Óriási a szakadék az F1-pilóták fizetése között
További Pénz beszél cikkek
- A Századvég teljesen mást vár jövőre a magyar gazdaságban, mint a kormány
- Szintet léphetnek a vállalkozások a digitalizáció terén – itt a DIMOP Plusz hitelprogram
- Hasít a bitcoin, Donald Trump másfélszeres árfolyamra repítette a kriptovalutát
- Lesújtott a központi bank, 51 millió forintos bírságot kapott a Groupama Biztosító
- Módosította a kormány a SZÉP-kártya felhasználását
A blogról
A legtöbb F1-es pilóta minden szezonban dollármilliókat keres, miközben bejárják a világot, hogy a rajongókat szórakoztassák. Az olyanok bajnokok, mint Lewis Hamilton és Max Verstappen, kanyarokkal előzik a fizetési ranglistán a rajtrács végén tanyázókat.
Gyakorlatilag a komplett tavalyi szezont egy flúgos futamként jellemezhetjük, ennek következtében rengeteg – főleg szabálybéli – változást hoz a 2022-es idény. A csapatoknál azonban nem történt túl nagy mozgás, így a tavalyi és az idei fizetések közötti ingadozás viszonylag kicsi.
Jelenleg a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton a legjobban fizetett pilóta az F1-ben évi 50 millió dollárra becsült fizetésével, őt érte most utol Max Verstappen, aki frissen kötött szerződése értelmében körülbelül ugyanannyit keres, mint a Mercedes pilótája.
Az egyik legnagyobb váltás Valtteri Bottas nevéhez fűződik, aki a Mercedestől az Alfa Romeóhoz igazolt, s ugyanannyit, 10 millió dollárt fog keresni, mint 2021-ben. George Russell ült Bottas helyére, az ex-williamses fiatal éves fizetése Toto Wolff istállójában évi 5 millió dollárra ugrott fel.
Norrisnak kinyílt a pénzeszsák
Érdekes, hogy Verstappen csapattársa, Sergio Pérez még a 10 millió dolláros küszöböt sem éri el (mindössze 8 milliót keres), pedig tavaly a nagy fináléban mindent megtett, hogy a hollandot bajnoki címhez segítse. Ehhez képest olyan pilóták előzik meg a fizetési rangsorban Pérezt, mint Lance Stroll (10 millió), aki karrierje során mindössze 3 dobogóval és egy pole pozícióval büszkélkedhet, de Pérez előtt van Ricciardo (15 millió), Sainz (10 millió) és Leclerc (12 millió) is.
Jól keres azonban a két veterán bajnok, a visszatérő Fernando Alonso az Alpine-nál 20 millió dollárt, míg Sebastian Vettel az Aston Martinnál 15 milliót tehet zsebre. A két közönségkedvenc viszont még együtt sem keres annyit, mint Hamilton egymaga.
Nagyot szakít viszont a McLaren üdvöskéje: Lando Norris tavaly kötött új szerződést, s ennek alapján évente körülbelül 20 millió dollárt vihet haza.
csapat / versenyző | millió dollár |
Alfa Romeo Racing | |
Valtteri Bottas | 10 |
Guanyu Zhou | 1 |
Alpine | |
Fernando Alonso | 20 |
Esteban Ocon | 5 |
Aston Martin | |
Sebastian Vettel | 15 |
Lance Stroll | 10 |
Haas | |
Kevin Magnussen | 6 |
Mick Schumacher | 1 |
McLaren | |
Lando Norris | 20 |
Daniel Ricciardo | 15 |
Mercedes | |
Lewis Hamilton | 50 |
George Russel | 5 |
Red Bull | |
Max Verstappen | 50 |
Sergio Pérez | 8 |
Williams | |
Alexander Albon | 2 |
Nicolas Latifi | 1 |
Alpha Tauri | |
Pierre Gasley | 5 |
Yuki Tsunoda | 0,75 |
Ferrari | |
Charles Leclerc | 12 |
Carlos Sainz | 10 |
Nem mindenki lubickol a pénzben
Míg az élcsapatoknál és a top pilótáknál őrült összegeket látunk, addig vannak olyan versenyzők is, akik nem, vagy épphogy csak elérik az 1 milliós határt. Az Alpha Tauri japánja, Yuki Tsunoda keresi a legkevesebb pénzt a száguldó cirkuszban, mindössze 750 ezer dollárt fizet neki a kettes számú Honda-csapat.
A Williamsnél Latifi, a Haasnál Michael Schumacher fia, Mick, és az Alfa Romeo kínai újonca, Guanyu Zhou 1 milliót visz haza évente. Latifi és a „kis Schumi” esete azért is érdekes, mert a 2022-es szezonra mindketten új, visszatérő csapattársat kaptak: a Williams Alexander Albont, míg a Haas Kevin Magnussent reaktiválta – előbbi 2, míg utóbbi 6 millió dolláros éves szerződéssel ül be újra az F1-be.
Steiner: sokan érdeklődnek a Haas iránt
A Haasnál Kevin Magnussen gyakorlatilag az utolsó pillanatban került a fedélzetre, Günther Steiner csapata az orosz–ukrán háború miatt ugyanis megvált orosz pilótájától, Nikita Mazepintől. Ennél nagyobb gondot jelent, hogy Mazepin édesapja is kikerült a képből: az orosz műtrágya-cégtulajdonos volt az istálló főszponzora, az Uralkali nagyon komoly összeggel támogatta a csapatot.
Steiner szerint azonban nincs őrült gond, nyilatkozatából kiderült, hogy nagyon sokan érdeklődnek a Haas iránt, s bár későn kezdtek el tárgyalni, minden bizonnyal megoldódik a helyzetük. Hozzátette, hogy bár amerikai csapatról lévén szó, nem könnyű az Egyesült Államokban F1-szponzort szerezni, de ez nemcsak erre a szériára vonatkozik, a NASCAR-nál is vannak ilyen problémák.
Vékonyabb a pénztárca
2021-ben bevezették, idén pedig tovább kurtították a költségvetési plafont. 2022-ben 145-ről 140 millió dollárra csökkentették a csapatok éves költségvetését, ebből a pénzből lehet idén gazdálkodni, a FIA fejesei pedig vasszigorral ellenőrzik a költségeket.
Ebbe a büdzsébe azonban nem tartozik bele a pilóták bére, a három legtöbbet kereső dolgozó fizetése és a marketingköltségek. Örülnek is ennek a csapatok, hiszen az új fejlesztések miatt sok műszaki hibára, balesetre számítanak, így egészen biztos, hogy az említett kivételeken felül bőven lesz mire költeni idén.