Angliában annyival vannak előrébb a biciklilopás-ügyben hozzánk képest, hogy ott szakkiállítást is rendeznek a témakörben.
Az októberi Hogyan fékezzük meg a bringatolvajlást címet viselő esemény egy ötletes aktív fegyvert is felvonultatott a lopások elleni harchoz. Bemutatták Mike Lambourn találmányát, a SmartLocke-ot.
A munkásságát jórészt a tolvajok megfékezésének szentelő fiatal dizájner spriccelős bicikliláncában az a szándéka ölt testet, hogy komolyan megkeserítse az erővágóval érkező bűnöző életét. A műanyag borítású kábelbe sűrített levegőt és festő folyadékot is rejtettek, ami, ha elvágják, beszínezi a tolvajt és a zsákmányt is. A vágás előtt még áttetsző folyadék úgy festi meg a biciklit, hogy nehéz legyen levakarni, és eladni. Ráadásul egy alapos mosás sem járhat biztos eredménnyel, ugyanis a folyadék csak ultraibolya fénynél látható komponenst is tartalmaz, ami a ruhára szóródva a tolvajt is lebuktathatja.
Gyenge pontja azért az innovatív bicikliláncnak is van. Például, ha a tolvaj nem csupán vágószerszámot, hanem néhány rongyot is magával hoz.
(Köszönjük a találatot Stipstop Misinek)
Január elsején lép életbe az Egyesült Államokban az a törvény, ami arra hivatott ösztönözni az embereket, hogy biciklivel járjanak munkába. A törvény értelmében a munkáltató 20 dollárt fizet adómentesen azoknak a munkavállalóknak, akik vásárolnak vagy fenntartanak kerékpárt, ha azt rendszeresen közlekedési eszközként használják otthonuk és munkahelyük között. A juttatás a munkáltató számára is adómentes.
A Képviselőház és a Szenátus rábólintott a törvényre, már csak George Bush aláírására vár, aki úgy tűnik, egy kedves környezetvédelmi intézkedéssel búcsúzik az elnöki poszttól, de remélhetőleg Obama képes lesz rákontrázni.
Az Amerikai Biciklis Liga már hét éve próbálja keresztülvinni ezt a törvényt, most a demokrata Earl Blumenauer támogatásával sikerült. Az oregoni képviselő szerint végre történt egy lépés a helyes irányba.
Blumenauer, bicikli, Capitolium
A liga elnöke, Andy Clark azt mondta, hogy a szabályozást nem tartja akkora áttörésnek, de az Egyesült Államok így valamivel közelebb került a Nagy Britanniában és a világ számos részén alkalmazott szabályozásokhoz, melyek minél több embert próbálnak biciklizésre ösztönözni.
Azért nem mindenki volt elégedett, volt aki a 20 dollárt alamizsnának nevezte, hiszen az autóval járók havonta 210 dollárt kapnak parkolásra, a tömegközlekedést használóknak pedig 115 dollárt térítenek.
A liga erre a kritikára úgy reagált, hogy bár ők is a havi 80 dollárért lobbiztak, de a Kongresszusban többen kifogásolták eleve a törvényt, sokaknak pedig kifejezetten a 80 dollárral volt problémájuk.
„Összességében a havi 20 dollár kompromisszum eredménye, de a legfontosabb az volt, hogy az ügy előremozduljon.” A következő lépés a törvény betartatása, és ha már látszik, hogy a juttatásra igény van, vissza lehet térni a Kongresszushoz, hogy emeljék az összeget, mondta Clark.
Többen azt kifogásolták, hogy a törvényt a 700 milliárd dolláros mentőcsomag részeként kezelik, amit a válság kezelésére irányoznak elő. Ennek azért előnye is lehet: a törvényhozás szintjén erősödik az a vonal, hogy a fosszilis energiát alternatív forrásokkal kell felváltani – persze az egészségmegőrzés és a levegőszennyezettség javítása mellett.
Blumenauer képviselő weboldalán egyébként meglepő adatot lehet olvasni: az amerikai munkavállalók fele 8 kilométernél kevesebbet utazik munkahelyére, és ha megfelelő feltételek állnának rendelkezésre, 40 százalékkal növekedne a biciklivel munkába járók aránya. A megfelelő feltételek közé sorolja a biztonságos bicikliutakat, a munkahelyi zuhanyzót és a bicikliparkolót.
„A biciklizés jelenti a legnagyobb potenciált, hogy csökkenjen azoknak a száma, akik utas nélkül indulnak útnak autójukkal reggelente” – írja Blumenauer.
Mióta divat lett a retróbringa, egyre többen tartanak második, harmadik kerékpárt is. Nyáron, aki tehette, lement Devecserbe, és bevásárolt 10-20 ezerért, mondjuk, egy Puchot, hogy otthon kipofozza, de sokan jóval drágábbért budapesti boltokban szereztek be felújított régi darabokat, hogy a mindennapra használatos kerékpár mellett legyen egy olyan is, amivel lehet villantani.
A Kerékagy se megy el szó nélkül az amerikai elnökválasztás mellett, már megvan az eredmény: Barack Obama lesz az Egyesült Államok következő elnöke.
