Az amerikai Space Based Infrared System (SBIRS) nevű műholdrendszer adatai adhatják a maláj gép katasztrófájáról az egyik legfontosabb bizonyítékot a fekete dobozok felvételein kívül . A műholdfelvételek alapján eldönthető , hogy föld-levegő rakétával lőtték-e le a Malaysia Airlines Boeing 777 repülőjét az ukrán légtérben. Részletek cikkünkben.
Egy ausztrál család az eltűnt MH370-esen vesztette el lányát és fiát, most pedig mostohaunokájukat gyászolják. A maláj gépen az eddigi adatok alapján rengeteg gyerek, köztük három csecsemő is utazott. Ebben a cikkben foglaltuk össze, amit a maláj gép katasztrófájának áldozatairól tudunk.
Innen, Hollandiából indult utolsó útjára a maláj gép, az áldozatok több mint fele holland:
A rendkívüli ülésre magyar idő szerint délután négykor kerül sor. A New York-i ülést a britek kezdeményezték. Az ukránok azt ígérik, fontos bizonyítékokat tárnak elő a Kelet-Ukrajnában lelőtt maláj gép kapcsán. Az ülésen nyilván nem fognak elfogadni közösen semmit, hiszen az állandó tagoknak vétójoguk van, márpedig Oroszország aligha fogadna el egy amerikaiak diktálta határozatot.
Kosztyantin Batovszkij, a Donyeck megyei kormányzó tanácsadója közölte, hogy ukrán mentőcsoportok két fekete dobozt találtak a tragédia helyszínén. Nem tudta megmondani, hogy jelen pillanatban hol vannak ezek a berendezések, Kijevben pedig egyelőre nem reagáltak rá. (MTI)
Szergej Lavrov orosz külügyminiszter a Rosszija 24 tévéadón azt mondta:
Oroszországnak nem áll szándékában átvenni a fekete dobozokat, mivel az adatrögzítő berendezések elemzése a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) dolga, és Oroszország nem kívánja megsérteni az ilyen helyzetekre vonatkozó nemzetközi szabályokat.
Azt akarjuk, hogy nemzetközi szakértők menjenek mihamarabb a katasztrófa helyszínére, hogy elvigyék onnan a fekete dobozokat – mondta Lavrov. (MTI)
A kép a holland konzulátusnál készült:
A kelet-ukrajnai szakadárok vezetője azt állítja, hogy nincs náluk a csütörtökön lezuhant maláj gép egyik adatrögzítő doboza sem, holott korábban egy katonai parancsnokuk éppen az ellenkezőjét állította. Alekszandr Borodaj, az egyoldalúan kikiáltott, úgynevezett donyecki népköztársaság miniszterelnöke közölte pénteken, hogy a szakadárok egyetlen fekete dobozt sem találtak a tragédia helyszínén.
Reméljük, hogy a szakértők megtalálják őket, és összeáll a kép arról, hogy mi történt
– mondta Borodaj. Pár órával korábban Sztrelkov oroszpárti szakadárparancsnok egyik helyettese még azt mondta, a 12 adatrögzítőből nyolcat megtaláltak.
Erős érvek szólnak amellett, hogy széleskörű gazdasági és pénzügyi szankciókat léptessünk életbe Oroszország ellen.
– mondta Malcolm Rifkind, a titkosszolgálati és biztonságügyi biztonság elnöke.
A légitársaság levonások nélkül visszafizeti a teljes jegyárat azoknak az utasainak, akik július 25-ig repülnének velük, de a hírek hallatán inkább visszamondanák a foglalásukat.
#MalaysiaAirlines offering full refunds without penalty to any passenger due to fly with the airline until 25th July who wants to cancel
— Sky News Newsdesk (@SkyNewsBreak) July 18, 2014
Huib Gorter, a Malaysia Airlines európai igazgatóhelyettese közölte:
Egy megfelelő pillanatban
fogják az áldozatok hozzátartozóit Kijevbe szállítani.
Arsen Avakov, ukrán belügyminiszer kiposztolt Facebook-oldalára egy YouTube-on megoszott felvételt, amelyen egy Buk rakétaindító rendszert szállító teherautó látható. Avakov szerint a felvétel az orosz határtól nem messze található Krasznodon város közelében, hajnal 4:50-kor rögzítette a járművet.
A belügyminiszter szerint feltehetően a felvételen látható rakétaindítóról indították azt a rakétát, amely megsemmisítette az Amszterdamból Kuala Lumpur fel tartó maláj utasszállító repülőgépet. Avakov szerint a felvételen jól láthatóan hiányzik egy rakéta a Bukról, amelyet az orosz szeparatisták Oroszországban próbálnak elrejteni.
