A járvány alatt fedezték fel a magyarok igazán az internetet
További Pénz beszél cikkek
- Történelmi lehetőség: így szerezhet részesedést egy magyar bankban
- Nagy Mártonék történelmi megállapodásról beszélnek, így nézhet ki a magyar álomfizetés
- Az uniós tanács jóváhagyta az EU 2025-ös költségvetését
- Trump győzelme után a piacok euforikus állapotba kerültek, mégis érdemes volt kivárni
- Húsz éve nem térül meg a világ egyik legerősebb márkájának felvásárlása
A blogról
A 2021-es felmérést megelőző 12 hónapban az Európai Unióban a 16 és 74 év közöttiek 90 százaléka használta az internetet, 74 százalékuk személyes használatra vásárolt vagy rendelt árut, illetve szolgáltatást. Az online vásárlások száma 1 százalékponttal nőtt 2020-hoz képest (az internetezők 73 százaléka), 2016-hoz képest pedig 11 százalékponttal (63 százalék).
A legmagasabb arányt Hollandiában (94 százalék), Dániában (92 százalék) és Svédországban (89 százalék) regisztrálták, ezekben az országokban vásárolnak a legtöbben a netezők közül. Ezzel szemben Romániában és Bulgáriában meglehetősen kevesen – előbbiben csak 44, utóbbiban pedig 42 százalék – rendelnek az internetről.
A magyarok rákaptak az internetre
Az elmúlt öt évben az internetezők körében
- a legnagyobb növekedést Csehországban (+27 százalék),
- Szlovéniában, Magyarországon és Romániában (mindegyik +26 százalék),
- valamint Horvátországban és Litvániában (mindkettő +25 százalék) regisztrálták.
Magyarország tehát a második legnagyobb növekedést produkálta az egész unióban.
A 2016-os 48 százalék után tavaly már a hazai lakosság 74 százaléka vásárolt az interneten.
Az internetes és csomagküldő kereskedelem felpörgését látványosan igazolja a hazai statisztika is. Az online értékesítés éves forgalma tavalyelőtt lépte túl először az ezermilliárd forintot, 2021-ben pedig jócskán 1300 milliárd forint fölé nőtt. A legutóbbi december a legerősebb havi adatot hozta 148 milliárd forinttal, a megelőző hónap 147 milliárdos csúcsát adva át ezzel a múltnak – derül ki az ITM közleményéből.
Ruhát és ételt veszünk a legtöbben
A felmérést megelőző 3 hónapban a leggyakoribb online áruvásárlások a következőképpen alakultak:
- ruhák, cipők, kiegészítők (az online vásárlók 68 százaléka rendelt),
- éttermek, gyorséttermi láncok és vendéglátó szolgáltatók (31 százaléka),
- bútorok, lakberendezési kiegészítők, kertészeti termékek (29 százaléka),
- kozmetikai, szépség- vagy wellnesstermékek (27 százaléka),
- könyvek, folyóiratok, illetve újságok (25 százaléka),
- sportszerek (a sportruházat kivételével) (24 százalékuk rendelt),
- számítógépek, táblagépek, mobiltelefonok vagy azok tartozékai (23 százaléka),
- gyermekjátékok vagy gyermekápolási cikkek (20 százaléka).
Az ITM felhívja a vásárlók figyelmét, hogy külföldi rendeléskor érdemes fontolóra venni, hogy a termék kedvező vételára és a kiszállítási költség együtt is olcsóbb-e a hazai beszerzésnél. Könnyen előfordulhat, hogy a szükség szerinti visszapostázás többe kerül, mint amennyit magáért az árucikkért fizettünk. Magyarországon a sávos jótállás bevezetésével az eladási ártól függően akár két-három év jótállás vonatkozhat a drágább termékekre. Az ár mellett ezt a szempontot is érdemes figyelembe venni, mielőtt külföldi webshop mellett döntenénk a hazai vásárlással szemben.