De hogyan is gondolkodik Obama a biciklizésről?
Először is: lefotózták őt biciklizés közben. A képen jól látszik a sisak a fején, és úgy tűnik, az autók közt, az úttesten közlekedik. (A kötelező tartozékok ellenőrzése nehézkes, a kép nem elég nagy felbontású.) Később erről azt mondta, sejtette, hogy a fotósok elcsípik majd biciklin ülve, ez az AP-nek sikerült is, azért is viselt sisakot, hogy példát mutasson.
Június 12-én egy szaklap arról írt, hogy az akkor még csak elnökjelölt támogatókat toborozva rövid találkozón vett részt a bicikliipar csaknem 60 jeles képviselőjével Chicagóban. A 20 perces egyeztetésen azt mondta, több forrást tervez biciklis projektekre fordítani.
A demokraták jelöltjének távozása után elhangzott olyan vélemény, hogy Obama pontosan érti, a biciklizés megoldás lehet egészségügyi problémákra, így az elhízásra, valamint a környezeti és energiaproblémákra.
Néhány héttel korábban, május 18-án Portlandben Obama egy választási gyűlésen az energiaproblémákról beszélt, azt mondta, hosszú távra kell megoldást találni, ezt pedig az alternatív energiaforrások jelentik. Külön kitért a közlekedésre, a megoldások közt említette a kerékpározást, amit a hallgatóság üdvrivalgással nyugtázott.
Ha pedig már Obama és bicikli, ez a weboldal sem maradhat ki: barackobamaisyournewbicycle.com. Az első pillantásra meglepő tartalmú oldalt a Wired egyik szerkesztője készítette, a feleségét akarta vele megviccelni. Az asszony kedvenc hobbija ugyanis a biciklizés, és amíg nem csatlakozott aktívan Obama kampányához, nem is tudott másról beszélni. Aztán hirtelen jött a témaváltás. A férj pedig viccet csinált belőle: Obama az új biciklid.
Híreink szerint a Margit híd északi járdáján nem egy darab sárga festékcsík segítségével alakítják ki a bicikliutat. (A délin nem lesz kerékpársáv egyáltalán, ahogy azt megírtuk.) A bivikliút burkolata színben tér el a járdától. A kettő közt pedig nem pontosan definiált kis elválasztó izék lesznek. Hogy mi valósul meg valójában, az nyilván akkor fog kiderülni, amikor a hídon átvágják a szalagot, így idemásoljuk a januári megállapodás ide vonatkozó részét.
"A híd északi oldalán egy elválasztott rendszerű kétirányú gyalog-kerékpárút létesül. Az útpályától történő védelmet egy 1.10 m magas védőkorlát fogja szolgálni. A kért szintbeli eltéréssel megvalósítandó kialakítás szerkezeti, rugalmassági és biztonsági szempontból is aggályos, ezért a kerékpárút és a gyalogossáv közti elhatárolást a járdalemezre szerelt, abból kismértékben kiemelkedő, folyamatos, de fenntartási szempontokat kielégítő elválasztó elem biztosítja, a kerékpárút színbeli elkülönítése mellett.
A projekt kapcsán a déli oldalon is létesül egy egyirányú gyalog-kerékpárút. Itt szintén alkalmazásra kerül a fent említett elválasztó szegélyes megoldás."
Legutóbb a BRFK, most az ORFK közölt adatokat az októberre és novemberre bejelentett fokozott közúti ellenőrzésekről, melyek célja, hogy kikényszerítsék a gyalogosok és a kerékpárosok szabályos közlekedését, olvasható a hétfői közleményben.
Október 1. és 26. között országosan 21904 rendőr és 929 polgárőr vett részt, akik 26771 kerékpárost ellenőriztek: 5604 esetben figyelmeztetést alkalmaztak, 3227 biciklisnek helyszíni bírságot kellett fizetnie, 1395 emberrel szemben pedig szabálysértési eljárást indítottak.
Ez azt jelenti, hogy az ellenőrzött biciklisek 38 százaléka áthágott valamilyen szabályt.
A rendőrség szerint a kerékpárosoknál a leggyakoribb probléma a kötelező tartozékok hiánya volt.
Az ORFK összességében azt állapította meg, hogy a biciklisek (és a gyalogosok) nem közlekednek szabályosan, így a fokozott ellenőrzés továbbra is indokolt, hogy megelőzzék a baleseteket.
Mégsem lesz kerékpárút a Margit híd mindkét oldalán, a kerékpáros civilszervezetekkel kidolgozott, és elfogadott terveket ugyanis egyoldalúan felmondta a főváros. Ez ráadásul véletlenül derült ki a Kerékpáros Klub számára. Így a jelenlegi tervek szerint a híd felújítása után csak a Margit sziget felőli járdán, tehát az északi oldalon alakítanak ki egyetlen, kétirányú kerékpárutat. A déli oldalról kihúzták a bicikliutat.
