Aránytalanul korlátozzák a bringázást az önkormányzati útlezárások
Húsvét óta az önkormányzatok saját területükön az államinál szigorúbb korlátozásokat is életbe léptethetnek hétvégente. A szándék a vírus terjedésének lassítása, de több településen az amúgy ajánlott és biztonságos kerékpáros közlekedést és túrázást is megfojtják ezzel. Több kerékpáros szervezet, a Magyar Kerékpáros Szövetség, a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség (Maketusz) és a Magyar Kerékpárosklub is arra kéri az önkormányzatokat, hogy vizsgálják felül ezeket a szabályaikat.
Az elmúlt hetekben több kiránduló célpontnak számító településen hoztak a biciklizést is megnehezítő rendelkezéseket, Szentendrén például csak húsvétkor csak a szentendreiek tekerhettek a belvárosi bicikliúton, a többieknek a 11-es út maradt, míg Budakalász a Megyeri-híd kerékpáros hídját zárta le, de néhány balatoni település és Tatabánya is korlátozta bicikliútjainak használatát.
A biciklizést nemcsak Müller Cecília tisztifőorvos ajánlotta közlekedésre, mint vírusbiztonságos közlekedési alternatívát, de a kormányrendelet is megemlékezik róla: „közlekedési célú kerékpározás mellett a szabadidős sporttevékenység a háztartásokban együtt élők számára közösen, másoktól legalább 1,5 méter távolságot tartva folytatható."
A kerékpáros szervezetek arra hívják fel a figyelmet, hogy a bringázás a mentális és fizikális egészséghez is hozzájárul amellett, hogy környezetbarát közlekedési mód, és nem kéne a lezárásokkal az autózás felé terelni az embereket.
„Kérjük az önkormányzatokat és hatóságokat, hogy a kerékpáros útvonalakat lezáró erőiket a gyülekezések feloszlatására irányítsák át" – írta a Kerékpárosklub.
„Javasoljuk az országszerte elrendelt, sok esetben túlzottan szigorú és indokolatlan tiltások legalább részbeni feloldását, az intézkedések újragondolását annak érdekében, hogy azok segítsék elő a kerékpározást, több esetben akár a gyalogos közlekedést, kirándulást is" – írta a Maketusz.
A turisztikai szervezet szerint hibás lépés volt több településtől, hogy még az átmenő forgalmat sem engedték: „a kerékpározási és túrázási lehetőségek is csökkentek, növelve ezzel a még nem tiltott területek zsúfoltságát."
A Maketusz szerint megoldható az átmenő forgalom biztosítása úgy, hogy a helyiekkel nem is érintkeznek a turisták. Azt javasolják, hogy a települések bejáratainál polgárőrök, önkéntesek tájékoztassanak, és például a boltoknál is állhatnak figyelmeztetni az átmenésre. A Maketusz a bringázás feltételeinek javítására is összeállított egy javaslatcsomagot, újabb kerékpáros nyomokat jelölnének ki Budapesten, de a balatoni utak és erdészeti utak használatát is újragondolták. Részletesen itt olvashatóak az ötleteik.