Index Vakbarát Hírportál

Lelőtt maláj gép: megtalálták a gép második fekete dobozát is

2014. július 17., csütörtök 17:34 | nyolc éve frissítve

A földbe csapódott egy malajziai utasszállító Ukrajnában az orosz határ közelében, a Kelet-Ukrajnában harcoló kijevi vezetés és az oroszbarát szeparatisták egymást vádolják a gép lelövésével. Az Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó gépen utazó 280 utas és 15 fős személyzet közül senki sem élte túl, és ukrán belügyi források szerint a becsapódás helyszínén is többen meghalhattak, így több mint 300 áldozat lehet.

Az utasok többsége egy AIDS-konferenciára tartott, amit Melbourne-ben rendeznek. Az ötnapos tanácskozás vasárnap lesz, amelynek előadói között van Bill Clinton volt amerikai elnök is. A konferenciára több ezer tudóst és aktivistát várnak, hogy megvitassák a HIV-fertőzés, valamint a szerzett immunhiányos betegség (AIDS) elleni harc aktuális kérdéseit. Vélhetően az áldozatok között van Joeo Lange holland kutató, a Nemzetközi AIDS Társaság korábbi elnöke is. Egy amerikai professzor és aktivista, Gregg Gonsalves ugyancsak a Twitteren azt írta, sok társa tartózkodott a gépen, amely Kuala Lumpur után az ausztráliai Perthbe ment volna tovább. Köztük említette Lange nevét is.

A repülőn 298-an voltak, a rendelkezésre álló információk szerint a legtöbben - 154-en - hollandok.

Az ukrán miniszterelnök vizsgálatot indított. Nagy-Britannia az ENSZ Biztonsági Tanácsának rendkívüli összehívását kezdeményezi. Az Eurocontrol, az európai légügyi hatóság csütörtök este elrendelte a polgári légi közlekedés gépeire vonatkozó teljes ukrán légtérzárat.

Független vizsgálatot akar a magyar külügy

 A Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) fontosnak tartja, hogy független nemzetközi testület vizsgálja ki a tragédiája körülményeit, és nevezze meg „ennek a gyáva és embertelen tettnek a felelőseit". Őszinte együttérzésükről biztosítják a tragédia 295 áldozatának hozzátartozóit.

A Reuters egyik tudósítója a magyar idő szerint hat óra után nem sokkal már a helyszínen volt, látta az égő roncsot és az áldozatok holttestét nagyjából 50 km-re az orosz határtól. A gép becsapódásának helyszínétől 15 kilométerre is láttak szétszóródott roncsokat.

„Rasszipnaja faluból hívtak a rokonok, azt mondják, tucatnyi meztelen ázsiai holttest (kínai vagy vietnami) zuhant a falura”

– idéz az Unian orosz közösségi oldalakról. „A holttestek a kórház környékére hullottak. Most szedik össze őket a katonák” – írták a szemtanúk.

Ki lőhette le a gépet?

Az Interfax szerint egy Buk föld-levegő rakétával lőhették le a gépet. Anton Gerascsenko, az ukrán belügyminiszter tanácsadójára a Facebook-oldalán azt állította, a gépet oroszbarát szeparatisták lőtték le.

Очевидцы выкладывают в сеть первые фото с места падения малайзийского Боинга pic.twitter.com/LHaY2edaWP

RT на русском (@RT_russian) 2014. július 17.

A szeparatisták az Interfaxon tagadták, hogy közük lenne a maláj repülőgép lelövéséhez, és azt is felvetették, hogy valójában az ukrán légierő lőtte le az utasszállítót. Azt állították, hogy nem rendelkeznek olyan fegyverrel, amellyel le lehet lőni egy repülőgépet 10 kilométeres magasságban. Csak olyan hordozható rakétáik vannak, amellyel maximum 3 kilométeres távolságban lehet csapást mérni. 

A vitában, hogy melyik oldalnak van meg a technikai háttere egy 10 kilométeres magasságban repülő utasszállító lelövéséhez, az ITAR-TASZSZ azt írta: az ukrán hadsereg éppen szerdán telepített Buk légvédelmi rakétákat a térségbe, csütörtökön pedig Harkovba is.

Az AP szerint viszont újságíróik a kelet-ukrajnai Sznizsnye (oroszul Sznyezsnoje) közelében láttak ilyen légvédelmi rendszert. A kijevi vezetés szerint a szeparatistáknak is vannak olyan eszközeik, amivel lelőhetnek egy ilyen magasan szálló gépet. A Voice of Russia szerint néhány hete zsákmányoltak Buk légvédelmi rakétákkal felszerelt rendszereket. A kijevi elnök tanácsadója, Anatolij Gerascsenko szerint viszont a gépen nem a zsákmányolt rakétákkal, hanem korábban is orosz kézen lévő rakétákkal lőtték le.