Megvan a tökéletes eszköz bringatúrák útvonalának tervezéséhez, RouteYou névre hallgat, és a TechCrunchon olvastunk róla. A szupereszköznek azonban van egy szépséghibája: Magyarország még nem került a tervezhető területek közé. Azért nézzétek meg, próbáljátok ki, játsszatok vele, manuálisan hazai útvonalak tervezésére is alkalmas, de ezt csak azoknak érdemes végigpötyögni, akik az egyéb szolgáltatások valamelyikében is érdekeltek.
Amúgy meg jól jöhet külföldi kiruccanásokhoz, abban pedig csak reménykedni tudunk, hogy a fejlesztések közé egyszer csak Magyarország is bekerül. Persze valószínűleg ahhoz bicikliutakra is szükség lenne, bár a szolgáltatás a biciklisek mellett motorosoknak és turistáknak is segít a megfelelő útvonal kiválasztásában.
A Google Mapsre épülő szolgáltatásban a közlekedési eszköz mellett kiválaszthatjuk, hogy a legrövidebb, a leggyorsabb vagy a legszebb útvonalat szeretnénk, és aprólékosan, a környék nevezetességeit, vagy akár domborzati viszonyait figyelembe véve megtervezhetjük, merre akarunk menni.
Az elkészült tervet kinyomtathatjuk, GPS-re tehetjük, embedelhetjük és megoszthatjuk a többi felhasználóval is, így a már konyhakész útvonalak közül is lehet válogatni. Igazi webkettes környezetben készülhetünk biciklitúrákra. Talán ebből a szempontból nyújt csak többet a RouteYou, mint a Google Maps saját útvonaltervezője.
Jó hír viszont, hogy az online távolságmérésből nem maradtunk ki, a Gmap Pedometert határainkon belül is használhatjuk. Ezt a szolgáltatást bringás kilométerórával le is teszteltük, az eredmény csodálatos lett, bőven a statisztikai hibahatáron belül mozogtunk.
Fantasztikus tempóban fejlődik a Kerékagy, újabb fejleményről tudunk nektek beszámolni: állandó helyet kaptunk az Index címlapján. Mostantól tehát a címlap közepe környékén, a jobb oldali hasábban, a kiemelt blogposztok alatt állandóan szem előtt leszünk.
A Kopaszi gáton gyereklegeltető apukák egyszer csak felkapták a fejüket. Elsöpört mellettük két roller. Miniszoknyás csajok húztak végig a sétányon meggyőző sebességgel, és tűsarkú cipős lábukat még csak meg sem mozdították.
Hihetetlen fejlemény a Bajcsy gyilkos csapdája ügyében: ma korán reggel nem csak betemették a csapdát, de le is zárták a bicikliutat, hogy senkit ne érhessen kellemetlen meglepetés, ha gyanútlanul átteker a frissen aszfaltozott burkolaton.
Azért még mindig legyetek óvatosak, a keresztbe kifeszített madzagba se élvezet izomból belecsavarodni. Talán sötétedésre szilárd lesz a friss aszfalt, és megszűnik a lezárás.
(thx prime)
A múlt hét elején felbontották a burkolatot a Bajcsy híres bicikliútján, valószínűleg csatornát építettek. Az elején ez még rendben is volt, mert elkerítették, jól lehetett látni, hogy valami tereptárgyhoz közelítesz, amit ki kell kerülni.
A jelzés egyszercsak eltűnt, a luk viszont megmaradt.
Legyetek tehát óvatosak a Kálmán Imre utca és a Báthory utca közti szakaszon, különösen sötétben veszélyes, ha tempósan belehajtotok. A luk amúgy nem túlságosan mély, nem fogtok eltűnni benne, de azért okozhat kellemetlen helyzeteket.
A rendőrség szerdán közzé tette a gyalogosok és biciklisek fokozott közúti ellenőrzése negyedik hetének eredményeit. Az akció októberben indult és novemberig tart, ezzel akarják csökkenteni a gyalogosok és biciklisek okozta balesetek számát a fővárosban.
A BRFK adatai szerint október 20. és 26. között 240 kerékpárost ellenőriztek: hatan elmulasztották az elsőbbségadást, heten nem szabályosan kanyarodtak, haladtak vagy váltottak irányt, ketten nem álltak meg, mikor kellett volna (itt valószínűleg stoptáblára vagy lámpára gondolnak), hat biciklisnél nem voltak meg a kötelező tartozékok, ketten ittasan kerékpároztak. A közleményben nem részletezett szabálysértést 42 bringás követett el, az egyéb ok kategóriába pedig 36 esetet soroltak. Csak összehasonlításként: október első öt napján országszerte 513 biciklist bírságoltak meg (a friss számok kizárólag a budapesti ellenőrzések adatait mutatják).
Kerékpárosokkal szemben összesen 79 ezer forint helyszíni bírságot szabtak ki. Gyalogosoknál ez az összeg egyébként 332 ezer forint.
Számításaink szerint így az ellenőrzött biciklisek 42 százalékánál találtak a rendőrök valami problémát. Azért érdekes lenne tudni azt is, hogy az egyéb kategóriákba sorolt összesen 78 eset pontosan mit takar.