„Az orosz rádióműszaki egységek a szerencsétlenség napján, csütörtökön bemérték a Buk-M1-es légvédelmi rakéták irányítására szolgáló Kupol radarállomás működését mintegy 30 kilométerre a kelet-ukrajnai Donyecktől” – közölte az orosz védelmi minisztérium.
Az MH17-es járat útvonalának egy szakasza két üteg Sz-200-as nagy hatótávolságú és három üteg Buk-M1-es típusú közepes hatótávolságú ukrán légvédelmi rakétarendszer csapásmérő övezetében volt – áll a tárca közleményében, amit az MTI idézett.
Korábban az orosz szeparatisták egyik vezetője azt állította, hogy lelőttek egy An-26-os tehergépet, és a füstről képeket is kirakott. Azóta persze törölte a bejegyzést, az internetezők viszont lementették.
Ugyanez történt a Twitterükkel is: büszkén raktak ki egy fotót egy rakétakilövőről, mostanra azonban törölték. A június 21-i posztot Google viszont megőrizte.
Egy név nélkül nyilatkozó, a repülőszerencsétlenségek felderítésében jártas szakember úgy nyilatkozott, hogy a nemzetközi jog szerint a körülmények feltárásáért első sorban az az állam felel, amelynek a területén történt a tragédia, ez esetben Ukrajna, de a vizsgálatba más országok is bekapcsolódhatnak szakértőikkel. Ilyen ország lehet Hollandia, amelynek sok állampolgára ült az Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó gépen, valamint az Egyesült Államok is, ahol a gép készült, emellett a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) és a Eurocontrol is részt vehet a körülmények feltárásában. (MTI)
Semmi sem utalt arra, hogy a maláj légitársaság MH17-es járata által használt ukrajnai légtérben bármiféle veszéllyel vagy kockázattal kellett volna számolni – közölte újságírókkal pénteken a Eurocontrol légi irányítási szervezet neve elhallgatását kérő tisztviselője. Máskülönben a gép nem is lehetett volna ott – tette hozzá a szakértő.
Kelet-Ukrajna fölött július 1-je óta a tengerszinttől 26 ezer láb magasságig (7920 méter) léptettek érvénybe légtérzárat, amelyet 14-én 32 ezer lábra (9750 méterre) emeltek, a gép pedig 33 ezer láb (10 100 méter) magasan repült. Mind uniós szakértők, mind a Eurocontrol légiforgalmi irányítási szervezet tisztviselője megerősítette: a légtérzárról a kijevi kormány rendelkezik, abba az európai légtérirányítást koordináló szervezetnek nincs beleszólása. (MTI)
Szergej Lescsenko ismert ukrán oknyomozó újságíró osztotta meg először a képeket: először még arról volt szó, hogy Bukot zsákmányoltak a szakadárok, most már mossák kezeiket, hogy szó sincs ilyenről. Pedig valakiről, aki Bukkal furikázott a környéken, kering pár fotó.
5000 dollárt, azaz több mint egymillió forintot kapnak a tragédia áldozatainak legközelebb rokonai gyorssegélyként – jelentette a BBC.
Oroszpárti szakadárok lőtték le a maláj gépet – állítja a CNN szerint egy amerikai védelmi szakember, akinek hozzáférése van a legfrissebb kormányzati információkhoz.
Az Ukrán Biztonsági Tanács vezetője közölte, név szerint tudják, kik voltak a szeparatisták részéről, akik elindították a maláj gépet megsemmisítő rakétát. Valentin Nalivajcsenko elmondása szerint három orosz állampolgárságú tiszt a felelős. A sajtótájékoztatón ismét bemutatta a felvételt, amely tegnap került nyilvánosságra, és állítólag a szeparatisták közötti beszélgetéseket tartalmazza.
Angela Merkel sajtótájékoztatóján arra a kérdésre, hogy a malajziai utasszállítóval történtek miatt szükséges-e az Oroszország elleni szankciók további szigorítása, azt mondta, hogy
Túl korai ilyesmiről beszélni, hiszen először a tényeket kell feltárni.
Ugyanakkor az biztos, hogy Oroszországnak sokkal többet kell tenni a válság békés rendezéséért – tette hozzá, hangsúlyozva, hogy ki kell terjeszteni az EBESZ küldetését az ukrán-orosz határ megfigyelésére, beleértve a határ orosz oldalán zajló események megfigyelését és drónok alkalmazását. A határ megfigyelése Merkel szerint azért rendkívül fontos, mert az oroszbarát szakadárok igen komoly fegyverekkel rendelkeznek, és sok jel utal arra, hogy ezek a fegyverek Oroszországból származnak.