A Buk típusú rakétákat még a Szovjetunióban kezdték gyártani az 1970-es években, cirkálórakéták, drónok és repülők ellen is bevetik. A rakétának több típusa van, akár 25 kilométer magasságban repülő célpontok ellen is használható.

Mivel lehet lelőni egy gépet?

A vállról indítható rakéták ilyen magasra nem tudnak eljutni, azok legfeljebb 4500 méterre repülnek el. Ezért kizárt, hogy ilyet használtak volna, két lehetőség maradt: vagy föld-levegő, vagy levegő-levegő rakétával pusztították el a repülőt, és öltek meg majdnem 300 embert. A föld-levegő rakéta a legvalószínűbb. Bővebben itt>>>

A BBC egyik elemzője szerint műholdfelvételekkel igazolni lehet majd, honnan lőttek ki rakétát, ha valóban az csapódott a gépbe.

A szeparatisták azt állítják, hogy hajlandók lennének két-három napig tartó tűzszünetet elfogadni, hogy nyugodtan át lehessen kutatni a gép becsapódásának helyszínét.

A felkelők megerősítették, hogy megtalálták a fekete dobozokat,

ám a gép utolsó perceiről perdöntő bizonyítékokkal szolgáló szerkezeteket Moszkvába szállítanák megvizsgálásra.

Az ENSZ főtitkára átlátható vizsgálatot követelt. Ban Kimun közölte: közelről figyelemmel kíséri a Nemzetközi Polgári Légügyi Szervezet készülő jelentését.

Az amerikai alelnök Petro Porosenkóvel tárgyalva felajánlotta, hogy az ügy kivizsgálásában amerikai szervezetek is segédkeznek. „Nem balesetről van szó” – erősítette meg Joe Biden, bár azt, hogy a gépet rakéta semmisítette meg, sem az ukrán, sem az orosz fél nem vonta kétségbe. A kérdés az, ki lőtt, ebben azonban Biden sem foglalt állást.

A Reuters a RIA orosz hírügynökségre hivatkozva azt írja, Vlagyimir Putyin orosz elnök telefonon beszélt Barack Obamával a maláj gép katasztrófájával kapcsolatban. Az amerikai elnök szerint szörnyű tragédia történt, minden segítséget megadnak, hogy megállapítsák, pontosan mi történt.

Putyin elnök felhívta a maláj miniszterelnököt is, akinek részvétét fejezte ki. Nadzsib Razak malajziai miniszterelnök vizsgálatot rendelt el. A politikus beszélt az ukrán elnökkel is. Razak kijelentette Porosenkónak,

tárgyalni fog a szeparatistákkal, egy humanitárius folyosót létrehozásáról, hogy megközelíthessék a tragédia helyszínét.

A maláj kormányfő egyúttal kijelentette: elvárja, hogy a kézre kerített felelősök a törvény előtt feleljenek tettükért. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a tragédia pontos okát egyelőre nem tudni, ám mindent meg kell tenni a történtek felderítéséért.

Egyúttal követelte, hogy nemzetközi csoport vihesse a vizsgálatot. Üzent a szeparatistáknak is, közölve, hogy a helyi erők semmit nem mozdíthatnak el a helyszínről, így a fekete dobozokat sem. Malajzia csütörtök este saját gépet küldött az ukrán fővárosba egy mentőcsoporttal és más szakemberekkel.

Eközben a szakadárok infromációs központ, a Délkeleti Front vezetője, Konsztantyin Knirik kijelentette, hogy a vizsgálatot a Donyecki Népköztársaság hatóságai fogják elvégezni.

Angela Merkel német kancellár az ENSZ főtitkárához hasonlóan független, átlátható vizsgálatot követelt. A kormányfő szóvivője szerint Angela Merkel sokkolónak nevezte a repülőgép tragédiáját. A német külügyminiszter, Frank-Walter Steinmeier a szeparatistáktól azt követelte, hogy tegyék lehetővé a vizsgálat lebonyolítását. A Mexikóban járó politikustól újságírók megkérdezték, elfogadja-e az ukrán verziót a történtekre, mire Steinmeier kijelentette: ennek megállapításához nincs elegendő információja.

