené – miközben az egyébként is csökkenő áru dohánytermékek adóztatását nem tartja fontosnak.
A törvényjavaslat eredeti indokolása részben arra az uniós irányelvre hivatkozott, amely 2018-ra meghatározta a dohánytermékek minimális adótartalmát. Részben arra, hogy a dohánytermékek piacán „olyan átrendeződés ment végbe, és 2011 folyamán is olyan piaci folyamatok zajlanak, amelyek veszélyeztetik a költségvetési bevételek tervezett alakulását”. Az előterjesztő ezzel vélhetően a cigaretta árának csökkenéséhez vezető, egyre élesebb piaci versenyre utalt.
A módosítás a tervezett törvény más pontjait is átírná. Enyhítené az ingatlanvagyonnal rendelkező cégek részesedésének megszerzéséhez kapcsolódó illetékkötelezettséget, mondván "az a költségvetés számára érdemi bevételt nem eredményez, de az adózók adminisztrációs terheit jelentősen növeli". Egy másik pontban pontosítanák az offshore-jövedelmek hazaáramoltatásával kapcsolatos szabályokat azzal, hogy nevesítenék: az ilyen jövedelmek nem tartoznak az szja-törvény hatálya alá, ha a vagyont a jövő év végéig hazahozzák.
Az eredeti törvénytervezet kedvezményt ígér azoknak is, akik ez év végéig magyarországi rendszámmal látják el most még külföldi rendszámú autójukat. A kedvezményt a módosítás is megőrizné, de csak azok vehetnék igénybe, akiknek június 15-ét megelőzően már ilyen autójuk volt (hogy a hátralévő félévben ne lehessen azzal trükközni: megvesszük külföldön, majd féláron regadóztatjuk itthon az autót).