- Kerékagy
- fehérvári út
- kresz
- kreszprofesszor
- közlekedésbiztonság
- kerékpársáv
- közlekedési tábla
- budapest
- xi. ker
Közútkezelő: elnézést, elrontottuk a táblákat
Elismerték a hibákat a Fehérvári úton, azt ígérik, javítják
Pető Attila autós oktatóként járja Budapest és az ország útjait és amikor zagyva útfelfestéseket, táblázásokat vagy veszélyes kereszteződéseket lát, készít néhány képet. Felfedezéseiből már több cikket is írt a Kerékagyra. Legutóbb január 6-án, amikor a budapesti Fehérvári út frissen kialakított kerékpársávjainak hibáiról írt. A cikk nyomán biztató levelet kaptunk az útjelzésekért felelős Budapest Közút Zrt.-től. Íme:
"Az útfelújítási munka átadás átvétele folyamatban van, a kivitelező még december hónapban (amikor még kedvezőbb időjárás volt) alakította ki a forgalmi rendet, útburkolati jeleket létesített és jelzőtáblákat helyezett ki. Az átépített útvonalon végig kialakítottunk kerékpárosok közlekedését segítő infrastruktúrát, alapesetben (amennyiben az útpálya szélességek lehetővé tették) kerékpársávot, egyéb helyeken pedig nyitott kerékpársávot. Nyitott kerékpársávot tehát csak olyan helyen alkalmaztunk, ahol nem volt elegendő hely a forgalmi sávok mellett hagyományos sávon végigvezetni a kerékpárosokat.
A kivitelezés során a szerző által leírt helyszíneken valóban tévesek a jelzések (jelzőtáblákon sárga és fehér színek, folytonos és szaggatott vonalak felcserélése), erre felhívtuk a kivitelező figyelmét, aki a hibákat a következő napokban javítani fogja. A jelenlegi forgalmi rend balesetveszélyt nem jelent a módosítások elvégzéséig sem.
Az Andor utca előtt elhelyezett jelzőtábla álláspontunk szerint zavart nem okoz a járművezetőknek, hiszen a kereszteződésben pont ez a forgalmi rend fogadja a járművezetőt. Minden ettől eltérő megoldás azonban bizonytalanságot eredményezhetne.
A cikk írójának igaza van abban, hogy a nyitott kerékpársáv sokak számára újdonság, kevesen ismerik és alkalmazzák az ezzel kapcsolatos szabályokat, így ezúton is köszönjük, hogy a cikkben ez részletesebben ki lett fejtve. Szükségesnek tartjuk a legfőbb, a közlekedők által legtöbbször hibásan alkalmazott szabályainak összefoglalását.
Legfőbb különbség a kerékpársáv és a nyitott kerékpársáv között a gépjárművezetők szempontjából:
- Az egymás mellett (megegyező vagy ellenkező irányban) elhaladó járművek amennyiben a biztonságos elhaladáshoz szükséges, akkor a nyitott kerékpársávot is igénybe vehetik (az irányváltoztatásra vonatkozó szabályok megtartása mellett) KRESZ 18.§ (4). A kerékpársáv esetén ez nem engedélyezett.
- A jobbra kanyarodást a nyitott kerékpársáv esetén a kerékpársáv igénybevételével kell végrehajtani (KRESZ 18.§ (10), míg a kerékpársáv esetén a bekanyarodáshoz a kerékpársáv csak akkor vehető igénybe, ha azt a burkolati jel megengedi és az a kerékpárforgalom akadályozása nélkül végrehajtható KRESZ 31.§ (3).
A KRESZ tervezett módosítása során szükségesnek tartjuk a kerékpársávok szabályozásának egyszerűsítését, elsősorban a kanyarodási szabályok egységesítését."
Érdekelnek a bringás fejlesztések a városban? Kövesd a Kerékagyat a Facebookon!