Most, hogy divat lett a kerületi önkormányzatok között a biciklitároló-létesítés, és néha már válogatni is lehet a parkolóhelyek között, jogos a kérdésfelvetés, lehet a régi módon, körültekintés nélkül, csakúgy össze-vissza lakatolgatni a kerékpárt. Egyik olvasónk ezen a figyelmetlenségen akadt ki. Használhatjuk-e a köztéri szobrokat – még ha külsérelmi nyomokat nem is okozunk vele – tárolónak? Társadalmi vitára bocsátjuk a kérdést.
„Egyszer elsétálhatnátok (tekerhetnétek persze) az Erzsébet térre. A gödör lépcsőjének tetejéhez. Szerintem bármikor, de talán hétvégén estefele lehet ott nagyobb élet. Adott: biciklitároló (nem fedett, csak olyan korlát, amihez biciklit lehet lakatolni), valamint kb 15-20 oszlop amihez szintén lehetne lakatolni. Hova lakatol a biciklis? Igen, a műalkotáshoz. Egy szoborhoz. Ráadásul úgy, hogy még "bele is teszi" a szoborba a cangát, hogy igazán tahó legyen.
Éppen ottjártamkor érkezett egy nagyon menőn borotvált fiatalember (tudod, megnemértett művész 50 perc alatt alkot mintákat a fejére), és elkezdte lakatolni a szoborhoz Ő is. Kicsit provokáltam, hogy gratuláltam neki a sikeres szobor-lakatoláshoz, amire előbb a "Miért tied?" majd a "Mindenki ide lakatol." válasszal reagált, és távozott is. Ez pontosan az a mentalitás, ami miatt az autósok leszarják a biciklisávot és a bicikliutat és a bicikliseket. Mert ugyanilyen kis önző emberek ülnek a volánnál, mint a biciklin.”
Akinek izzadni kezd a tenyere a film másfél perce alatt, annak szerintem nincs esélye, hogy valami hasonló kunsztot kivitelezzen az életben. Vigasztaljon mindenkit, hogy a Margit híd korlátja úgy sem bírná, ha valaki teljes súlyával és ráadásnak egy 10 kilós biciklivel próbálna ránehezedni.
A KRESZ egyik életszerűtlen szabálya szerint buszsávban nem lehet kerékpározni, azaz a biciklista a legforgalmasabb utakon arra kényszerül, hogy a buszok és az autók közt lavírozzon, az autósok dühét és értetlenségét, továbbá fokozott veszélyeket zúdítva a nyakába.
A szabály alól csak a biciklis jelzéssel ellátott buszsávok jelentenek kivételt, de ilyenekkel eddig még sosem találkoztunk. Ezért jelentett földöntúli örömet, amikor a Dózsa György úton épülő irodaház előtti felújított útszakaszon eddig ismeretlen útburkolati jelzést pillantottunk meg.
A busz felirat mellett szerepelt a kerékpáros jel is. A Váci út felől érkezve immár jogkövető magatartásunk tudatában tértünk le a buszsávba, amelyről egyből megállapítottuk, hogy valóban szélesebb a szokásosnál, így a busz a sávon belül képes előzni a biciklist.
Önfeledt suhanásunk majdnem száz méteren át tartott, amikor is elértük a következő kereszteződést, és váratlanul visszacsöppentünk a realitásba. A busz-kerékpársáv minden jelzés nélkül megszűnt, így a jogkövető kerékpárosnak a jellemzően forgalmas kereszteződésben kellene besorolnia a megfelelő helyre, a buszok és az autók közti halálzónába. Mi persze élni akartunk, így maradtunk ott, ahol minden budapesti kerékpáros, a buszsávban, vállt vállnak vetve egy trolibusszal.
Közben persze rájöttünk, hogy a rövid, européer buszsáv szakasz valójában szimbólum, a sehonnan nem jövő, egy tévéhíradósnitt erejéig látványos, majd sehová nem tartó kerékpáros fejlesztési politikánk megjelenítése egyetlen rövid útszakaszon. Mint ilyen, tökéletes. Köszönjük.
A főváros és az V. kerületi önkormányzat pályázatot nyújtott be az Európai Unióhoz a Budapest Szíve program megvalósítására, mondta az InfoRádiónak Beleznay Éva. Budapest főépítésze szerint csökkenteni kell a forgalmat a Kossuth Lajos utcában és a Rákóczi úton, de nem célszerű teljesen kizárni innen az autókat.
Azt is mondta, hogy a következő néhány évben felgyorsul a fővárosi kerékpárutak fejlesztése a belvárosban és a külső területeken is. Megjegyezte, hogy minden induló útfelújításhoz kikérik a Magyar Kerékpáros Klub véleményét. Beleznay Éva elismerte, nagyon nehéz kerékpárral közlekedni Budapesten, mivel rövidek és gyakran nem kapcsolódnak egymáshoz a bicikliutak.
Egész héten szürke volt Budapest, az éjszaka érkezett hidegfront azonban kisöpörte a szmogot. Ugyan péntekre hideg és szeles lett az idő, de végre lehet levegőt venni. Kár, hogy csak az időjárásra lehet számítani a levegő megtisztításában.
