Index Vakbarát Hírportál

Csak a vásárlók 6 százalékának számít a karácsonyi ajándék minősége

2021.11.30. 13:34

A blogról

A bejegyzések a szerzők személyes véleményét, nem a cégek álláspontját tükrözik, és semmilyen formában nem minősülnek befektetési ajánlatnak.
Meglepően sokat költ egy átlagos vásárló ajándékokra, és csak kevesen tartják szem előtt a termék minőségét. Még mindig kevesen vannak azok, akik kizárólag online veszik meg a karácsonyi ajándékokat, viszont már több olyan vásárló van, aki a kártyást fizetést részesíti előnyben a készpénzzel szemben.

A magyarok több mint 37 százaléka már a karácsonyi kínálat megjelenésétől elkezdi a vásárlást, ami meglehetősen korainak tűnik, tekintve, hogy számos kereskedelmi hálózat már szeptember végén kipakolja a polcokra a karácsonyi termékeket – derül ki az Offerista felméréséből. A vásárlók 12 százaléka már a novemberi Black Friday akciók során is a karácsonyra készült, ám mintegy 7 százalék az ünnep előtti utolsó héten indul last minute túrára.

A válaszadók 62 százalékának a vásárláskor az ár-érték arány a lefontosabb, és 66 százalékuk tervezi, hogy nagyjából ugyanannyit fog költeni, mint tavaly. Ebből kitűnik, hogy a pandémiás nehezítő körülmények ellenére sem hajlandók lemondani a „gazdag Jézuska” gyakorlatról. Közel 19 százalék azonban az akciókra hajt, tehát a legfőbb szempont, hogy kedvezményes áron tudja megvásárolni a kiszemelt terméket. Nagyon kevés olyan ajándékozó van, aki a legjobb minőséget tartja szem előtt, mindössze 6,3 százalék mondta azt, hogy az ár nem számít, a piacon kapható legjobb terméket keresi.

A felmérésben résztvevők 49 százaléka online áruházakban és plázákban – tehát offline boltokban – egyaránt nézelődik, ha ajándékokat venne. Ehhez képest rendkívül kevés, csak 5,9 százalék vásárol kizárólag online felületeken, közel 45 százalék viszont csak fizikai értékesítő helyeken, azaz áruházakban szerzi be az ajándékokat.

Irdatlan összeget költünk ajándékokra, és már legtöbbször kártyával fizetünk

A felmérés során arról is megkérdezték a résztvevőket, hogy mennyi pénz megy el ajándékokra. Eszerint a legtöbben – 39 százalék – 35 és 75 ezer forint közötti összeget szánnak szeretteikre, a második legnépesebb csoport – 36,6 százalék – 35 ezer alatt költ. A válaszadók 14 százaléka 75-110 ezer közötti összeget költ, ha meglepetésekről van szó, 5,6 százalék akár 150 ezerig is elmegy, 4,6 százaléknak pedig a határ a csillagos ég.

Alapvetően jó hírnek számít, hogy a résztvevők hajszálnyi többsége – 50,15 százalék – nyilatkozott úgy, hogy kizárólag kártyás fizetéssel bonyolítja vásárlásait, 49,45 százalék pedig mindenképpenragaszkodik a készpénzhez. A felmérés szerint egészen elenyésző, mindössze 0,4 százalékot tesz ki az a csoport, aki pedig részletfizetéssel, hitellel oldja meg az ajándékozást. A fentiek fényében igen érdekes, hogy a bankok jelenleg komoly reményeket fűznek ahhoz, hogy a 2019-es adatokhoz képest a személyi hitel piacról szeptember végéig hiányzó 80 milliárd forintnyi kihelyezést az év végén hozzák be. Pedig ez is közrejátszik abban, hogy az MNB kamatemelését egyelőre csak a lakáshiteleknél követték le a bankok, a személyi kölcsönöknél alig érződik egyelőre a drágulás.

A ruházat és a gyerekjátékok a legkelendőbbek

Nézzük, hogy a magyar ajándékozók milyen termékekkel ajándékozzák meg egymást leginkább, tehát melyek a legnépszerűbb kategóriák.

Egy hajszállal végzett az első helyen a gyerekjátékok kategória (46,45 százalék), úgy tűnik első sorban a gyerekekre koncentrálnak az ajándékozás során. A második legnépszerűbb ajándék a ruházat, cipő, kiegészítők kategória (45,95 százalék), majd a könyvek és társasjátékok csoportja következik (42,56 százalék). Jól viszik még a kozmetikumokat-parfümöket (38,66 százalék), és az áruházakban tapasztalt szokásos karácsonyi őrülethez képest meglepően csak 12,19 százalék ajándékoz okostelefont, tabletet, laptopot szeretteinek.

Összefoglalva tehát, egy tipikus magyar ajándékozó karácsonykor játékot és ruhát vesz, akár már október elején elkezd nézelődni, az ár-érték arányt tartja legfontosabbnak, online és offline is szívesen vásárol, és jellemzően 35-75 ezer forint között költ, melyet bankkártyás fizetéssel rendez.



Rovatok