Tévedésből választották az utasszállítót?

Egy ukrán hírportál főszerkesztője szerint a malajziai géppel egy időben a térségben repült az ukrán légierő egy Il-76-os katonai szállítógépe, ezért elképzelhető, hogy azt akarták eltalálni, de tévedésből lőtték le az utasszállítót.

Ukrán forrásokból nyilvánosságra került egy felvétel – amelynek hitelességét megerősíteni nem lehet, bár a tragédia után gyorsan megjelent és a beszélgetések életszerűnek hatnak –, azon is arról beszélnek a kelet-ukrán szeparatisták, hogy a gépnek egy An-26-os ukrán szállítógépnek kellene lennie.  A teljes beszélgetés leiratát itt olvashatja el>>>

Az Eurocontrol szerint négy gép is a térségben volt a malajziai repülő lelövésekor.

Igor Sztrelkov, a szeparatisták egyik vezetője a Boeing lelövése előtt jelentette be, mindenkit figyelmeztetnek, ne repüljenek légterükbe. A VKontaktén nem sokkal később azzal dicsekedett, hogy fiai lelőttek egy An-26-ost. Kijev szerint abban az időben semmilyen gépük nem szállt fel a légtérbe. A Sztrelkov később eltávolította posztját. Állítólag a Twitteren is azt írták szeparatisták, hogy lelőttek egy újabb katonai szállítógépet, de onnan is törölték a bejegyzéseket.

A légi háború szavakban már megkezdődött

Az ukrán kormány csütörtökön azzal vádolta Oroszországot, hogy egy vadászgépük lelőtte az ukrán légierő egyik Szu-25-ösét. A pilóta katapultált, és nem sérült meg. Az oroszok abszurdnak nevezték az állításokat, az oroszbarát felkelők pedig azt állították, hogy két Szu-25-öst is leszedtek a földről szerdán.

A kijevi kormány szerint ugyanakkor annak az An-26-os katonai szállítógépnek mindkét pilótája meghalt, amit még hétfőn lőttek le orosz területről. A gép nyolc utasa közül négyen megmenekültek, ketten az oroszbarát felkelők fogságába estek, ketten pedig eltűntek.

Petro Porosenko ukrán elnök terrorcselekménynek minősítette a történteket.

Az elnök a maláj gép katasztrófája után utasította a hadsereg vezérkarát, hogy dolgozzon ki új taktikát, amely

külföldi fegyveres erők közvetlen bevonását teszi lehetővé az ukrajnai katonai műveletekbe.

„A mai tragédia világossá tette, hogy a terrorizmus nem helyi, hanem globális probléma.

A külső agresszió nem csak a mi gondunk, hiszen fenyegetést jelent Európa és az egész világ biztonságára is”

- közölte az elnök. Az ukrán elnöki sajtószolgálat által nyilvánosságra hozott államfői közlemény szerint az ukrán hadsereg vezérkara jelenleg Porosenko utasítására katonai egységek átcsoportosítását készíti elő.

Az államfő arról is beszélt, hogy ez már a harmadik hasonló tragédia a napokban, miután az ukrán kormány szerint az oroszok lelőttek egy An-26-os katonai csapatszállítót és egy Szu-25-ös harci gépet (lásd keretes írásunkat). „Az ukrán hadsereg nem próbál meg légi célpontokat leszedni” – mondta, és kijelentette: az ukrán fegyveres erők nem hajtottak végre semmilyen támadást légi célpont ellen, vagyis nem Ukrajna lőtte le a maláj repülőgépet.

Tény ugyanakkor, hogy

az elmúlt időszakban az ukrán légierőt is bevetette a kijevi vezetés a szeparatisták állásai ellen.

Elkerülik a térséget

A Lufthansa német légitársaság bejelentette, hogy a gépeik azonnali hatállyal elkerülik a kelet-ukrajnai légteret. Hasonlóan, több járat átütemezéséről döntött az Air France, a Wizz Air, az Alitalia, a Turkish Airlines, a British Airways az orosz Transzaero és a Virgin Airlines is.

Kelet-Ukrajnában. Szerdán Donyeck megyében Marinyivka és Amvroszijivka településeknél, valamint Luganszk megyében Izvarinónál is heves harcok folytak. Az oroszbarát vezetők szerdán ultimátumot intéztek az ukrán hadsereghez, miszerint 24 órán belül vonuljanak ki Donyeck és Luganszk megyékből.

Ön szerint kinek állt érdekében a maláj gép lelövése?

