Vegyesen alakult kedden a vezető nyugat-európai tőzsdéken, mert ugyan jelentős árfolyameséseket szenvedtek el a gyógyszeripari részvények egy kedvezőtlen ágazati elemzés okán, és az autóipari cégeknek sem ment jól a részvénypiacokon, addig a pénzügyi részvények kezdik visszanyerni erejüket és az energiaipariak néhány kivételtől eltekintve is jól teljesítettek. Mindezek "eredőjeként" a FTSEurofirst 300 index 0,3 százalékkal fel tudott kapaszkodni a nap végére 831,25 pontig, de nap közben ennél járt magasabban is.
A pénzügyi papírokat a Fed újabb monstre sok száz milliárdos pénzintézeti (ez alkalommal főleg a jelzáloghitelezőket segítő) mentőcsomagja öntött még lelkesedést a részvénypiacokba. A dollár ettől gyengült, az euró 1,2946 dollárig ment fel tőzsdezárás idejére.
A londoni tőzsde FTSE-100 mutatója 4150,31 ponton, hétfői záró értéke alatt 0,06 százalékkal zárt. Jelentős súlyú részvények drágultak, így többek között a BHP Billiton bányaipari nagyvállalaté (+7,24 százalék) és a Barclays Bank részvénye(+14 százalék). Előbbi ejtette vételi tervét a Rio Tinto bányavállalat megszerzésére, utóbbi feje felől pedig elhárult a monstre bányavállalati ügylet finanszírozói szerepvállalásának réme (65 milliárd font értékű ügylet lett volna a bányavállalati frigy). A Rio Tinto árfolyama a hírtől 36,7 százalékoz zuhant.
Frankfurtban nyereséggel zárt a DAX-30, de mindössze 0,13 százalékossal, miáltal az index 4560,42 pontig ment fel. Nagyobb nyereségét a Volkswagen részvény 22,7 százalékos árfolyamzuhanása akadályozta meg; az autóipari papír árfolyama az utóbbi időkben alaposan felszökött a Porsche miatt, most mindkét vállalat jelezte, hogy nehézségekre számít. A pénzügyi részvények vegyesen zártak, a nap nyertese a Hypo Real Estate (+9,2) és az Infineon (+7,8) lett.
A CAC 40 vezető párizsi tőzsdeindex 1,18 százalékkal erősödött, egy jelentés megfogalmazása szerint elsősorban azért, mert a francia gazdaság mégiscsak relatíve jól teljesít, ha az amerikai - az idei harmadik negyedben - visszaesett. A CAC 3209,56 ponton zárt. (MTI)
A Fidesz a hétfői parlamenti szavazáson támogatni fogja az úgynevezett bankmentő csomagot; egy felelős ellenzéki párt számára most az első és legfontosabb dolog a tűzoltás, azért hogy a válság ne terjedjen szét a gazdaságban, mondta Varga Mihály a Fidesz évadzáró választmányi ülésén, szombaton Budapesten.
A Fidesz alelnöke közölte, hogy ezért támogatták a banki stabilitásért tett kormányzati lépéseket, a bankbetétekre adott garanciát és a banki limit felemelését.
Megjegyezte, hogy 2010 vége felé, amikor a világ elindul kifelé a válságból, Magyarországnak is el kell indulnia felfelé. Ezért javasolta a Fidesz az adócsökkentést, a gazdaságfejlesztési program elindítását és az állami kiadások visszafogását. (MTI)
A Rockwool Hungária Kft. december 19-én bezárja a Veszprém megyei Gógánfa községben tíz év óta működtetett szigetelőanyag-gyárát, így 116 dolgozónak felmondtak, írta szombati számában Veszprém megye napilapja, a Napló.
A lap tudósítása szerint a Rockwool a közeli Tapolcán is üzemeltet egy gyárat, amelyet az elmúlt években több mint 10 millió eurós ráfordítással modernizált, és bővítette a kapacitását is, így az elavult technológiájú gógánfai üzem szükségtelenné vált.
Utal az újság arra is, hogy a cég nemrég avatott egy új gyárat Horvátországban.
Gógánfáról 40 dolgozót átirányítanak a tapolcai üzembe, de 116 embert elbocsátanak. A cikk szerint nem kizárólagosan a gazdasági válság az oka a gyárbezárásnak, de "katalizátor szerepe" mindenképpen volt. (MTI)
Bezárja kanadai üzemeinek többségét a három nagy amerikai autócég januárban - jelentette be pénteken a Kanadai Autógyártó Munkások (CAW) szakszervezetének vezetője. A General Motors, a Ford és a Chrysler összeszerelő üzemeinek nagy részét leállítják, mert jelentős visszaesés tapasztalható az eladásokban a világgazdasági válság miatt - fogalmazott Ken Lewenza.
A CAW a kanadai kormányhoz fordul pénzügyi segítségért: a döntés szerintük hárommillió ember állását veszélyezteti, és közösségek széthullásához vezethet. Lewenza szerint a kanadai kormánynak mentőcsomagot kellenet nyújtania az autóiparnak, amely a várható amerikai segítséggel együtt megmentheti az ágazatot. (FH)