Egyik biciklistársunk megdöbbenve mesélte, hogy szerda este 9 körül a Városmajor melletti bicikliúton, nagyjából a Nyúl utca magasságában igazoltató rendőröket látott. Őt nem állították meg, de ennek az lehetett az oka, hogy éppen egy másik biciklissel foglalkoztak, akit biciklije mellett állva faggattak éppen.
A rendőrök ketten voltak, nem látszott a közelükben sem autó, sem motor, sem bicikli, bizonyára gyalog voltak. Kérdés, hogyha egy biciklist igazoltatni akarnak, de nem áll meg, nem is feltétlenül azért, mert csontrészeg, akár csak azért, mert zenét hallgat és nem hallja a felszólítást, mennyi esélyük van megállítani, utolérni, egyáltalán azonosítani őt.
A szemtanú egyébként azt mesélte, hogy túlélési ösztöne beindult, mert hazafelé tartva messziről elkerülte a Városmajort. Egyáltalán nem tetszett neki a biciklin ülve eddig ismeretlen érzés: ha rendőrt látsz, begörcsöl a gyomrod.
Ti találkoztatok valahol bicikliseket igazoltató rendőrrel?
Napok óta furcsa szürkeséget lehet látni Budapest fölött, durva szmog telepedett a városra. A reggeli frissítő biciklizés a munkahely felé ma elmaradt, leginkább orrfacsaró bűzt lehetett érezni.
Remény azért van, csütörtök estére hidegfront éri el az országot, a meteorológusok záport, zivatart jósolnak, péntekre a szél is megerősödhet, és jól elfújhatja ezt a szörnyűséget.
Stockholmban jártunk, és persze nem bírtuk ki biciklizés nélkül, a lehetőség pedig adta magát: sok nagyvároshoz hasonlóan a svéd fővárosban is fel vannak állítva közösségi bérbicikli-tárolók, itt összesen 67 ponton.
A bérlésre két lehetőség van, háromnapos vagy teljes szezonra, azaz április elejétől október végéig érvényes kártyát lehet kiváltani. Mi a turistákra szabott megoldást választottuk, ez 125 svéd koronába került, amiért 3500 forintot vontak le a bankszámlánkról. A szezonra szóló kártya egyébként online vásárlással 200 korona, ebben az esetben egy sisakot is adnak ajándékba, személyesen pedig 250 koronát kell érte fizetni.
Persze csak utólag vagyunk ilyen okosak, helyben nem ment ennyire egyszerűen a kártya beszerzése. A megoldás persze egyszerű volt, a helyi tömegközlekedésre szóló jegyeket értékesítő irodákban (SL Center) lehet megvásárolni a biciklis kártyákat is.
Az időfaktorra azonban nagyon oda kell figyelni, ugyanis a bicikliket csak reggel 6-tól este 6-ig engedik elhozni, egy biciklit pedig maximum három óráig szabad használni, tehát este 9 után már nem lehet bérbiciklivel közlekedni. Ha pedig napközben három óránál hosszabb ideig akar valaki bringázni, akkor a három óra letelte előtt keresnie kell egy tárolót, le kell raknia a biciklit, és el kell hoznia egy másikat.
A rendszer meglepő, de valószínűleg így akarják biztosítani a város különböző pontjain az ellátottságot, illetve ezzel próbálják elérni, hogy biciklizés a napközbeni csúcsforgalmat enyhítse, és az autóval való munkába járás alternatívája legyen.
A kártya kiváltásához szükség van tehát személyes adatainkra, ezek alapján állítják ki a kártyát, szerződésben kell felelősséget vállalni a bicikli használatára vonatkozó szabályok betartására. Aki rosszalkodik, büntetőpontokat kap, és akár le is tilthatják a kártyáját.
Boldog kártyatulajdonosként már csak oda kell sétálnunk az első tárolóhoz, a leolvasóhoz tenni a kártyát, és amelyik bringa mellet zöld fény villog, azt már vihetjük is. Az ülés magasságának beállítása egyszerű, egy mozdulattal megoldható, és azonnal lehet is tekerni.
A rendszert az amerikai Clear Channel Communications üzemelteti, a 2006-ban elnyert szolgáltatást Public-Private Partneship (köz- és magánszféra együttműködésében megvalósított beruházások) keretében hozták létre, aszerződés értelmében 1000 biciklit vetettek be Stockholm utcáin. A cég a finanszírozást a bérlésből származó bevételek mellett reklámokból oldja meg, most például a bicikliken egy gyógyszer reklámja látható.
Stockholmban biciklizni élmény, de egy Budapesten edződött biciklis azért számos meglepetéssel találkozik. Majdnem mindenhol van bicikliút, de az óriási biciklis forgalom az autóvezetésben megszokott éberséget követel.
