A bringás balesetek 20 százaléka kerékpársávban történik, mégpedig így
Ötből egy kerékpárbaleset a biciklisávban történik – derül ki egy felmérésből, amit az ausztráliai Monash University kutatói végeztek. Két melbourne-i kórházban olyan sérülteket kérdeztek meg, akik legalább egy éjszakát töltöttek benn bringabaleset miatt. Nem száguldozó fiatalokról van csak szó, az átlagéletkor 44 év volt.
A kerékpársávban történt ütközések felénél egymással szemben haladt a kerékpár és az autó, harmadában egy irányban. Aztán a kocsi egyszer csak bekanyarodott és bang. (A Sidney Morning Herald ábráján természetesen fordítva voltak az irányok, mert Ausztráliában balos a közlekedés, de a közérthetőség kedvéért megfordítottuk).
A kutatók szerint a felmérés eredménye nem jelenti azt, hogy a kerékpársávok nem biztonságosak. Mivel egyre több van belőlük, egyre nagyobb arányban történnek balesetek is rajtuk. Ezzel együtt még mindig biztonságosabb, ha van egy úton kerékpársáv, mintha nincs semmilyen jelzés. Viszont fontos jelzésnek tartják, hogy ott sem kerékpározhatunk kockázat nélkül.
A kutatást végző egyik szakértő szerint az elkülönített kerékpárút lenne a legjobb megoldás, mint amilyen a St. Kilda roadon épült nem rég. Korábban amúgy ott is épp olyan volt, mint nálunk az Andrássyn: a kivágódó kocsiajtók szedték le sorra a bringásokat.
Bizonyos esetekben akár igaza is lehet persze, haladni tényleg biztonságosabb az elkülönített bringaúton, de szerintem épp a fenti szituációkban sokkal veszélyesebbek: a bekanyarodó autóvezető még kevésbé veszi észre a bringást, mint amikor a mellette levő sávban halad.
Még többet olvasnál a bringás fejlesztésekről? Kövesd a Kerékagyat a Facebookon!
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.