Index Vakbarát Hírportál

Tízmilliárdos árvíztározót épít közgépes konzorcium

2012. május 8., kedd 14:11 | aznap frissítve

Hétfőn kérdezték az Országgyűlésben Orbán Viktor kormányfőt a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Közgépről, és aznap jelent meg a Közbeszerzési Értesítőben, hogy a cég konzorciumi tagként két közbeszerzést is nyert. Árvíztározót építhet 11 milliárd forintért, de kapott egy kisebb, 30 milliós munkát is.

A Szamos-Kraszna-közi árvízszint csökkentő tározó terveinek elkészítésére és megvalósítására kiírt tenderen a Ke-Víz 21 Zrt., a Kötiviép’B Kft. és Közgép Zrt. alkotta konzorcium nyert – derül ki a Közbeszerzési Értesítő hétfői számából.

A hirdetmény szerint a szerződés összértéke 11 milliárd 298 millió 25 ezer forint. Az Országos Vízügyi Főigazgatóság az erről szóló szerződést április 20-án meg is kötötte a nyertesekkel. A nyertes konzorciumon kívül még az A-Híd Építő Zrt. adott be pályázatot.

A konzorcium tagja a Kötiviép'B Kft, amely a DPA Holdingon és az Euroaszfalton keresztül Dunai György érdekeltségébe tartozik. Dunainak számos útépítéssel foglalkozó cégben van érdekeltsége, az egyik korábbi cége, a Betonút neve a Kulcsár-ügyben is előkerült, millárdokat veszítettek a bróker ügyletein. A konzorciumban résztvevő Kötiviép'B kisebbségi tulajdonosa a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt., és azon keresztül a magyar állam, illetve egy szolnoki cég, az R+5 Építőipari Kft. A hirdetményből kiderül: a tározó építésébe alvállalkozóként bevonják a Békés Drén Kft.-t, amellyel az egyforintos elírás miatt elbukott kondorosi tenderen is együtt indult a Közgép, illetve a főleg útépítésekről írt Colas Hungária Zrt.-t.

A beruházás része a Tisza szabályzásáról szóló Vásárhelyi-tervnek, amelyet még 2003-ban fogadtak el. A programban többek között vidékfejlesztés, infrastrukturális fejlesztés, illetve tározók építése is szerepel. Ennek részeként a tiszaroffi és a cigándi tározó már elkészült. A Hanyi-Tiszasüly és a nagykunsági tározó várhatóan jövőre készül el. A beregi tározóra jelenleg még nincs kivitelező, a Szamos-Kraszna közi 31 hónap múlva készülhet el.

A Közbeszerzési Értesítő hétfői száma szerint egy másik tenderen is eredményes volt a Közgép, az A-Híd nevű céggel alkotott konzorciuma elnyert egy, a 41. számú főúton található vásárosnaményi Tisza-híd építéséhez kapcsolódó kisebb közbeszerzést. A cégek a hídnál egy úgynevezett ellenőrző helyet alakítanak ki 29,9 millió forintért. A konzorciummal a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. kötött szerződést április 18-án. Azon a pályázaton nem volt más induló.

Kecsketenyésztésbe fogott Simicska

Mezőgazdasági vállalkozásba kezdett feleségével együtt Simicska Lajos – írta az Origó. A Bakonyban fekvő Hárskútról elnevezett cég fő tevékenységeként a juh- és kecsketenyésztést jelölte meg. A Hárskúti Mezőgazdasági Zrt. nem újonnan alapított társaság, hanem egy korábban Reklámegyesülés nevet viselő kommunikációs cég átalakítása nyomán jött létre. Cégbírósági iratok szerint idén, a Reklámegyesülés március 12-i közgyűlésén vásárolta meg a cég részvényeit Simicska és felesége, majd egyből döntöttek is arról, hogy a társaságot átnevezik Hárskúti Mezőgazdasági Zrt.-vé. A cég irataiban addig megjelölt fő tevékenységet "üzletviteli tanácsadás"-ról átírták "juh-, kecsketenyésztés"-re.

A Népszabadság által áprilisban ismertetett dokumentum szerint a Közgép Zrt. nevű építőipari vállalat tulajdonosa Simicska Lajos. A lap szerint az erről szóló nyilatkozatot a cég vezérigazgatója tette, az új közbeszerzési törvény szerint, ha egy vállalat részt akar venni egy közbeszerzési eljáráson, akkor nyilatkoznia kell a tulajdonosai kilétéről. Bár az Origó korábbi cikkeiből is sejteni lehetett, ki áll a cég mögött, így lehullt a lepel a tulajdonosait évek óta rejtegető cégről.

Simicska Lajost a Fidesz egyik legbefolyásosabb háttéremberének tartják, korábban a Fidesz gazdasági igazgatója, majd az első Orbán-kormány idején az adóhivatal elnöke volt. Simicskával szoros üzleti kapcsolatban áll Nyerges Zsolt szolnoki üzletember, aki a Közgép elnöke. A 2010-es kormányváltáskor pedig a Közgép több korábbi tisztviselője is magas állami pozícióba került.

A cég árbevétele évről évre nő, tavaly már 56 milliárd forint fölött volt, az adózott eredmény 2,9 milliárdra nőtt, amit osztalékként kifizettek a tulajdonosoknak.

A Magyar Narancs januári összeállítása szerint a Közgép, illetve a közgépes konzorciumok a 2010-es kormányváltástól a múlt év végéig több mint 200 milliárd forint értékben nyertek közbeszerzési tendereken. Emellett a Magyar Fejlesztési Bank tájékoztatása szerint a cég kapott egy 34 milliárdos MFB-hitelkeretet is. A Közgép önállóan, illetve vezetett konzorciumok részeként többek infrastruktúrafejlesztésekre kiírt pályázatokon győzött. Az egyik legjelentősebb például a Szajol és Püspökladány közötti vonalszakasz felújítása, a beruházás teljes összege bruttó 161 milliárd forint.

Karácsony Gergely LMP-s képviselő hétfőn a Közgépre és Simicska Lajosra utalva az oligarchákról kérdezte a parlamentben Orbán Viktor kormányfőt. Orbán válaszában azt mondta: definíciója szerint oligarcha az, aki gazdasági hatalma mellé politikai hatalmat is próbál szerezni, például egy párt elnöke lesz, vagy miniszterelnök. Orbán nevek említése nélkül azt mondta: Magyarországon ma nagytőkések vannak, nagytőkésekre pedig szükség van. „Ha ön a magyar tőke ellen beszél, labancpolitikát folytat, amit én elutasítok” – válaszolta.

Vona Gábor, a Jobbik elnöke keddi sajtótájékoztatóján közölte: parlamenti vizsgálóbizottság felállítását kezdeményezik a Simicska és Nyerges körüli, valamint a Fidesz-kormány mögött álló cégbirodalom állami megrendelései miatt. Vona azt mondta: Orbán hétfőn a parlamentben nem oszlatta el a felmerült gyanút az állami megrendelések törvénytelenségeivel kapcsolatban. A pártelnök szerint a vizsgálóbizottság célja lenne, hogy kivizsgálja az elmúlt két év kétes ügyeit, illetve megelőzze, hogy a következő évben ne folytatódhasson ez a tevékenység. A bizottság felállításához 78 képviselő aláírása szükséges. Vona szerint "furcsa lenne, ha az ellenzéki pártok nem támogatnák ezt a kezdeményezést".

Rovatok