Nem lehet ellógni az irányjelzést, mert tényleg számít, figyelnek rá, elsőbbséget kell adni, és ügyesen besorolni induláskor. Azokon a szakaszokon pedig, ahol esetleg nincs bicikliút, akármilyen keskeny is az úttest, senki nem használja a járdát. Ebben persze sokat segít a kevésbé bátraknak is, hogy az autósok tényleg odafigyelnek: nem centiznek ki senkit, nincs leszorítás, dudálás, motorbőgetés, és persze kátyúk sem az út szélén.
A bicikli egyébként alkalmas lenne járdázásra, kényelmes, széles kerekei vannak, kis méretük miatt nagyon könnyű az irányítás. Az egyetlen nehézséget a kontra okozta, nem voltunk hozzászokva, de nagyjából fél óra alatt azt is meg lehet szokni. A háromsebességes agyváltó is tökéletes városi használatra. A bicikli tényleg mindent tud, amit tudnia kell, ráadásul rendesen karbantartják.
Stockholmi városnézésre ez a legalkalmasabb eszköz, csak nem szabad elfelejteni melegen felöltözni, mert bár a látvány szikrázó napsütés és tengerpart, de az érzést inkább jeges széllel lehet leírni.
A helyi biciklisek kifejezetten barátságosak, és valamiért egy turista, aki biciklin ülve fotózgat, vonzza az érdeklődőket, sokan jöttek oda kérdezősködni, mesélni. Azt hallottuk például, hogy a jelzőlámpáknál az első sorban kialakított biciklis dobozokat azután festették fel, hogy rengeteg halálos baleset volt amiatt, hogy az autósok egyszerűen nem látták a mellettük, mögöttük közlekedő bicikliseket.
Arra panaszkodtak többen, hogy ahol nincs a járda és a bicikliút között szinteltérés, túl veszélyes közlekedni, és egyébként is rengeteg biciklis nem tartja be a közlekedési szabályokat, például simán átmennek piroson. Megtudtuk továbbá, hogy létezik téli gumi biciklikre is, Skandináviában nyilván szükség is van rá.
Egy idős hölgy pedig azzal biztatott (mert ugye itt minden korosztály biciklire ül), hogy Stockholmban se volt mindig ilyen fejlett az infrastruktúra, civilek kezdtek lobbizni érte az önkormányzatnál. „Mikor a döntéshozók látták, milyen mértékben nő a biciklisek száma, megtörtek. Azóta is mindenki küzd a maga helyéért a forgalomban.”
A Behance Networkön találtuk ezt a gyönyörű biciklit, Bradford Waugh terméktervező remekműve, Nulla Bicycle névre hallgat. A kerekek rögzítése és a lánc hiánya egészen új megközelítést sugall, főleg, ha használni is lehet.
A rendőrség valóban bekeményített, nyilvánosságra hozták az októberre és novemberre bejelentett, gyalogosokra és biciklisekre vonatkozó fokozott ellenőrzések első eredményeit. Az ORFK közleménye szerint a balesetveszélyes helyeken és napszakokban ellenőriznek, külön odafigyelnek a korlátozott látási viszonyok között szürkületben és éjszaka világítás nélkül közlekedőkre.
A bicikliseknél ellenőrzik a kötelező tartozékokat és működésüket, így a kormányberendezést, a fékszerkezetet, a csengőt, a világítást és a küllőprizmát, illetve a közlekedési szabályok betartását, ellenőrzik továbbá az alkoholfogyasztást.
Október első öt napján 3526 rendőr és 92 polgárőr összesen 4338 gyalogost és 5729 kerékpárost ellenőrzött. Helyszíni bírságot 171 gyalogosra és 513 biciklisre szabtak ki, szabálysértési eljárást pedig 121 gyalogos és 252 biciklis ellen indítottak. A kerékpárosok közül 14 embert vittek be vér- és vizeletvizsgálatra, 13-at pedig szondáztatásra állítottak elő.
Az ORFK közölte azt is, hogy ebben az időszakban három gyalogos és két kerékpáros vesztette életét közutakon.
Hurrá, megújultunk!
Hosszas várakozás után végre egyedi arculatunk kezd lenni, a fejléc új színt és formát kapott. A változás ezzel csak elkezdődött, továbbra is tervben van a teljes megújulás, még ennél is szebb és eredetibb külsőt szeretnénk. Amíg elkészül, nézegessétek rainbowarrior eddigi művét. Köszönjük neki!
Nem csak a metró körül észlelhető a főváros töketlenkedése. Az egyszerűbb biciklis projekteket is sikerül eltolni. Esetleg végleg.
Most a Nemzeti Fejelesztési Ügynökségen keresztül megítélt uniós támogatásból származó 650 millió forintot bukta el a főváros, mert nem indult el időben a bringaút-építés. A magyarázat szerint a tervek és a tulajdonosi hozzájárulások megszerzése húzódott el, a főváros ezért csúszott ki a határidőkből.
Update: Nyáry Krisztián, a Fővárosi Önkormányzat kommunikációs igazgatója azt mondta, hogy a pályázati pénzt nem kapta meg más, ezért a főváros újra pályázni fog, addig pedig folytatják a bicikliút építéséhez szükséges több tucat hiányzó engedély beszerzését. Arról is beszélt, hogy a 650 millió forint 22 kilométer bicikliút és biciklitárolók építésére lett volna elég.