A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. becslése szerint a maláj utasszállító lezuhanása utáni légiforgalmi korlátozások miatt mintegy 5 százalékkal nőhet az átrepülő légi forgalom Magyarország magaslégterében az ukrán légtérzár miatt. Az MTI szerint a szolgálat azt írja közleményében, hogy fel vannak készülve a terhelésre.
Az ukrán hatóságok csütörtök este a Malaysia Airlines 17-es járatának lezuhanása után minden repülési magasságon lezárták a dnyipropetrovszki repülésinformációs régiót (FIR), így az Eurocontrol minden olyan repülési tervet visszautasít, amelyben a régiót érintő útvonalak vannak. Csütörtök este a legtöbb légitársaság jelezte: nem repülnek a régió, vagy Ukrajna légterében.
David Cameron a Facebookon írt a tragédiáról, posztjában kiemelte: az érintett kormányoknak együtt kell működniük, hogy minden szükséges információt megszerezzenek a katasztrófa körülményeinek vizsgálata során, és minden holttestet megfelelően haza lehessen szállítani.
Ivo Opstelten holland igazságügy-miniszter sajtótájékoztatóján arról beszélt, hogy a szakemberek azonnal útnak indulnak, amint lehetséges. Együttműködésben fognak dolgozni az ukrán hatóságokkal. Az áldozatok több mint fele holland állampolgár volt.
„Ez jó kérdés, várjuk meg, hogy kiderüljön, mi is történt pontosan” – újságíróknak válaszolva lényegében így tette kérdésessé az ausztrál kormányfő, hogy kész-e országa fogadni Vlagyimir Putyint a G20 novemberben esedékes brisbane-i találkozóján. Tony Abbott lényegében kimondta, hogy a maláj gép ukrajnai lelövésével az oroszpárti szeparatistákat vádolja. „Ezt nem lehet a véletlen egybeesések sorozatának számlájára írni, miközben az oroszok felfegyverzett marionett-figurái szörnyűségeket követnek el” – mondta pénteken a kormányfő. A csütörtökön megsemmisült gép 298 áldozatából 27 ausztrál állampolgár volt.
Ezt mondta az orosz médiában a BBC szerint Szergej Lavrov orosz külügyminiszter.
Alekszandr Borodaj, a donyecki népköztársaság önjelölt miniszterelnöke bejelentette: engedélyezi, hogy a holttesteket Harkovba szállítsák (mely jelenleg ukrán kézen van, ukrán neve egyébként Harkiv). Borodaj elismerte, hogy nincs elég hűtőfelszerelésük a holttestek tárolásához.
Az amerikai Space Based Infrared System (SBIRS) nevű műholdrendszer adatai adhatják a maláj gép katasztrófájáról az egyik legfontosabb bizonyítékot a fekete dobozok felvételein kívül . A műholdfelvételek alapján eldönthető , hogy föld-levegő rakétával lőtték-e le a Malaysia Airlines Boeing 777 repülőjét az ukrán légtérben. Részletek cikkünkben.
Máshol is előfordul, hogy a gépek konfliktusos zónák felett repülnek el, de ott, ahol 30 kilométer magasra is feljutó rakétákkal rendelkeznek a felkelők, meglepő, hogy a légi folyosók bezárásának jogával bíró Eurocontrol nem volt óvatosabb.
A polgári repülési útvonalakat némileg átformálják a földön zajló konfliktusok, de ez nem jelenti, hogy Afganisztán, Irak, de akár a Kasszam-rakétákkal súlyosbított palesztin területek felett ne repülnének el civil gépek. Még Szíriát sem kerülik el teljesen – igaz, a Perzsa-öböl felől Európába tartó gépek azért igyekeznek más útvonalon haladni. A polgárháborúba süllyedt ország helyett a nagy többség inkább Irak felett repül el.
Részletek itt.
A Kommerszant című orosz napilapnak a légi katasztrófák kivizsgálását végző moszkvai székhelyű államközi légügyi bizottságnál (MAK) azt mondták, hogy a malajziai gépet ért szerencsétlenség okainak megállapításához nem elegendő a pilóták és a légi irányítók beszélgetését, valamint a repülési adatokat rögzítő, úgynevezett fekete dobozok vizsgálata. A szakértőknek a repülőgép roncsait is meg kell vizsgálniuk.
A Kommerszantnak nyilatkozó orosz légügyi illetékes szerint függetlenül attól, hogy mi történt, Ukrajna viseli a felelősséget a 295 ember halálát okozó tragédiáért, mert le kellett volna zárnia légterét a harci cselekmények érintette délkelet-ukrajnai terület felett. Igaz, 7800 méter alatt megtiltották a légtér használatát. Az ukrán légiközlekedési hatóságnál megerősítették, hogy 7,5 ezer méter alatt nem engedélyezték a polgári repülőgépeknek a légtérhasználatot a térségben. (MTI)