  • 22126
    Az oroszbarát szakadárok különakciója volt
  • 9491
    Moszkvának
  • 8693
    Washingtonnak
  • 6342
    Az ukrán vezetésnek

A kijevi források szerint közben Oroszország tüzérségi erőket csoportosított át az ukrán határ közelébe, és lőállásokat építenek ki. A Pentagon is arról beszélt, hogy Oroszország ismét csapatokat csoportosít ukrán határához, és nem kizárt, hogy nehézfegyverzet et küld Ukrajnába a szakadárok támogatására.

Kiszámíthatatlan folyamat indulhat

Az ukrajnai válság miatt Oroszországgal szemben életbe léptetett, és csütörtökön tovább bővített szankciók miatt már egyébként is feszült a légkör Moszkva és Washington között. Dmitrij Medvegyev orosz elnök csütörtökön bejelentette, hogy a helyzet egyre inkább a hidegháború 80-as éveire hasonlít, ezért is természetes, hogy Oroszország növeli katonai költségvetését.

A maláj gép tragédiája könnyen újabb lendületet adhat az Oroszországot sújtó szankcióknak. A republikánus szenátorok bejelentették, hogy súlyos következményekkel kell Moszkvának számolnia, ha érintettnek bizonyul a repülőgép megsemmisítésében – tudatta a Reuters.

Amerikaiak, hollandok, franciák

Volt már célpont civil gép

Nem először semmisítenek meg katonai erők civil gépet a volt Szovjetunió területén. 1983-ban dél-koreai repülő esett áldozatul szovjet rakétának, 13 éve pedig egy ukrán hadgyakorlaton kilőtt rakétával lőttek ki egy orosz polgári gépet. A maláj gép katasztrófája azonban a korábbiaknál is több áldozatot követelt. Bővebben>>>

Ukrán források szerint a gépen 23 amerikai állampolgár utazott. Holland és ukrán források szerint 154 holland, 27 ausztrál, 23 malajziai, 23 amerikai, 11 indonéz, 6 brit, 4-4 francia, belga és német állampolgár utazott a gépen, a további adatokat még pontosítják. Kuala Lumpurban az utasok rokonai már összegyűltek a reptéren, követelve, hogy a hatóságok mielőbb hozzák nyilvánosságra az utasok pontos névsorát.

A holland külügyminisztériumra hivatkozva a hollandiai magyar konzulátus korábban jelezte, hogy tudomásuk szerint nem utazott magyar állampolgár a gépen.

Az Interfax hírügynökség a „donyecki népköztársaság” biztonsági hatóságaira hivatkozva közölte, a kelet-ukrajnai Torez falu néhány lakója megsebesült, amikor a repülőgép darabjai a település lakóházaira zuhantak.

Az ukrán belügyminisztérium úgy tudja, hogy a gép roncsai és az áldozatok holttestei között fosztogatók járnak – jelentette a Reuters. A CNN-nel pedig egy meg nem nevezett ukrán kormányzati tanácsadó közölte, hogy ott tartózkodó emberek tárgyakat szednek össze. A gép egyik utasa indulás előtt a Facebookon számos képet posztolt tervezett úti céljáról is, valamint a repülőről – ez utóbbit azzal a megjegyzéssel, hogy arra az esetre, ha eltűnne.

Felkavaró felvételek a baleset helyszínéről:

A géppel 16:20 perckor szakadt meg az összeköttetése az ukrán légierőnek, a repülő ekkor 10 600 méter magasan repült. Ennek azért van jelentősége, mert szeparatisták szerint az ukrán állami légügyi szolgálata július 8-án a repülésbiztonság érdekében lezárta a két kelet-ukrajnai megye légterét, megtiltva, hogy bármilyen polgári gép arra haladjon. A BBC szerint viszont ez egy jól ismert légi folyosó volt Európa és Ázsia között, ezért mindenkinek tudnia kellett, hogy sok polgári gép jár erre. Ukrán források is azt közölték: 9600 méter fölött nyitott volt a légtér az utasszállítóknak.

Idén ez már a második maláj légi katasztrófa

A március 8-án eltűnt MAH370-es járatot ugyanilyen típusú repülőgép teljesítette. A repülőgép Kuala Lumpurból Pekingbe tartott, majd a Dél-kínai-tenger fölött a légiforgalmi irányítás egy órával a felszállás után elvesztette vele a kapcsolatot, roncsait azóta sem találták meg. A fedélzeten 227 utas és 14 fős személyzet volt.

Lelőttek egy malajziai utasszállítót Ukrajnában

Rovatok