Minap a frissen átadott Megyeri hídon jártunk, és jól meglepődtünk: a hídra felvezető bicikliút burkolata hullámzik. Megpróbáltuk megtudni a kivitelezőtől, hogy mi az oka. Azt a választ kaptuk, hogy szándékosan alakították ki így az út burkolatát, Magyarországon először alkalmazták ezt a módszert, melynek az a célja, hogy kerekes székkel közlekedők számára is biztonságos és az előírásoknak megfelelő legyen, mondta Rapkay Kálmán, a Hídépítő Zrt. igazgatója.
Elmagyarázta, hogy 1-2 méterenként vízszintes részekkel szakították meg a lejtős utat, hogy a kerekes székesek ezeken a szakaszokon megpihenhessenek, illetve hogy elkerüljék a túlzott felgyorsulást. A kialakításnál figyelembe vették az EU-s és a magyar jogszabályok útépítésre vonatkozó előírásait, így a bicikliút minden szabványnak megfelel.
Arra a kérdésre, hogy mi indokolta, hogy a kerekes székesek számára a bicikliutat, és nem a híd déli oldalán vezető, gyalogosoknak kialakított járdát jelölték ki, azt mondta, a KRESZ-ben foglaltak szerint jártak el.
A kerékpárút tábla azt jelzi, hogy „a kétkerekű kerékpárok csak a kerékpárúton közlekedhetnek; a segédmotoros rokkantkocsi, gépi meghajtási kerekes szék, illetőleg a kétkerekű segédmotoros kerékpár lakott területen kívül a kerékpárutat igénybe veheti, ha ezt jelzőtábla nem tiltja. A kétkerekű segédmotoros kerékpár, segédmotoros rokkantkocsi a kerékpárúton legfeljebb 20 km/óra sebességgel közlekedhet. A kerékpárúton más jármű közlekedése tilos” - áll a közúti közlekedés szabályairól szóló törvényben.
Ugyanez a törvény azonban azt is kimondja, hogy "a mozgáskorlátozottak közlekedésére szolgáló, emberi erővel tolt vagy hajtott kerekes szék és a gépi meghajtású kerekes szék - ha sík úton önerejéből 10 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes, továbbá a gyermekkocsi és a talicska - azonban nem minősül járműnek. Az ilyen eszközökkel közlekedő személyek gyalogosoknak minősülnek".
Rapkay Kálmán elmondta azt is, hogy ha külön rámpa épült volna a tolószékeseknek, úgy 4-5 méterrel ki kellett volna szélesíteni a töltést, ami nehezítette volna a terület kisajátítását, és jelentősen növelte volna a beruházás költségeit.
Kedden átadták a Megyeri hidat a forgalomnak, a kerékpárosok vehették először birtokukba, bicikliutat a híd északi oldalán alakítottak ki. Elmentünk kipróbálni.
A hidat a pesti oldalról megközelítve a Váci út és Fóti út kereszteződésétől egészen a hídig visz a kerékpárút - csak az Árpád út és a Fóti út közötti szakaszon kell átverekedni magunkat. A Váci útról ne felejtsetek a 2-es út mellett vezető bicikliútra fordulni, Dunakeszi felé, ne tévesszen meg senkit a zsákutca tábla se. A híd közelében ismét van egy csel, de ennek se dőljetek be.
A Megyeri híd alatt egy új útszakaszt is építettek a bicikliseknek, legutóbb alig egy hónapja jártunk erre, a most frissen aszfaltozott pár száz méter akkor még nem létezett.
Az első meglepetés akkor ért minket, amikor megláttuk a hídra felvezető bicikliutat: a burkolata hullámzik.
A második meglepetés Budán volt: ott ugyanezt tapasztaltuk. A hídon legalább semmi gond nincs az út minőségével. A hullámzó szakaszon többször is átgurultunk, megpróbáltunk rájönni, mi lehet a funkciója, ha egyáltalán van neki. Azt is teszteltük, hogy csak látható vagy érezhető is a hullámvasút. Érezhető.
Október és november a büntetések hónapja lesz. A rendőrség ellenőrizni fogja a gyalogosokat és a kerékpárosokat, mert a statisztikája szerint egyre több baleset történik a gyalogos átkelőhelyeknél, és a kerékpárosokkal is gyakran van baj.
A fokozott hatósági figyelem most azt hivatott megakadályozni, hogy a gyalogosok a tilos jelzésen, vagy a zebra helyett attól távolabb menjenek át az úttesten. A kerékpáros esetében pedig azt akarják megakadályozni, hogy a bringások a szabálytalanul, vagy ittasan, bedrogozva közlekedjenek. Arra is számítani lehet, hogy a járőrök a kerékpárokra vonatkozó műszaki előírások betartatását is számon kérik majd. Büntetés jár azoknak a kerékpárosoknak és a gyalogosoknak , akik nem viselik a láthatósági mellényt a lakott területen kívül.
