A főbb orosz tőzsdéken az árfolyamok már délelőtt kétszámjegyű eséseket szenvedtek el, ezért a Moszkvai Bankközi Valutatőzsdét (MICEX) és a devizalapú Orosz Kereskedelmi Rendszert (RTS) keddig, illetve további intézkedésig bezárták. Az RTS 17:05-ig működött, a nap folyamán a mutatója 13,68 százalékkal 549,33 pontra zuhant. Pénteken a legtöbbet az állami Sberbank részvényei vesztettek értékükből: az RTS-tőzsdén 22,6 százalékot, a MICEX-en 22,8 százalékot, és nagyot esett a VTB bank, a Gazprom, a Gasprom Neft, a LUKOIL, a Norilsk Nickel, a Rostelecom, a Rosneft, a Surgutneft és több más kőolajipari konszern részvénye is.
A szakértők szerint egy hosszabb tőzsdei szünet kedvező hatással járhat, de csak ha az újranyitásig hathatós intézkedések születnek: ha pénz áramlik a rendszerbe, átstrukturálást hajtanak végre, vagy új szabályozást vezetnek be. Ebben az esetben lehet értelme a szünetnek, "mivel ismeretes, hogy a mozdonyt menet közben nem lehet szerelni", vélekedett pénteken egybehangzóan Roman Gorjunov, az RTS és Alekszej Ribnyikov, a MICEX vezérigazgatója. (MTI)
Szerdán is veszteséggel zártak a nagy nyugat-európai részvénytőzsdék vezetői indexei, ez alkalommal azonban nem zömmel a pénzügyi, hanem az olajipari részvények is lehúzták a tőzsdemutatókat és nem utolsó sorban a legmegbízhatóbb részvények FTSEurofirst 300 indexét, amely 0,9 százalékkal 767,23 pontra esett.
Londonban a FTSE-100 vesztesége 0,77 százalék lett, a mutató 4059,88 ponton végzett. A BP Amoco olajipari részvény 2,5 százalékkal lett olcsóbb, a Shellé 2,7 százalékkal. A pénzügyi részvények közül a Barclays Bank lett nagy vesztes 9,3 százalékos árfolyameséssel. A kedden több mint 60 százalékkal olcsóbbodott Royal Bank of Scotland banki papír most 21,4 százalékos emelkedéssel korrigált.
Frankfurtban a DAX-30 mutató 4261,15 pontig jutott, keddhez képest fél százalékkal emelkedett, elsősorban a Metro részvény 5,6 százalékos drágulásának köszönhetően. A Deutsche Bank árfolyama 3,9 százalékkal emelkedett. A párizsi CAC-40 index 0,67 százalékkal esett 2905,57 pontra. (MTI)
Rövidített munkaidőt vezetnek be a Volkswagen valamennyi németországi gyárában február 23. és 27. között. Németország legnagyobb autóipari csoportját sok más autógyártóval ellentétben eddig még nem nagyon érintette a globális válság, eltekintve a karácsonykor elrendelt kisebb leállástól.
A tervek szerint a németországi VW-gyárak 92 ezer dolgozójából 61 ezer fog rövidített munkaidőben dolgozni. A dolgozóknak nem kell fizetésük csökkenésétől tartani, mert a rövidített munkaidőre is teljes bérüket kapják, csak a pótlékoknál lesz veszteségük. Korábban a Daimler és a BMW jelezte rövidített munkaidő bevezetését. (MTI)
Bajnai Gordon nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter az Autóipari Versenyképességi Munkacsoport ülése utáni sajtótájékoztatón azt mondta az autóipari szakemberek felvetésére, miszerint a kormány azzal is ösztönözhetné a késztermékek vásárlását, hogy eltörli a regisztrációs adót, a miniszter kijelentette: megvizsgálják ezt a lehetőséget, de ez mindenképpen csak úgy képzelhető el, hogy ha az adókiesést más forrásból kompenzálni lehet.
A szerda délutáni munkacsoport tagjai üdvözölték azt a pályázati lehetőséget, amelynek eredményeként a csökkentett munkaidőben foglalkoztatott alkalmazottak bérének és járulékainak egy részét megtéríti az állam. Erre jelenleg 16 milliárd forint áll rendelkezésre nemzeti forrásból, és további 50 milliárd csoportosítható át az uniós forrásokból, amennyiben arra áldását adja Brüsszel is, mondta a miniszter. (MTI)