Index Vakbarát Hírportál

2014-ig teljes a sötétség

2012. szeptember 18., kedd 13:38 | aznap frissítve

Sötét képet festett az olasz és európai autópiacról Sergio Marchionne, a Fiat-Chrysler ügyvezető igazgatója, aki a La Repubblica hétfői számában válaszolt az olasz kormány, szakszervezetek és vállalkozók részéről őt ért vádakra.

A hatvanas évek szintjén

„A Fiat Olaszországban marad és a külföldön termelt bevétellel finanszírozza magát, de 2014-ig teljes sötétség fedi a piacot” – mondta Sergio Marchionne a La Repubblica olasz napilapnak adott interjúban. Hozzátette, hogy az olasz autópiac „precedens nélküli szakadékba zuhant, a hatvanas évek szintjére. Az európai autópiac is egy év alatt kétmillió járművet veszített”.

Adatokkal válaszolt Marchionne az Olaszországban ellene irányuló támadásokra. A kritikákat az a korábbi bejelentése váltotta ki, miszerint a Fiat eláll a 2010-ben ígért Fabbrica Italia beruházási projekttől. A szakszervezetek és a munkaügyi miniszter is azonnali tisztázást sürgetett Marchionnétól.

A 20 milliárd eurós Fabbrica Italia hatmillió Fiat-autó gyártásával számolt az egész világon, 1,5 millióval az olasz gyárakban. „Ez két évvel ezelőtt volt. Azóta minden megváltozott. A jelenlegi válságban egy euró befektetés is veszteséget hoz. A Fiat idén Európában 700 millió eurót veszít, ezt az Egyesült Államokban és a fejlődő világban előteremtett 3,5 milliárddal kompenzáljuk” – mondta Marchionne. A menedzser hangsúlyozta, hogy Fiat hazájában is befektet: 1 milliárd eurót fordított a Maserati gyártására, 800 milliót az új Pandára.

„A Fiat autók csúnyák és évtizedeken át állami segítséggel gyártották őket, Agnelliék most nyúljanak a zsebükbe az olasz gyárak bezárása helyett” – hangoztatta a cipőgyáros Diego Della Valle, aki ravasznak nevezte Marchionnét és zöldfülűnek John Elkannt, a Fiat elnökét. „Cipőt gyártani könnyebb mint autót és mostanában mindenki autószakértőnek hiszi magát” – reagált Marchionne.

Az olasz sajtó megjegyezte, hogy a Fiathoz 2003-ban érkezett Marchionne a csoport globalizációjával ezidáig megmentette Fiatot, de idén szeptember-októberben, egy kivételével, a Fiat olaszországi üzemeiben akadozik a termelés, és a több mint 23 ezer munkás többsége csökkentett fizetést kap.

Rosszak a számok

Az európai autógyártók szövetségének (ACEA) kedden közzétett kimutatása is okot ad az aggodalomra: eszerint augusztusban sorban már a tizenegyedik hónapban zsugorodott az európai autópiac. Az adatok szerint augusztusban az egy évvel korábbinál 8,9 százalékkal kevesebb, összesen 688 ezer új kocsit helyeztek forgalomba, a júliusi 7,8 százalékos visszaesést követően. Idén januárban még majdnem egymillió autó kapott rendszámot az Európai Unióban.

Nemcsak az olaszországi autógyártás közelít a válsághoz: mint az Index nemrég megírta, a nem felső vagy felső középkategóriás autókat gyártó cégek többsége nagyon nehéz piaci helyzetben van a csökkenő európai értékesítések miatt. Magyarországot ez egyelőre a Suzuki-gyár romló helyzete miatt érinti súlyosan – az esztergomi üzem az év utolsó két hónapjában egy műszakban termel csak, és a tervezett 170 ezer helyett csak nagyjából 155 ezer autót gyárt idén –, de az Opel-átstrukturálás hatásai a szentgotthárdi üzem termelését is visszavethetik. A prémium kategóriás győri Audi- és kecskeméti Mercedes-üzemet viszont egyelőre nem érinti a válság.

Rovatok