A rendőrök az akcióban az esetek súlyosságától függően figyelmeztetést vagy helyszíni bírságot alkalmazhatnak, vagy szabálysértési feljelentést tehetnek. Azt, hogy pontosan melyiket alkalmazzák, attól függ, hogy milyen balesetveszélyes helyzetet okozott a gyalogos. A helyszíni bírság 3 ezer forinttól 20 ezer forintig terjed, a szabálysértési feljelentés szintén pénzbírságot von maga után. Ez kisebb súlyú esetben 30 ezer forint, súlyosabb esetben 100 ezer forint.
Szombaton reggel edzésre indult Sulyok Balázs, 17 éves országúti kerékpárversenyző. A zuglói Öv utca és Egressy út kereszteződésében elgázolta egy autó, a sofőr segítségnyújtás nélkül továbbhajtott. A fiú nem emlékszik pontosan a történtekre, a balesetben megsérült a feje. „Az arcomról lejött a bőr, megsérültek a végtagjaim, de ezek nem súlyosak, a gázolás miatt viszont agyrázkódásom van, az esés után elvesztettem az eszméletemet és emlékezetkiesésem van” – meséli hétfőn, még a kórházban fekve.
Azt mondja, már jobban van, kedden várhatóan haza is engedik, már csak a lába fáj, de egy hét pihenést azért tervez. Ez volt egyébként a második közúti balesete biciklivel, az első esetben a sofőr volt a hibás. Nem tudja elképzelni, hogy most szabálytalanul közlekedett volna, mivel mindig figyel arra, hogy betartsa a KRESZ-t, de pontosan nem tudja felidézni a történteket. „Pedig sisak nélkül soha nem indulok el, most is volt rajtam, de így se úsztam meg sérülés nélkül.”
Arra emlékszem, hogy szerelem fel a biciklire az első kereket, de ez már valószínűleg egy második esés lehetett, legalábbis a sérülésekből erre következtettünk. Az történhetett – mondja -, hogy a gázolás után pár percig feküdtem, majd felkeltem és elindultam hazafelé. Gondolom rosszul lehettem, ezért elestem, ekkor eshetett le az első kerék, aztán már csak arra emlékszem, hogy otthon vagyok. Fogalmam sincs, hogy jutottam el odáig. Utána rémlik a mentőorvos arca és később a röntgen. Azt számoltuk ki, hogy majdnem három óra esett ki az emlékezetemből, meséli.
A gázoló autóból csak annyi rémlik, hogy szürke vagy valamilyen világos színű volt, de mivel a baleset szombat reggel történt, nem nagyon voltak szemtanúk a környéken, így nehéz lesz beazonosítani, ki lehetett a sofőr, mondja Sulyok Balázs. Országúti kerékpárversenyzőként több mint 10 év rója az utakat, gyakorlott biciklis, mostanáig az osztrák RLM Grafenstein színeiben versenyzett, számos bajnokságot tudhat maga mögött a 3000 méteres számban.
Sikerei ellenére most azonban kénytelen volt meghozni egy fontos döntést: abbahagyja a versenyzést. Nem akarok kockáztatni, bármikor szerezhetek újabb fejsérülést, és legközelebb nem biztos, hogy fel fogok kelni a földről, hangzik el a súlyos érv. Sok sérülésem volt már, ilyenkor döbben rá az ember, hogy mekkora veszélynek vagyunk kitéve biciklisként az országúton.”Azt sajnálom, hogy vannak ilyen emberek, mint ez a sofőr. Balesetek előfordulnak, de a cserbenhagyás megmagyarázhatatlan.”
A BRFK kérdésünkre annyit tudott csak mondani az üggyel kapcsolatban, hogy segítségnyújtás elmulasztása bűncselekmény megalapozott gyanúja miatt indítottak eljárást.
Nagy Péter, kerékpárbalesetekben jártas ügyvédünk a cserbenhagyás és a segítségnyújtás elmulasztása közötti különbséget próbálta feltárni, hiszen két teljesen különböző bűncselekményről van szó. A büntető törvénykönyv megköveteli a baleset okozójától, hogy a helyszínen megálljon, és meg is győződjön arról, hogy valaki megsérült-e, kell-e neki segítséget nyújtani, ha ez nem történik meg, akkor beszélünk cserbenhagyásról. Ez tehát tiszta közlekedési bűncselekmény.
A segítségnyújtás elmulasztása azonban ennél súlyosabb, az élet, testi épség és egészség elleni bűncselekmények körébe tartozik, alapesetben is súlyosabban büntetendő, mint a cserbenhagyás. Míg az utóbbi, enyhébb megítélésű cselekmény büntetési tétele egy év szabadságvesztés, a segítségnyújtás elmulasztása miatt két év szabadságvesztés szabható ki, ha a segítség elmulasztása nem okoz halált.
Amennyiben a balesetben valaki megsérült, és a helyszínről a sofőr eltávozik, segítségnyújtás elmulasztása miatt vonják felelősségre, nem cserbenhagyás miatt. Ha csak anyagi kárról beszélünk, akkor cserbenhagyás miatt állapítják meg a bűnösséget.
CMTV 5., vagyis Perillustris összeállítása az utóbbi időszak biciklis eseményeiről.